Written by 3:37 pm Rady a tipy • 4 Comments

Má vliv velikost láhve na výnosnost investice?

Jak již desítky let říkají trapné a trapnější ženské, pánské, společenské časopisy, ano, skutečně, na velikosti záleží a to tak, že zcela zásadně. Mnoho skvělých lahví se nestalo investičními jenom proto, že jejich obsah byl až příliš malý, tudíž nezajímavý. Všeobecně by se dalo říci, že z investičního hlediska můžeme dělit láhve do pěti hlavních kategorií. Pojďme si uvést konkrétní případy.

Méně jak 0,5 l

Naprosto ideálním příkladem je skvělá whisky Kininvie. Mě osobně jí nabízeli již v roce 2017, zda bych o ní nechtěl napsat článek, jako o investiční whisky atd.. Když jsem viděl ten malý obsah, vlastně mě nezajímalo, co je uvnitř. Hned jsem věděl, že to bude průšvih, a proto jsem si jí ani nekoupil, ani jí nedoporučil a to i přesto, že když jí ochutnáte, je to skvělý produkt. Jenže, kdo by chtěl dát tolik peněz za něco tak malého? Ono je to podobné, jako udělat byt bez kuchyně, auto bez kufru. Může to být super, ale přeci jenom je to v konečném důsledku na prd. Za mě tedy nekupovat.

0,5l

Velká spousta českých výrobců destilátů dodnes a mnoho výrobců whisky v zahraničí cca před 4 lety, se pokoušeli uvádět na trh svůj produkt v láhvi o objemu 0,5l. A jaká byla reakce? Cena téměř stejná jako konkurence, ale o 0,2 dcl méně, kdy samotné sklo vypadalo prostě chudě, protože láhev by byla vyrobena často z toho nejlevnějšího. Tento pokus trval cca rok, nesetkal se s úspěchem a dnes již naleznete jen velmi málo producentů, kteří by znovu zkusili již takto riskantní krok. Abych koupil investiční whisky o objemu 0,5l, tak to by to musela být fakt super pecka.

0,7l

Nyní se dostáváme ke standardní láhvi, na kterou jsme všichni zvyklý. Je to naprostá klasika. Důvod proč tomu tak je, jsem napsal cca před dvěma lety v článku s názvem: Proč má láhev vína 0,75 litru. Za mě k tomu není co více dodat, protože tak běžná investiční láhev vypadá.

1l

V této kategorii je vlastně v čistém principu jedno, zda to je běžná spotřební láhev nebo investiční. Litrovka prostě fakt dobře vypadá, a pokud takovou láhev budete v budoucnosti prodávat, bude se jednak prodávat mnohem rychleji a i v přepočtu na obsah o cca 20% více. Litrové láhve jsou často záležitostí specializovaných obchodů, letišť apod.. Za mě určitě skvělá záležitost.

1,5l a více

Nyní přicházíme do jakési královské kategorie. Pokud si můžete vybrat mezi standardní láhví a láhví s obsahem 1,5l a více, je mi jasné, že tomu odpovídá i cena, která je i na přepočet vyšší, určitě bych volil velkou láhev. Klasickým příkladem je cognac Remy Martin Louis XIII. Sedmička se prodává za nějakou cenu, což je myslím 65 – 70 tis., ale dvojnásobný obsah se nenabízí pod 200 tis.. No a třílitrovka se opět neprodává za 400 tis, takže přihoďte téměř dvojnásobek, dnes je to zhruba 750 tis.. A je to pochopitelné. Když si takovou láhev koupíte, je to jednak skvělá investice a jednak to sakra dobře vypadá, především pokud se chcete pochlubit. Právě o 3l variantu je zájem např. u nejbohatších investorů v Asii. Zároveň také platí velmi omezená produkce. To vše dává punc výjimečnosti.

Závěrem

Pokud dnes celá řada výrobců hledá, jak výhodně prodat svůj produkt jako „investiční“ já bych rozhodně šel opět proti proudu a místo snižování obsahu bych dělal co největší. V konečném důsledku je to obchodně i marketingově mnohem zajímavější. Schválně, za jak dlouho se objeví na českém trhu netypický obsah 1,5l a více.

MK

Close