Written by 2:08 pm Rady a tipy • 4 Comments

Proměny v investování do whisky

Dnešní článek je lehké zamyšlení nad tím, jak se měnilo investování do whisky během mého zájmu o tuto komoditu. Samozřejmě je to jen můj pohled a nemusí se shodovat s ostatními. Ale tak to prostě je.

2002 – 2009

Problémem této doby bylo, že na trhu nebyl moc velký výběr whisky. Pamatuji si rok 2003, když jsem kupoval Chivas 18y a pán to nesl jako svátost. Tohle je něco mimořádného, skvělého, to tu nikdo ani nezná. A dnes? Také na trhu bylo hodně z dnešního pohledu drahých základních whisky jako např. moje první Ballantines, kterou jsou kupoval v předchůdci Alberta v obchodě Mana, za stále si to pamatuji 247,-. Dnes je v akci podobná cena, jen ty výplaty jsou trochu vyšší. Takže pokud jste čerpali z veřejné prodejní sítě, nic moc. Dnes je vše úsměvné, ale nebyly ty internety, žádné knihy,  tolik materiálu jako dnes. Dobré informace mělo jen několik znalých lidí, s těmi se běžný člověk nepotkal, a tak jste prostě šli pokus, omyl.

2010 – 2014

Nyní se doba láme, do specializovaných obchodů přichází super láhve, ceny směšné, když nešetříte a dáte nějakou tu korunu navíc, tak dalo by se říci, co kus, to skvělá investice. Lidé si myslí, že je Yamazaki čínská whisky a mají z toho legraci. Yamazaki 18y lze koupit kolem 3000,-. Já jí kupoval 2014 za 3600,-. Je to doslova zlatá doba. Z většiny chyb se člověk poučil a vše jde jak na drátkách, byť jsem to tak v té době neviděl.

2014 – 2016

Yamazaki vyhrává nejlepší whisky světa. To je senzace. Ta zpráva oběhne celý svět. Cena vítězné láhve se během jednoho měsíce zdesetinásobí. Svět si najednou všímá, že je whisky zajímavý potenciál. Stále ještě můžete koupit skvělé láhve za super ceny, ale již musíte být rychlý a nesmíte šetřit. Výhodou proti předešlým létům je nabídka. Ty láhve tu již fyzicky jsou.

2016

Začíná tento blog. No, skoro to bude 8 let, co jej píši.

2016 – 2018

Ceny raketově rostou a svět objevil dvě kouzelná slovíčka, co hypnotizují vše živé. Na jejich základě se lidé chovají jako blázni, stojí dlouhé fronty, spí na ulicích, mají deprese atd.. Jejich satanistický název zní „limitovaná série“. Jakmile je tam limitované, unikátní, luxusní, tajemné, vše jde hned na odbyt. Svět se zbláznil a počet sběratelů jde radikálně nahoru.

2018 – 2020

K dalším názvu „limitovaná série“ ďábel přidává další: inaugurační láhev. Palírny rostou jako prodejci elektřiny a jak je něco první, během pouhého jednoho měsíce se cena zdvojnásobí. Lidé kupují jako šílení a nemohou si pomoc. Každý chce v lednu koupit svoji 3y a v únoru být doživotním rentiérem.

2020 – 2022

Svět zasahuje covid a trh silně opadá. Již si i největší blázni uvědomili, že pět set euro za 3y whisky pochybné kvality je prostě mnoho. Trh začíná vyhasínat, šílení prodejci odchází, lidé, co nakoupili Žufánka zobou antidepresiva, ale jen na předpis, protože vše investovali do ginu za desítky tisíc. První „sběratelé“ začínají prodávat své „sbírky“ a celkově nic moc.

2023 – ….

Vzhledem k tomu, že se stal limitovaný i rozum, je potřeba přijít s novou mantrou. A tou se nyní stávají unikátní plnění z prvních sudů, nejstarších sudů, originálních sudů prostě úplně to nejvíce, co palírna má. Nic proti tomu určitě je to na rozdíl od 3y skvělá investice, jen na to mnoho lidí nemá. Také těch lahví není mnoho, takže nakonec to trochu svoji symbiózu najde. Jen obyčejný sběratel vidí takovou láhev jen na obrázku a o jejím ochutnání si může nechat jen zdát.

Závěrem

Tak nějak vidím své investování do whisky za svoji „sběratelskou kariéru“. Někdy je lépe, někdy hůře, ale v globálu pohoda. Někdy je i cesta cíl. A ta moje má jeden společný prvek. Čemu jsem věnoval v rámci investic tu nejmenší pozornost, to mi nakonec nejvíce vydělalo. A pak se v tom vyznejte. Ne dělám si legraci, ale je to tak.

MK

Close