Written by 8:58 am Rady a tipy • 10 Comments

Nový článek: Otázky a omyly v investování do destilátů 5 díl.: Nové palírny

Další z článků, který reaguje na komentář již na novém formátu blogu, zda bych se mohl vyjádřit k investování do nových palíren, které nyní vznikají jako houby pod dešti, zvláště v UK, ale fakticky i v jiných zemích. Nemám rád velmi silná prohlášení, ale v obsahu tohoto článku, vzhledem k tomu, že nyní buduji i svůj projekt, musím říci, že obsah by mohl být více jak platný pro vás, kdo chcete do podobných projektů investovat. Mnohé možná zklamu, ale i to už je osud. Také se omlouvám, někde nebudu úplně konkrétní, protože samozřejmě musím chránit mé know how. Projekt TW je po faktické stránce již připraven, jeho spuštění očekávám v listopadu 2021, a tak by byla opravdová hloupost sdělovat zásadní dopředu.

Hned na začátku si musíme říci, že spousta informací a názorů byla již napsána v předchozích článcích Otázky a omyly v investování do destilátů.  Pojďme z patra vykopnout hlavní argumenty. Jsem opravdu velký skeptik ve velkém a převratném investičním potenciálu těchto lahví, protože se domnívám, že v těchto projektech je více ega, lásky, naivity, růžových brýlí všeho druhu a sebezničujícího bláznovství, nežli kdekoli jinde. Tato šílená kombinace velmi často nikdy nepovede k ničemu jinému nežli ke krachu, dále pak k bláznovství a naivitě ostatních, že whisky ze zaniklé palírny bude mít hodnotu. Nebude. Je to zkrachovalý projekt a těchto projektů očekávám v následujících dekádách mnoho, což bude další omezující faktor.

Když zakládáte nový projekt tohoto typu, musíte hlavně správně a střízlivě odhadnout mnoho věcí, kde cítím značnou slabinu. Tyto láhve v drtivé většině nepřináší nic nového, unikátního, žádná nová služba, nemáte navázán kontakt s budoucími spotřebiteli, které často i velmi špatně identifikujete. Dalším problémem je blend master. Se stejnou potíží se dnes potýkají pivovary. Kde vzít dobrého sládka? Pokračovat můžeme v touze po zisku, absenci vztahů s distributory, prodejci, fádní reklama, malé finanční prostředky na marketing, opomenutí lokálnosti, nacionality a tisíc dalších věcí. Vše bych zakončil totální arogancí faktu, že trh se každý pět let mění, což můžeme vidět např. v oblasti módy. I tento blog  se zabýval gentleman stylem a je tím šafránovým, který ještě zbyl. Vše zapomenuto, konec. Stejnou budoucnost má i whisky trh, kde spousta lvů, zajícova smrt. Pokud nejste hned v začátku schopni převýšit svoji konkurenci o parník, pak nemáte naději na úspěch. Ale to je jen a jen můj názor.

Nyní se whisky trh veze na obrovské vlně popularity. Vznikne mnoho nových projektů, které začnou vydělávat a najdou si své příznivce. V zápalu naivity začnou investovat do svých provozů očekávající nekonečný růst, který však nepřijde, protože trh má své zákonitosti. Po pěti letech bude následovat krize a prudký propad tržeb, jenže vy jste místo střízlivosti ještě více investovali. Udržet společnost není problém, ustát růst, to již chce dobrého manažera, a tak se obávám, bohužel. Tolik dobrých manažerů skutečně není. Abyste mohl být v této dravé době opravdu dobrým manažerem, musíte mít ty koule říkat ne. Když jsem začal se svými čtenáři plánovat projekt TW, někteří odešli sami, v některých zájemcích jsem neviděl přínos. O co šlo. Každý chtěl dělat investiční fond, ale já všem říkal. Budeme ho mít, ale začněme krok po kroku. Budeme silní a mnohem silnější. Odmítl jsem letět na vrchol letadlem, ale trval jsem na tom, že si na něj pěkně vyšlápnu krok po kroku. Tím nechci říci, že má vize byla správná a kolegů špatná. Já prostě rád buduji velmi silné základy, které se později ukazují jako velmi důležité. Krize se cyklicky opakuje a přijde. Není otázka zda, ale kdy.

Závěrem

Vedle sebe mohou být dva úplně identické projekty, kdy jeden může fungovat a druhý zkrachuje. Úplně s přehledem si dokáži představit úspěch projektu Bimder, který má to hlavní. Přesně identifikoval svoji cílovou skupinu, tj. extrémně silný patriotismus Poláků žijících v UK. Čím více budou žít v diaspoře, tím více budou toužit po svém, polském. Tento projekt může mít za určitých okolností velmi slušnou budoucnost.

Na druhé straně nevěřím čistě v UK malou palírnu, která bude mít klidně i lepší whisky, ale jejich marketing bude postaven na hliněných nohou. Zatímco Bimder vydá láhev zaměřenou na polský patriotismus, což je velice levné a účinné, UK palírna bude mít problém. Stejně tak vidím i budování českých produktů a komických PR. Máme láhev je nějakém zapadlém baru v USA, takže nás tam milují. Takto to dlouhodobě nefunguje. Pokud budu investovat do nových palíren, musím mít jistotu dlouhodobého růstu. A to nyní v 98 % nemám, což byl hlavní problém, který jsem musel sám vyřešit. Dát jistotu, že TW bude dodávat své produkty minimálně 35 let a progres bude trvalý. A v tom je i unikátnost tohoto blogu. Udělat kvalitní blog na rok, žádný problém. Na dva, žádný problém. Ale třetí, čtvrtý, pátý rok, to už je opravdu velmi tvrdá a vyčerpávající práce, kdy musíte být připraveni na „přehlcení“, kdy půjdete i prudce dolů. Vše má svá pravidla, která když budete ignorovat, entusiasmus je nepřebije.

MK

Close