Covid i Brexit nás tak trochu hodně trápí, takže jsem se rozhodl změnit prosincový článek, protože nebyla splněna základní podmínka tipů, abyste si mohli ve větším objednat doporučovanou láhev. Musel jsem se také reálně zamyslet nad tím, zda vůbec český alkohol může být investiční a v jaké podobě. Asi každý z vás zaznamenal ukončení prvního ročníku CNSC, kdy již plánujeme druhý. Když akce skončila, lidé mi říkali: „Tak už to máš za sebou.“ A já všem odpovídal: „Naopak, to nejtěžší mě teprve čeká.“ A opět jsem měl pravdu. Po akci jsem spal max. 4 hodiny denně, telefon na uchu, komunikace s účastníky, médii, partnery, zájemci pro rok 2022. Vedl jsem velké množství rozhovorů, kdy jsem si musel stejnou otázku položit: „Je skutečně český alkohol investiční? Pokud ano, v jaké podobě?“
Celkově musím říci, že na jednotlivých láhvích v tuto chvíli nespatřuji nějaký zajímavý investiční potenciál do budoucna, i když česká whisky začíná produkovat velmi pěkné láhve. Pak jsem se tedy musel zamyslet nad vším, co jsem v životě prožil, viděl, slyšel atd.. A dospěl jsem k jednoduchému závěru. Sedl jsem k internetu a začal jsem objednávat výherní láhve ze soutěže. Proč? Nechci nyní propagovat jen a jen svoji soutěž. Tak upřímně částečná propagace to je, ale na druhou stranu jsem si uvědomil, že jsem přítomen něčemu novému, zajímavému. A mám to veliké štěstí, že skutečně stojím na začátku. Právě proto jsem začal nakupovat všechny vítězné láhve ze soutěže. Proč?
Všichni o mně víte, že jsem neuvěřitelný plánovač. Jedna láhev pro mě nic neznamená a nevidím v tom skutečně potenciál. Jenže soutěž se rozjela, byť je zatím postavena mé silné finanční dotaci. A já si říkám, co bude za mých oblíbených dvacet let? No v tuto dobu bych rád měl ve sbírce všechny oceněné láhve. Úplně to před sebou vidím. Rok 2021, 2022, 2023 ……..2041. Všechny láhve pěkně vysázeny po ročnících, kategoriích vedle sebe. To nejlepší, co tato země dala. Přesně tohle mi dává smysl. A cena? Jedna lepší zahraniční whisky! Nestojí to za to? Můžete, můžeme budovat a vybudovat to nejlepší, co tato země vyrobila. Můžeme tím i podpořit české výrobce. A jsme skutečně na začátku. První ročník se zkrátka počítá. Já si myslím, že dnes tuto příležitost přehlížíme, což je veliká chyba. Jak mě učil můj mentor profesor J.C.: „Martine, žádná příležitost nechodí v životě 2x.“ Jeho slova by se mohla do kamene tesat. A tak dnes musím říci: „Chcete skvěle investovat? Zkuste se zamyslet nad budováním sbírky toho nejlepšího z ČR“ Mě to prostě dává smysl.
Závěrem
Je mi jasné, že budu kritizován, že ten a ten výrobce se nezúčastnil a má lepší alkohol. Možná. Můžeme se o tom dohadovat, můžeme se o tom přít, ale to je tak všechno, co s tím můžeme udělat. Každopádně je to jen spekulace, protože osloveni byli všichni výrobci a jen ti odvážní se přihlásili. Kdo se chce poměřit, ten jde do soutěže. Bez vůle zvítězit není vítězství. Vím, že je to neobyčejně těžké, ale právě proto. Všichni si zaslouží respekt. A české destiláty mají velmi vysokou kvalitu. A pak, naše soutěž je jiná. Žádné nekonečné udělování zlatých medailí. Zlato, stříbro, bronz a konec. A podle mého názoru to má váhu. Zkrátka a jednoduše si musíte představit rok 2041 a stav, kdy máte všechny oceněné láhve. Pak to má silný investiční potenciál. A já vám jdu příkladem. Poslední láhev je na cestě. Mě to prostě smysl dává. Za malé peníze, tolik lahví, tolik krásy.
MK
Dobrý den, Martine,
svého času jsem stál před tou samou otázkou, co Vy, tj. zda má z investičního hlediska smysl sbírat český alkohol (whisky, gin, absinth, pálenky), protože upřímně řečeno, máme co nabídnout (sobě i světu). Trvalo to pár let, než jsem došel k závěru, že ne a to ani v případě, že bych sbíral či kompletoval “to nejlepší, co tato země dala”. Whisky sbírám proto, abych svoji sbírku za 20, 25 nebo 30 let zpeněžil, což by u věhlasných značek neměl být problém. Né tak u našich lokálních, byť jsou velmi kvalitní. Kdo ve světě zná Žufánka, Old Well, GoldCock či Radlíka? Ve vší úctě, mimo naši kotlinu vlastně pořádně nikdo. Samozřejmě, sbírka ve Vašem podání udělá radost a polahodí oku a pohladí na duši, ale to je tak asi všechno. Poté možná ještě pohladí na jazyku a na patře, pokud se člověk rozhode ji vypít, to je ale tak vše. Možná se najde nějaký zarytý patriot a vlastenec, který Vaši sbírku ocení, ale kdo Vám za ni co dá? Takže po těchto myšlenkách jsem ze svého plánu ustoupil a sbírám skotskou, irskou a další světové whisky. Ano, přiznávám, do loňského podzimu jsem pár let sbíral i Žufánka, to však bylo jen proto, abych jej s obrovským ziskem prodal, protože to, co se kolem ginu a absinthu této značky dělo, bylo mimo jakékoliv racionální chápání. Měl jsem štěstí a zavčas vše prodal, dnes je Žufánka plný Alkobazar, Bazoš i aukce na Alkoholu.cz a nabídka několikanásobně převyšuje poptávku. Když pak člověk narazí na Žufánkovic Bohemian gina i v Lídlu, tak je ve finále rád, že se všeho zavčas zbavil. A ano, mám i pár vyhlášených ovocných pálenek od Javornické palírny, od Žufánka, hruškovici od Radlíka, Starou Žitnou Mysliveckou Selection 7y a další, ale na ty se těším, až si je z nostalgie za pár let otevřu na svojí zahrádce a budu přitom sledovat svoje vnoučata nebo třeba stříhat ovocné stromky či pálit podzimní listí.
Dobrý večer, děkuji za komentář, který jak je vidět, byl oceněn pozitivními souhlasy. Dovolil bych si na něj reagovat, byť budu skákat. Co se týče Žufánka a Lidlu, je to naprosto v pořádku. J. Walker vydělává na 3y whisky a prostě tohle je byznys. Nic jiného v tom nehledejte. I ten Žufánek prostě potřebuje vydělat, aby mohl společnost dále rozvíjet a mohli si dovolit i náročnější projekty, bez toho to prostě nejde a za mě je to v pořádku. Horší je, když se prodávají mezi lidmi giny za desítky tisíc a přihlíží se tomu. S tím nelze souhlasit. Co se týče českých destilátů, je to jako nyní s francouzskými whisky. Je to vlastně sázka. České destiláty, tak jak vidím svůj tip, tj. tvořit sbírku oceněných lahví je, nyní to přestřelím, jako bitcoin. Můžete investovat do prověřených lahví a spokojit se třeba s 15 procenty, nebo jednou za rok si prostě tu láhev za 10tis. odepřete a koupíte sérii českého alkoholu. Tak to mám nyní já. Je to o investování. Investovat do Macallanu není nic převratného. To jste přišel s křížkem po funuse. Ale investovat v roce 2013 do japonských whisky, jako jsem to dělal já, to chtělo odvahu a bláznovství. Nyní japonské whisky de facto nekupuji. Nesmysl. Dobrý investor nekupuje komoditu na vrcholu své ceny. Dobrý investor i riskuje. A tohle je risk. Ale toho rizika tam není zase tolik. Kdo z nás by se nechtěl vrátit do doby, kdy stál bitcoin pár centů? Takže za mě je to hledání příležitost. Minulý týden jsem byl v Muzeu slivovice. Tam jsem viděl, že můj názor není až zase tak nesmyslný. Viděl jsem, že český destilát má svoji cenu a má i svoji budoucnost. Já osobně v tom vidím skvělou příležitost. Být na začátku. Dobrý, potáhnu to deset let, co se stane? Nic. Za deset let uvidím, jakou bude mít sbírka cenu. No já to asi již potáhnu každý rok, ale tohle je prostě myšlenka. Myslíte si, že byste neprodal na rakouském trhu to nejlepší za posledních 20 let? A to samé v Německu, Itálii, Polsku? Ono to má svoji hlubokou myšlenku. Jedna láhev je nic. Různě kupované láhve jsou nic. Ale mít to nejlepší z nejlepšího je prostě něco. A to si svého zákazníka vždycky najde. Podívejte se, jakou cestu udělaly české destiláty za posledních 20 let. To je úplně jiný trh, úplně jiný produkt. Dnes jsou lidé schopni dát za gin desítky tisíc a nemají s tím problém. Proč by měl být problém mít to nejlepší z nejlepšího. Za čtyři roky mě to nebude stát jako jedna láhev ginu od p. Žufánka na vrcholu. Má to svého zákazníka? Má. O tom není pochyb. Za mě je to prostě příležitost a ta nechodí 2x. Je to jen můj názor a nemusí být správný. Já mu ale věřím, protože to např. v Muzeu Slivovice vidím. Ta doba, že si český zákazník nezaplatil poctivou cenu za poctivý český destilát je dávno pryč. MK
Dobrý den, Martine, děkuji za Váš komentář, u kterého musím uznat, že má svým způsobem hlavu a patu. Že má každý alkohol svého kupce, o tom žádná a připouštím, že může nastat doba, kdy bude na trhu vysoce ceněna česká rukodělná produkce pálenek, proč ne. Oba dva víme, že mezi lidmi je neskutečné množství volných peněz, tak proč by měl mít problém nějaký zapálený movitý patriot zakoupit zajímavou sbírku toho “nejlepšího, co tato země dala”? Ok, může být, jen připouštím, že díky lokálnosti a povědomí o značce a druhu alkoholu může být problematičtější a zdlouhavější podobnou sbírku udat… a možná taky ne, člověk opravdu neví, co bude za pár let, natož za pár desítek let. S velkou pravděpodobností se však bude jednat o regionální záležitost řekněme střední Evropy.
Co se pana Žufánka týče, tak jen pár vět: na jeho bublině jsem i svým vnoučatům dokázal srozumitelným způsobem vysvětlit rozdíl mezi cenou a hodnotou, tj. to, že má něco cenu XY neznamená, že to má i hodnotu XY. Že prodává i v Lídlu a na Rohlíku, to dokážu pochopit, doba je mimořádně složitá a těžká, obzvláště pro gastro a z něčeho musí žít. Škoda jen v minulosti hojně nadužívaných slov typu “limitovaný, už nikdy nebude, jednorázová záležitost v omezeném množství apod”. Toť vše, více k tomu nemá smysl dodávat. Níže uvádím link na jeho poslední rozhovor, doporučuji ke shlédnutí.
https://www.youtube.com/watch?v=P_wNZxaKoTw&ab_channel=DVTV
Souhlasím s Vámi, že co se týče kompletace případné sbírky, je člověk na začátku, i když v případě např. Javornické palírny už člověk starší kousky neseženete, např. limitku k výročí sametové revoluce 1989 či starší kousky ještě před změnou etikety. A musím dodat, že pan David Voverka je velký srdcař, který fakt umí a dělá to pro potěšení. U Radlíka, Barona Hildprandta či palírny Mareček je to v tomto směru lepší.
Krásné dopoledne, skvělá diskuse. Já to ale zase vidím trochu jinak. Rozdílné názory nás ale obohacují, a to je dobře. Podívejte se, alkohol je prostě byznys. Studoval jsem reklamu, média a vše. Dodnes do toho dělám. Když si vezmete reklamu za posledních 50 let. Reklama a marketing je prostě děvečka prodejná. Já jako marketér vím, že nálada ve společnosti se mění každých pět let. A tak každých pět let dám lidem, co chtějí. Dříve to byl např. snowboard, skateboard, dnes to jsou politická témata, práva žen, duhové hnutí, ale to vše jednou přejde. Je to uměle vytvořená kultura jako hippies. To byl také nesmysl a je to marketingový trik stejně jako fenomén JFK. No a Martin se nyní chytl slova limitovaný. A dobře to šlo. Jenže svět se mění. Za dva roky to bude spíše na obtíž. A tak se zase marketing změní. Ale to není špatně. Stejně jako rozhodnutí nedělat levný alkohol. Ano, toto rozhodnutí bylo vzhledem k našem kapacitám a době správné. Dnes se doba změnila a on udělal nové rozhodnutí. A také správné. Já vůbec nic proti ginu v Lidlu nemám. Je to naprosto správné. A to že mění rozhodnutí? To je také správné. Protože svět se mění, doba se mění, co platí dnes, neplatí zítra a kdo nereaguje rychle, prohrává. Tady bych naopak musel Martina Žufánka pochválit.
Otázkou jinou je, zda to prostě p. Žufánek v minulosti nepřepálil. Ano, přepálil. On bude tvrdit, že za to nemůže, já si budu myslet své a tím to končí. Nic více s tím neuděláme. Kdo čte tento blog, přímo s ním jsem zde v komentářích komunikoval a na tuto situaci jej upozorňoval.
Co mě mrzí, ale chápu to, že se soutěže nezúčastnil. Chápu i jeho postoj. Nic proti němu, ale tak trochu doufám, že vy jako jeho konzumenti jej trochu doženete k tomu, aby se také i jeho produkty poměřili s konkurencí. Chápu, že to bude těžké, když máte tak silné postavení na trhu, můžete hodně ztratit. Já osobně si myslím, že dříve nebo později nebude vyhnutí ať to bude moje soutěž nebo někoho jiného. Jednou se bude muset i Martin Žufánek postavit v soutěži proti ostatním, protože neúčastí více ztratí nežli získá. A měli bychom to být my, spotřebitelé, kdo bychom na něj měli tlačit s jeho účastí, ať se ukáže pravda. Víte, co mě těší nejvíce? Když mi např. ze Svachovky napsali, chutnali jsme hruškovici o Marečka, je opravdu skvělá, nedivíme se tomu, že vyhrál. Tohle je velká poklona p. Lukáši Andrlíkovi, a za mě je to opravdový borec. Umí, dělá skvělé věci, má odvahu jít s kůží na trh, je úspěšný, ale je také velký frajer k ostatním. Stejnou kartu bych očekával právě od vrcholového hráče na trhu. Ať se prostě ukáže pravda. Když mohl jít s kůží na trh Jelínek, proč ne Žufánek. Pak je důležité si položit otázku Qui bono.
A do třetice ještě jednou Martin Žufánek. Kdo by před 10 lety čekal tak obrovskou popularitu ginů? Kdo by čekal takové ceny za giny? Nikdo. A to je právě to investorské mazáctví. Dnes tlachat, jak jsou kryptoměny skvělé, dejte mi pokoj. Tvrdit to před pěti lety, ok. Když vidím projekt Muzeum Slivovice, vím, že český destilát má svoji budoucnost a není to jen o patriotismu. Je to o tom, že ty destiláty jsou fakt skvělé a mají svého kupce již nyní. A i v budoucnosti to bude jen a jen lepší. Hodně se zabývám dnešní generací mileniálů. Jak hovoří staré židovské moudro: Všechno je jinak. Mě ta sbírka nejlepších destilátů rok po roku dává velký smysl. A dokonce si myslím, že to bude sběratelský i investorský “majstrštyk”. MK
Dobré dopoledne, Martine, taktéž jsem rád za zdejší diskuzi, zejména za názorovou pestrost a za její kultivovanost. Je obohacující číst i jiné úhly pohledu, jiné myšlenkové směry, za to moc díky. Nyní k Vašemu příspěvku: je fakt, že bych si před pěti lety nevsadil ani korunu na to, jakým směrem se vydá Žufánkovic gin a absinth. A vidíte, stalo se a lidi vám trhali ruce, když jste jim prodal Dubied 2018 za 15.000 Kč, který jste rok předtím v nákupu pořídil za desetinovou cenu. Asi na těch Vašich pětiletkách něco bude 🙂 Co se neúčasti na soutěžích týče, dovolím si trošku jiný pohled: na můj vkus bylo posledních pár let mediálně “přežufánkováno”, jako by zde nikdo jiný nevyráběl kvalitní destiláty. Díky Vaší soutěži se Martine ukázalo, že tomu tak není a že je zde nová generace, která nade vší pochybnosti prostě umí. Martin Žufánek nastavil setsakramentsky vysokou laťku a je vidět, že má zdatné soupeře, no není to nádhera? Já dal tchánovi k narozeninám jeho hruškovici stařenou v dubovém sudu a když už tchán poznamená, že lepší hruškovici jaktěživ nepil, tak to už je co říct.
Jak jsem psal ve svém předchozím příspěvku, kompletace českých pálenek nebude mojí cestou, tím však netvrdím, že není životaschopnou. Možná dělám osudovou chybu a české pálenky čeká tentýž scénář, co před lety gin nebo absinth 🙂
Když tak nad tím přemítám, mám devět raritních kousků Javornické palírny, včetně limitky k výročí 1989. Původně kupováno k vypití, ale po Vašem dnešním článku by to asi byla škoda. Pokud by nějakému sběrateli udělaly radost, ať se mi prosím ozve. Pokud je tento můj poslední odstavec nevhodný, tak jej Martine prosím smažte a přijměte moji omluvu.
Krásné poledne, vše dobré, nemám s ničím ve vašem komentáři problém. Javornická palírna překvapila i mě a upřímně, jejich zlatý pomeranč, hmmm, mnozí by se ve Francii mohli učit a všechny ty rádoby pomerančové rumy strčí do kapsy. I když si moc šancí nedávám, doufám, že pro rok 2022 p. Martina Žufánka pro soutěž CNSC získáme. Když se nebojí Jelínek a uspěl, proč by to nešlo i v tomto případě. Po posledním setkání v Muzeu Slivovice by mělo dojít i k navýšení vzorků. Jak mi bylo řečeno p. Motyčkou. Pro nás je to jediná a skvělá zpětná vazba, jak si skutečně vede výrobce mezi výrobci. Můžeme se konečně reálně poměřit a zaměřit se na to, co děláme nebo neděláme dobře. Asi nemusím říkat, že mě to velmi potěšilo. MK