Written by 5:29 pm Rady a tipy

Otázky a omyly v investování do destilátů 1. díl

Wau, předem musím říci, že měsíc listopad, co se týče tipu, byl skutečně velmi výbušným měsícem. Protože pod článkem probíhala velmi živá diskuse, rozhodl jsem se vyjádřit k vašim nejčastějším otázkám.

Investoval jsem do whisky půl milionu a nyní chci sbírku po dvou letech prodat

Prosím vás, kdo vám poradil, teď je to myšleno v globálu, nic proti pánovi, že se na něčem dá za tak krátkou dobu vydělat? Kampeličky, bitcoin, zázračné akcie atd., vše jsou jenom chytáky na důvěřivé lidičky, kteří dané věci vůbec nerozumí, neznají pozadí celé věci, ale nechají se velmi ochotně přemluvit k zázraku, který se nikdy nebude konat. Ke kampeličkám se nebudu vyjadřovat, to asi zná každý, ale třeba bitcoin. Bitcoin bude existovat do té doby, dokud bude velmi úzkou skupinkou mocných tolerován. Jen velmi malá skupinka šťastlivců a malá skupinka zasvěcených na něm mohla vydělat. K totálnímu krachu bitcoinu úplně postačí, aby se Čína rozhodla prodat svá aktiva. Ta si je drží, protože to pořád pro ni má nějaký benefitní význam, ale už to dávno a dávno nejsou lidé, kdo určuje, za kolik a kdy bude bitcoin, který se velmi naivně tváří jako nezávislá měna. Tento byznys má dalších 1000 rizik, ale to by bylo na dlouho. ČLR totiž nevlastní ani 10, ani 20, ani 30%. Vždyť to je úsměvné, snad až komické.

Stejně tak jako s investováním do whisky můžeme uvést paradigma s akciemi. Zázračné akcie? Ani náhodou. Jen úzká skupinka zasvěcených věděla např. o novém typu baterií Varta ve spojení s příslušenstvím mobilních telefonů atd.. Byl jsem tomu osobně přítomen, takže vím, o čem mluvím. Stejně tak je to s úžasnými nákupy whisky. Zde to funguje ještě podobně jako s obrazy. Máte dobrého, ale nijak významného malíře. Necháte ho namalovat sto obrazů a pak různě po světě čtyřicet obrazů prodáte. Pokaždé se stoupajícím ziskem. Jenže ten kupec jste přes prostředníka vždycky vy. Kupujete tedy sám své obrazy. A když vytvoříte skvělou pohádku o vydělávajícím malíři, pak pouštíte zbytek obrazů za pěkně draho. Vždy si vzpomenu na francouzský film Intouchables. Více není potřeba se rozepisovat.

Opět, stejně tak je to i s whisky. Je jedno, o jakou jde komoditu. Vždy tu budou zázrační poradci s elektřinou, plynem, bitcoinem, akciemi, pojištěním a nyní i s whisky. Ještě před pěti lety nikdo o investování do whisky nic nevěděl, ale nyní tu jsou stovky poradců a odborníků s „jednodenním“ kurzem. Tady si vždy vzpomenu na film Vlk z Wall Streetu. Přesně takto to je. Smějeme se starým lidem, že jim někdo prodá předražené pánve, ale děláme úplně to samé. Kdo z mladých si přizná, že si koupil za deset tisíc Žufánka, což je zázračná pánev, hrnec, matrace chytající kosmický prach.

Také tu vždy budou média, která vám budou lhát, protože to je jejich práce. Dnes je skutečných novinářů velmi pomálu, ale to je přirozené. S rozvojem internetu může být médiem každý, ale kde vzít a nekrást. A tak dobře zaplacený hlupák v nějakém „luxury“ časopise vám napíše, právě jsme „objevili zlato“. Ale jak už víme z USA, vydělávalo se na logistice a službách. Ti pomatení zlatokopové téměř nikdy nezbohatli.

Když vám od začátku píši, investování do alkoholu je záležitost na 20 let, tak se vám mohu s čistým svědomím podívat do očí, protože to tak je. Znáte známku, která by se zhodnotila za rok nebo dva o 2500%? Znáte minci, která by zhodnotila za rok nebo dva o 2500%? Ne? No možná proto, že to takto nefunguje. Whisky potřebuje čas. Víno potřebuje čas. Čaj potřebuje čas. Protože to, co vy prodáváte je právě unikátnost a čas. Lego? Kopii vám v ČLR vyrobí do týdne. Šaty do 24 hodin. Když se ženil princ William s Kate, tak ještě ten den jste si mohli objednat v ČLR kopii šatů. Tak to chodí. Musíte vědět, co prodáváte a komu to prodáváte. U whisky prodáváte mimo jiné čas. Na čem chcete vydělat, když jste právě čas nezískali? Nevěřte zázračným lahvím. Existují. Ale z 98% jde o podvod. Jen úzká skupinka lidí, předem zasvěcených si je koupí a někdo na zakázku pak napíše skvělý článek. Žádná etika, jen tvrdý byznys. Kdo z vás byl na privátní aukci luxusních láhví? Tak vidíte.

Již dávno jsem vám mnohokrát psal. Já už nevím, co znamená slovo luxusní, limitovaný. Dnes jsou i hodinky za 500,- prodávány pod názvem luxusní. I zmrzlina je limitovaná. Nekonečně limitovaná. Vždyť to vidí každý z vás. Já jsem se nedávno ptal své dcery: Co nebo kdo je dnes ve vašem věku normální? Všichni vybočujete z řady. Prosím, pouč mě, co je dnes normální. A věřte mi, myslel jsem to vážně. Odpověď byla k mému překvapení upřímná a pravdivá: Tati, to právě dnes nikdo neví.

Co dodat závěrem k této otázce. Zdravý rozum. Vše potřebuje čas. Víno, whisky, cognac, tráva, stromy, život. Život je krásný právě v tom. Představte si, dám vám jednoduchý filozofický úkol. Otázka č. 1: Jak dlouho byste chtěli žít? Otázka č. 2: Jak dlouhý by byl život, kdybyste jej mohli dle své vlastní vůle přetočit dopředu, ale nemohli jej vrátit zpět? (pro příklad: Dnes mě bolí hlava, šup, šup, přetočím život o 4 hodiny dopředu. Dnes mám kocovinu, dalších šest hodin dopředu. Rozešla se se mnou holka, týden dopředu.) Kdo chce pochopit, pochopí, kdo ne, bohužel. Investování do whisky tu bylo, je a bude. Bude jednou z nejlépe vydělávajících investic na světě. Dnes s přehledem poráží i zlato. Bohužel, pro mě bohudík, nic na tomto světě nelze uspěchat. Také jsem to již říkal, psal. Od Číny se můžeme mnoho naučit. Velmi často od nich uslyšíte. Na co spěcháte. Co je to měsíc nebo rok v naší tisícileté historii? A o to jde i ve whisky. Prodáváte skvělý produkt, ale hlavně také čas.

Jiří Jan Lobkowicz je neuvěřitelně zajímavý člověk a měl jsem tu možnost a čest být od něho několikrát pozván na osobní oběd a kávu. To, co se od šlechty můžete mimo jiné naučit je hospodaření s časem a chápání času. Nesázíme stromy pro nás a naše děti, ale pro naše vnuky. Proč to děláme a utrácíme peníze? Vyšší princip. Stejně proto i já investuji do alkoholu. Nevěřím tomu, že mi strom vyroste za dva roky, ale věřím, že za dvacet let z něho bude něco úžasného. Víte o tom, že se zanedlouho budou dražit unikátní hodiny, které se dochovaly pouze v počtu tří kusů. Vlastní je jeden český šlechtic. Odhadovaná cena těchto hodin není ani milion, ani deset, ani sto miliónů. Když jsem vám psal do komentářů, nastudujte si historii šperkařského domu Fabergé, udělal to asi málo kdo z vás. Škoda. Zjistíte, jak se tyto šperky vyráběly, jakou měli hodnotu před sto lety, jak se jejich cena z naprosto nezajímavých šperků po druhé světové válce dostala až do pozice nejluxusnějšího zboží světa. Ještě v roce 1940 byste řadu šperků Fabergé zakoupily za vskutku směšné ceny.

Dnes můžete v komentářích číst o Bimberu a dalších nových whisky. Nevím, jak mě někdo může kritizovat za to, že nejsem údajně investor. Jirka je bezpochyby ve whisky dobrý a rozumí tomu, co dělá. Za mě je jen prostě někdy potřeba ubrat. A proč? Je investor? Tak jak se popisuje, tak je spíše obchodník. A velmi dobrý. Ale určitě v tomto úhlu pohledu není investor a on to moc dobře ví. Není hloupý. Co je špatně na tom, koupit láhev za 100 liber a za rok jí prodat za 1000, když to někdo koupí. Není na tom vůbec nic špatného, ale je to obchod, nikoli investice. Pak se musíme ptát, zda je tento obchod zdravý? Je podle vás zcela normální aby 3y whisky 10x znásobila svoji cenu za jeden pouhý rok na 30 000,-? To je přeci obrovský nesmysl a jednou to velmi špatně skončí. Ano, Jiří se bude smát, až se bude za břicho popadat a já mu od srdce přeji jeho úspěch, ale přesně tento řetězec v konečném důsledku náš whisky trh totálně decimují. Ach jo, ještě jednou. 3 roky stará whisky za 30 000,-. Jak jsem v komentářích psal. Nežiji v Holandsku v 17. století a nejsem Rembrant.

S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme říci, že whisky trh v nejbližších letech projde obrovským šokem, který je zcela nevyhnutelný. To však neznamená, že toto investování je špatné nebo cokoli jiného. Jen prostě několik bláznů, co mají doma Žufánka a Bimber zjistí, že prodělali velké peníze a asi si dost popláčou. Nakonec se trh uzdraví a pojedeme dál. Každá krize je však zároveň příležitostí, kterou já zde vidím. Ano, jdu úplně jiným směrem. Nevydělávám třeba tolik, ale vydělávám s jistotou a zdravým ziskem. Tím se dostáváme k závěru, jak dlouho bude toto šílenství trvat. Já sám odhaduji, že tak 3-5 let. Jsem zcela přesvědčený, že kdo dnes s rozumem nakupuje, bude vítěz. Kdo blázní, jako blázen skončí. Nejsme svědky ničeho jiného, nežli závodu želvy se zajícem. Dobrovolně a rád budu želvou, kdy pevně věřím, že 21y za 4000,- je lepší investicí nežli 3y za 30 000,-. Pevně věřím tomu, že budu mít raději ve sbírce Famous Grouse 30y, kterou jsem koupil za 4995,- v roce 2016 nežli Bimber 3y za 100 liber, dnes za 1000. Za zmíněných dvacet let, bude má Famous Grouse 30y něco, kdežto Bimber jen chvilkový záblesk ničeho. A tím se dostáváme zpět k panu Lobkowiczovi. Je tedy na vás, jakým směrem půjdete, ale já vím, že Bimber není mojí cestou a sázka na poctivost se vždy vyplatí.

Co mám kupovat za láhve

Použiji radu mého dobrého přítele. Martine, víš, co bude zítra? Ne? Pracuj dnes. Když tento blog začínal, měl článek 6 přečtení za týden. A to bylo radosti. A dnes? Dnes to má minutu po půlnoci. Stále nechápu s neuvěřitelnou pokorou, kdo si otevře můj blog těsně po půlnoci. Zkrátka úžasné. Ale málokdo vidí tu obrovskou práci, která za tím stála. Popravdě, nelituji ničeho, jak zpívá Edit Piaf – Non, je ne regrette rien. A stejně tak jako jsem vám radil, chcete pochopit whisky? Začněte u vína. Tam to všechno je. Zdá se vám Matěj Ruppert pohybově nadaný? Jasně, protože chodil na balet. Ještě jednou, chcete znát whisky? Poznejte víno. A proč vám to radím a toto vše píši?

Za posledních 20 let se změnilo víno tak obrovským způsobem, že si to nedovedete představit. Jen laik vidí červené a bílé. Také jsem to psal. Již v roce 2005 jsem diskutoval s p. R. Balounem, jak investovat do vína, jaké si koupit domů atd.. Tenkrát mi psal. Červené víno nad 13% je nesmysl, který nejsme schopni prodat. A v té době měl pravdu. Všichni chtěli mladá, svěží, lehká vína. A dnes? Kolik červených vín má v mém archivu 13 a méně procent? Odhaduji, tak do pěti. Výroba se změnila, lidé se změnili, klima se změnilo, nic není stejné, žádné dogma neplatí včetně champagne, které se bojí tak moc vysmívané Anglie.

Dnes chcete investovat do whisky XY. Kdo investoval např. v roce 1995 do whisky Ardbeg? Nikdo. No ona jela také v improvizovaném režimu. Kdo do ní investoval v roce 1998? A kdo v roce 2018? Stejně tak tomu bylo a je dnes se slavným Macallanem. Před 50 lety jela whisky v blendech. Dnes je trendy single malt. Nedávno byl v módě gentleman style. Všichni řešili košile, ponožky, sáčka a dnes? Nikdo, nikdo neví, co bude zítra a pokud někdo tvrdí opak, je to podvodník. Lidé mi říkají, pane Krupička, nejste investor. Co je to za nesmysl. Mezi roky 2013 – 2015 jsem nakupoval Yamazaki jako blázen. V této době, kdy si lidé mysleli, a slýchával jsem to, hele, čínská whisky, ti už vyrábí úplně všechno. A dnes, když mám láhve Yamazaki, na kterých jsem vydělal tisíce procent a budou mi vydělávat ještě dalších dvacet, třicet let, mám je prodat? Proč? Já to nechápu. Kupoval jsem za 2500,- až 5000,- kus. Proč bych je prodával? Ještě jednou nechápu.  

Dnes vám nikdo nemůže s jistotou říci, co máte nebo nemáte dělat. Můžeme se jen domnívat. Co bych mohl poradit já je, že dobrý původ a poctivost nakonec vždy zvítězí. Můžete kupovat, přeprodávat 3y whisky, Žufánky, ale nakonec z toho bude jedna velká nula. Dnes je super Ardbeg, Macallan, ale co bude super za 10 let? Kdo vám bude tvrdit, že to ví, lže. Tak jako se pouhá 2% cognacu vypijí ve Francii, můžeme říci, že nikdo není schopen odhadnout trend za 10 let. Jedno nás však historie učí. Všechny tulipány, ananasy apod. jsou jeden velký podvod. A já zcela jasně říkám, že všechny ty 3y whisky, které dnes vydělávají ty stovky procent, jsou podvod do budoucna. Ano, i já mám svůj Whiskymaker No.1, na kterém jsem „vydělal“ 400% a rovnou říkám, je to hloupost. Klidně bych jej vyměnil za Famous Grouse 30y, 2x Old Pulteney 21y apod..

Pokud vám tedy mohu poradit, mohu se mýlit, kupujte poctivé, slušné whisky, případně skutečně unikátní whisky. 3y whisky s příběhem vyhasnou stejně tak rychle, jako jiné produkty v neomezených limitovaných sériích a myšlenkách, které s obsahem, tj. destilátem, nemají nic společného.

Závěrem

Nyní asi očekávám silnou diskusi i nesouhlas. Ale jak říkal Jára Cimrman: Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat… Já ale říkám, že poctivá práce bude mít vždy svojí cenu a 3y unikátní whisky v budoucnu shoří jako papír. Dříve vám dala holka jen proto, že jste měli na zadku na jeansech napsáno Replay. Dnes ani nikdo neví, co to je, natož abyste na to někoho sbalili. Laphroaig 30y tu bude navždy. Bimber bude za dvacet let jen kuriozita a sklenička slz pro posledního majitele.

MK

Close