Written by 5:35 pm Rady a tipy

Otázky a omyly v investování do destilátů 2. díl

Ve druhém dílu si otevřeme téma: Proč, jak dlouho a jaký sbírat alkohol. Na první pohled to pro mnohé může být jednoduché, ale já se osobně domnívám, že bychom si měli uvést nějaké hmatatelné příklady z historie, které nás poučí a ukáží, jakou cestou bychom se mohli vydat.

Kdo je naším cílovým klientem

Ve své podstatě lze sbírat cokoli. Vaše sbírka může mít několik druhů hodnot. Citovou, historickou, finanční apod.. Otázka však je, proč jste sbírku budovali. Když budete sbírat např. cukry, asi nikdo vaše dílo nekoupí, maximálně se domluvíte s nějakým, často lokálním muzeem na výstavě a tím to končí. Zde nechci říci, že je to špatně. Špatně je to ve chvíli, kdy tomu věnujete čas s tím, že vše zpeněžíte a vaše očekávání nedojde reálného cíle.

Pokud sbíráte alkohol, dostáváte se do úrovně luxusních, špinavých investic. Alkohol měl svoji nepopiratelnou hodnotu vždy a tato investice není ničím novým, existuje zde minimálně dvě stě let. To má svoji značnou výhodu s tím, že si můžeme ukázat nejčastější chyby a správné postupy, jež jsou doslova hmatatelné.

Jak název odstavce napovídá, musíme si odpovědět, kdo bude naším cílovým klientem? U cukrů, podtácků, pivních etiket atd. to bude s největší pravděpodobností lokální muzeum nebo podobný nadšenec. Jakou bude mít sbírka hodnotu je otázka, ale s pravděpodobností rovnající se téměř jistotě, náklady budou větší, nežli výnosy a výnosy budou opravdu spíše symbolické. Také se vám může stát, že během vašeho sbírání bude produkt zcela zrušen a veškeré vaše snažení bude nulové. Mezi takové sbírky patřily krabičky od zápalek, karty do veřejných telefonních automatů atd.. S alkoholem, jenž je zakódován již v Bibli a většině svatých knih, se vám to stát nemůže. Maximálně tak s islámem, ale i zde dodržování abstinence není nijak horké. Nezvítězí li radikální islám, můžeme tedy říci, alkohol je věčný.

Sbíráme li alkohol, je to proto, že má nejenom citovou, společenskou hodnotu, ale i finanční. Spousta z nás, já nevyjímaje, je potěšena, když naše láhev vydělává velké peníze. To je přeci naprosto přirozené. Pokud ale chcete zakoupit láhev za pět tisíc a prodat ji za padesát, musíte znát koncového klienta. Již z napsaného musí být každému jasné, že sbírání alkoholu je do určité míry zájem v luxusním segmentu a stejní budou a musí být i naši, vaši klienti, koncoví spotřebitelé.

O jaký druh alkoholu je zájem

Historie je moudrá a moudrý muž, žena si umí skládat, jak já říkám, kostičky. Nechci otevírat neřešitelné, kdo je a kdo není investor. Zda je to člověk, který koupí láhev za tři tisíce a za rok jí prodá za třicet, nebo někdo jako já, kdo koupí láhev, cena není důležitá, má rád zhodnocení, ale libí se mu budování sbírky, kdy jí primárně neplánuje prodat, ale člověk nikdy neví.

Tento rozdíl a fakt, je pro naše chápání velice důležitý. A můžeme si to pracovně nazvat třeba akcí Bimber. Tuctová, nezajímavá láhev, která jen díky pobláznění vydělala veliké peníze, ale zase za předpokladu, že jste se jí včas, tedy velmi brzy zbavili. Bude taková whisky ale zajímavá za dvacet, třicet let? Osobně o tom velice pochybuji. A dovolím si uvést příklady z doby nedávné.

Akce „pašerák“

Na začátku tohoto měsíce jste si mohli přečíst článek o tom, jak bylo v domě v USA po Adolphu Humpfnerovi objeveno pečlivě ukrytých 66 lahví whisky Smuggler. Autor článku je asi velký blázen, když píše, že se jedná o kvalitní whisky, ale nechme takéodborníky jejich romantickým představám. Každopádně, co si z této události můžeme odnést je fakt, že téměř sto let staré láhve byly oceněny na tisíc dolarů. To je nižší cena, nežli za Bimber po půl roce. Přijde vám to normální? No, Bimber mi nepřijde normální, Smuggler ano. Kdo není na mých stránkách dlouho, tak se nyní chytne za hlavu a řekne si, to si děláte srandu, za téměř sto let starou whisky tisíc dolarů? Vždyť to je naprosto směšné. Ano, je. Ale také to je správné a reálné. Smuggler prostě není dobré pití.

Bečov odhalil svůj tekutý poklad

V roce 2014 na zámku v Bečově, ano, tam, kde byl nalezený relikviář svatého Maura, byl objeven tentokrát jiný, také vzácný, tekutý poklad. Bylo objeveno 133 prvotřídních lahví vína, cognacu a champagne. Ani jedna láhev, tedy včetně cognacu, neměla nižší hodnotu nežli 200 000,-, avšak odhadovaná cena klidně může atakovat hranici 750 000,- i výše. V čem je tento alkohol jiný? V obou případech je zde krásný příběh, tudíž nelze říci, že prodává nějaký marketing. Je také pravdou, že nález z Bečova byl starší. Otázkou však je, zda Smuggler z USA bude mít za třicet let hodnotu z tisíce dolarů deset tisíc? To asi těžko. I 1200 by byl úspěch.

Základním rozdílem byla tedy kvalita lahví. Ve všech případech se jednalo o špičkový alkohol a ten se také zhodnotil. A nyní se vlastně dostáváme jaksi k jádru pudla. Pokud chcete být obchodníky s Bimberem a podobnými láhvemi, dnes nakupujte, zítra prodávejte. Pokud chcete budovat opravdu kvalitní sbírku alkoholu je Bimber a podobné 3y láhve proste opičí obchod. Čas vám ukáže, že to byli špatné investice a jejich hodnota se prostě zastaví na nějakém vrcholu a další výdělek bude více jak problematický. Proč? Protože se opět vraťte na začátek, kde byste si měli definovat vašeho zákazníka, kupce a řekněte si, proč by měl někdo kupovat 3y whisky za 50 000,- a více, když láhev běžné 3y whisky ve stáří téměř sto let má cenu 22 000,-?

Proto je i má sbírka jiná. Většinu tvoří 18y, 21y, 25y, 30y a více staré láhve. Mám celou řadu mladších, což je také v pořádku, nicméně dnes prodám lépe Dingle, za třicet, čtyřicet let Louise XIII, za sto let bude zájem hlavně o Luise XIII a jemu podobné láhve. Proč? Protože obchoduji, sbírám něco v luxusním segmentu. Znám svého klienta.

Také je třeba si říci, že vůbec nejde o to, že budeme spekulovat na láhve s tím, že dnes koupíme Bimber 3y, který v roce 2035 nebude a já budu tvrdit, že je to první láhev ze zkrachovalého lihovaru. Zkrachoval, protože byl neúspěšný a whisky si nenašla svého zákazníka. Jen opravdu velmi úzké procento vyrábí skvělou whisky a zkrachuje na základě momentální nepříznivé situace apod..

Dostat správné odpovědi je umění, klást si správné otázky. Bude Bimber v roce 2040 opravdu velmi dobrým a velmi vyhledávaným lihovarem? Bude to ikona ve srovnání např. s Ardbegem? Pokud ne, pak se omlouvám, ale nemám zájem. Někdo mi nyní řekne, je to ale dobrý obchod, koupit za 3000,- a prodat za 30 000,-. Ano, je to dobrý obchod, který já nyní nedělám, protože na něj nemám čas a ani mě moc nebaví. Zkrátka, není to jen o penězích.

Závěrem

Zavřete oči a představte si sami sebe v pozici úspěšného muže, který je na aukci a nakupuje investiční whisky. Jakou sbírku budete nakupovat? 18- 50y lahví, nebo sbírku 3y Bimberů a jemu podobných? A o tom je to dnešní téma. Příště si vysvětlíme další chybu, kterou jsou city, emoce a lokálnost.

MK

Close