Dnes se velmi často setkávám s tím, že lidé začali investovat do alkoholu a po třech letech svoji sbírku ruší. No, co k tomu říci. Jsem velmi smutný a vlastně se s nimi nedokáži vůbec mentálně propojit, protože to jde naprosto proti mému přesvědčení, všemu, v co věřím, co se ve mně odehrává uvnitř. Pokud chcete skutečně seriózně investovat do alkoholu, musíte prostě vydržet dvacet let. Vše ostatní jde mimo mé chápání. Tak jako naši předkové založili zahrady, zasadili stromy atd., dělali to pro sebe? Ani náhodou. Dělali to pro budoucí generace. Nejsem již nejmladší, ale nejstarší také ne, takže vím, že si svoji sbírku mohu pěkně užít, kdybych jí prodal, ale je to můj cíl? Ne, ne, ne. V následujících řádcích si vysvětlíme, proč.
Král Karel III.
Nyní to nebude dogma, ale můžeme vycházet z toho, že vše již bylo vymyšleno, a proto se i dnes vrací 80. léta, kdy se prostě jen recykluje. A jen silný jedinec, do kterých se i já počítám, vydrží. My si to můžeme krásně ukázat právě na již zmíněné módě, kdy dnes hlupáci blázní po Barbie, aby se již za celé toto „šílenctví“ v únoru 2024 styděli.
Jak sám Karel III, ještě jako princ Charles v roce 2012 říkal: “I come back in fashion every 25 years”. Jednou se jej na recepci zeptali, krásný smoking, to je nový Versace, máte velmi dobrý vkus. A on na to odpověděl, velice děkuji, tento smoking mám již více než třicet let. To jen ukazuje na fakt, že krásná a kvalitní věc se cyklicky dostává do módy nehledě na cokoli jiného.
V roce 2016 tento blog začínal jako fashion blog, všude byl gentleman style, každý řešil, jak sladit barvy, pořádali se kurzy jak si správně čistit obuv a to vydrželo dva roky. A kde jsou nyní ti šampónkové? No dnes mají apky, jak by vypadali jako Ken. Za rok se zase změní, a tak to bude pokračovat do nekonečna, až se bude psát rok 2035 a opět se vrátí gentleman style a vše o čem si dnes píšeme. A najednou zde budou znovu ti stejní zoufalci, kteří budou říkat, proč já tenkrát tu sbírku prodával, ten MK to vydržel a dnes je naprosto vysmátý. Přesně tak. Na úspěch si totiž stačí jen počkat.
Proč dvacet let
Všechno je stejné a zároveň neustále se měnící. Nejdříve byl populární cognac, pak whisky, giny, dnes přichází rumy a růžky vystrkuje bourbon. Každá kvalitní láhev má nějaký svůj cyklus. Je vydána na trh, všichni jsou najednou nejchytřejší, včetně mě, jaká je, co s ní bude, všichni mají nějaký názor. Nic proti tomu. A ve své podstatě je jedno, kolik těch lahví je, protože vždy se něco vypije a něco schová. Co je kvalitní, módní, zajímavé? Ideální případ je, když jsem byl i J.Š. ve svých počátcích kritizován např. za doporučení Famous Grouse 30y, což se mnozí chytali za hlavu a do nekonečna se opakovala mantra Ardbeg nebo Macallan. No nic proti tomu, všichni máme právo na názor, máme právo se mýlit a ve svých postojích se vyvíjet. A někdy je potřeba i štěstí. Dnes se Ardbeg prakticky nehýbe, ale když jsem si pořizoval Famous Grouse 30y v roce 2014, stála mě 4 999,-. A jak jsem psal, klasicky jsem to schytal. Pohoda. Dnes se dívám na tuto láhev, za kolik se prodává, což je cca 15 – 20 000,-. Jasně, v nějaké aukci bude levnější. Nicméně pro lepší počet, její hodnota je cca tří až čtyřnásobná a to po devíti letech. To nejhorší má však za sebou a nyní ten růst bude rychlejší, ale jak jsem minule přidal, nyní uberu, takže bude stejný. Za svých dvacet let se v teoretické rovině mohu dostat na částku za neoblíbenou, nepopulární, kritizovanou whisky na 40 000,-. A upřímně, to si myslím, že není vůbec špatné. Ale abych mohl mít takto krásnou, zajímavou whisky, musel jsem ustát řadu posměchů, komentářů a nemodernosti, když jsem prostě šel vlastní cestou. Otázka bude znít, až opět přijdu znovu do velké módy, např. v roce 2035, bude mi stačit jen některé své láhve fotit a popisovat. Budou to skvosty. Ale na vše jsem si musel a budu muset jen a jen počkat.
Závěrem
Jediná rada, kterou vám mohu dát je: Vydržte! Nedělejte ze sebe nějaké pozéry, když už se pro něco rozhodnete, tak si za tím prosím stůjte. Doba se mění, myšlení se mění, móda se mění, lidé se mění, ale kvalitní věci prostě zůstávají. A je jedno, zda vlastníte whisky, rum, cognac. Ty láhve dříve nebo později prostě z trhu zmizí, nebudou. Proto se ani dnes nehádám, zda je série 4 lahví Zacapa dobrá nebo špatná investice. Já vím, že je skvělá. Jen si prostě na to své vítězství musím počkat. No, vítězství. Žádné vítězství to není, není s kým bojovat. Nemám to ego. Já to tak vidím, koupil jsem si ty láhve a nyní již s pokorou čekám. Moji čtenáři, láhev chleba nejí, vydržte. Prosím, vydržte.
MK
Mám takovou úvahu, dotaz na váš pohled k tomu dvacetiletému cyklu. Kdy si myslíte že byl vrchol whisky? Za mě 2019. Pokud tedy budu uvažovat 2019 že to frčelo nejvíc mělo by teoreticky přijít dno (vrchol nezájmu) cca 2029, to se bude skvěle nakupovat to co je už nyní nesmyslně drahé. No a vrchol podruhé roku 2039 kdy ten kdo bude chtít bude prodávat sbírku se ziskem z říše snů. Viděl by jste tu křivku nějak takto cca. podobně?
Dobrý den, já si osobně myslím, že to má více pohledů. Za mě byl reálný vrchol v roce 2014. To jste mohl koupit Yamazaki 18y za 3600,-, Famous Grouse 30y za 4999,-, Glenfiddich 30 za 9999,-. Na trhu byly fantastické whisky a nebyl problém je ochutnat. Další vrchol přišel v roce 2019. Mohl jsem vydat totální sr….., napsal jste první, limitovaný, tajný a lidé kupovali, kupovali, kupovali. Klasika Ardbeg. A dnes to jde totálně dolů. Nudné láhve, nezajímavé zhodnocení atd.. A bude hůře. V UK atd. rostly palírny jak houby po dešti, a je to právě toto období, kdy vstupují na trh. Obrovská nabídka nových whisky, ale poptávka jde dolů. Čím větší nabídka, tím složitější trh, náročné rozhodování, spousta podvodníčků a podvodníků. Velmi často žijeme v určité zájmové bublině, ale dnes je to bída. No a kdy to začne znovu? 2023 + 12 – 18y zajímavé láhve, takže 2035 +. A teď bude společnost šílet a bláznit a budou říkat, no ti staří bardi, co nakupovali 2014 – 2024, ti jsou dnes za vodou. Jo, přesně tak. Pokud jsem top nákupy dělal 2014 + 20 let, ano v roce 2035 budu za vodou. Gentleman style není póza, musí to být životní styl. Tak si dneska běžte pro appku, jak budete vypadat jako Ken. Nedávno jste byl každý pejsek, ňu ňu, dneska Ken, zítra marťan, ale pořád jen duševní zoufalec. Být chlap na úrovni, to se nikdy neomrzí. Vše dobré a vydržte. MK
Ve zkratce – trpělivost přináší růže. 🙂
Dobrý den, přesně tak a pak dobrého pomálu. Vše dobré. MK
V zásadě souhlasím s vyzněním článku, takoví 3y 🙂 lidé nejsou ani investoři, ani sběratelé, prostě jenom překupníci, kšeftsmani, co chtějí trnout nějakou tisícovku anebo mají zcela naivní nereálné představy o rychlém zbohatnutí a jenom przní trh. Často stejně koupí nesmysl a pak nevědí, jak se ho zbavit, (nejen) alkobazar je takových zoufalců plný. Jiná liga jsou vychcánkové, co pomocí botů skoupí celou limitku Žufánka sekundu po uvedení a jsou na to schopni nalákat pár naivů, kterým nakonec zbyde jen zkažený patok (jsem rád že už ta bublina *snad* splaskla).
Ale sám mám o whisky řadu pochybností, jestli je opravdu tak dobrou investicí do budoucna, byť se zatím tak jeví. Navíc jsem dost flaší koupil docela zbrkle a docela “předraženě” a pozdě, takže nevím jestli tam vůbec bude nějaký zajímavý (reálný) přírůstek. Nejen proto se na sbírku nedívám tak úplně jako na investici, kterou na stará kolena prodám, na což jsou mnozí už nadržení, a priori ji nemusím prodat vůbec, mám to spíš jako takovou cennost a uchovatel hodnoty (doufám) a zbavím se toho, jenom když to budu skutečně potřebovat. Prostě zatlouct do bedny a zapomenout na to. 😀
Dva roky jsem kompletoval veškerý absinthy a OMFG od Žufánka, než mi došlo, že je to bublina jak blázen. Celou sbírku jsem dal za totálně nesmyslnou cenu na Alkobazaru a když mi volal zájemce až z Prahy, že to všechno okamžitě bere, sedá do auta a osobně si pro to přijede, tak mě docvaklo, že to není bublina, ale megabublina. Namátkou, absint Dubied 2018 šel za 16 tisíc, L´Ancienne za 25 tisíc, OMFG 2014 – 2020 za 60 tisíc, absinty od Žufánka pro Hemingways bar v Praze taky za nesmyslnou cenu. Načasování prodeje sbírky byla úplná náhoda, totální haluz, žádný pokus o vychytání vrcholu poptávky. No a za půl roku po mým prodeji to začalo padat, lidi vystřízlivěli. Stačí se dnes podívat, jak je Alkobazar a Alkohol.cz přeŽufánkovanej. Měl jsem obrovský štěstí, kdy jsem se svezl na hysterický mánii, která neměla žádný opodstatnění. Dnes už o Žufánka nezavadím a je to příjemná vzpomínka, ale jsem za tu zkušenost rád.
Dobrý den a pamatujete, jak jsem přesně tento pohled říkal hned o začátku. Šílené, jak lidé dokáží vyhodit peníze oknem. Vše dobré i vám. MK
Dobrý den, skvěle napsáno. Sám to popisuji úplně stejně v rozhovoru s Jirkou Śinoglem. Vyděláte dva, pět tisíc a co z toho? Nic, jdete na mejdan a konec. Jenže ti lidé se v tu chvíli cítí jako polobozi. Nic není pravda. Teď mi zrovna přišla celá bedna 0,2l placatic. Plná myčka a už jsem odléval pro budoucí generace z rozpitých lahví. Kdybych měl říkat, jak a proč se plánují kampaně, pracuji z pláže, za hodinu tisíc dolarů atd.. To je takový podvod jako elektronické peníze. Já budu asi hrozný dědek. Takový prudivý. Nn, to jen pro odlehčení. Vše dobré. MK
Ahoj Martine, pěkný článek. Myslím, že klíčové slovo z celého textu je to “vydržte”. Doba je prostě hrozně uspěchaná a zejména mladá generace není trpělivá. Je nekonečné množství knih, článků, podcastů, videí o tom, že v investicích je zásadní čas a jsem přesvědčen, že lidé to chápou (ale zároveň ignorují). Jenže proti tomu jdou všechny ty příběhy o rychlém zbohatnutí a ještě se střídají trendy jak roční období. No a výsledkem je, že mladý člověk se chce stát ze dne na den milionářem a ideálně skrz nějaký super cool vyhypovaný obor – crypto, NFT, tenisky, hodinky a třeba i ta whisky. Ti lidé, co prodávají sbírky po 3 letech nikdy žádní investoři, sběratelé nebo nadšenci do whisky nebyli. Prostě to zkusili, “překvapivě” jim to neudělalo 5000 % za půl roku a tak končí. V tom s tebou absolutně souhlasím. Začínám mít takový pocit, že vlastní názor, vkus, dlouhodobý postoj a trpělivost jsou vlastně dost vzácné vlastnosti a jsou ve velkém potlačovány diktátem mainstream trendů, co na společnost valí všechna možná média ideálně skrz mladé celebritky. Možná to tak bylo vždycky, ale asi ne v takové míře a tak rychle se to nestřídalo, dost možná ten boom přišel s nástupem internetu, chytrých telefonů a vůbec toho velkého zrychlení. Myslím, že dobré je se trochu obrnit a být sám sebou, stejně jako tebou zmiňovaný Karel III. Za mě je hezké být osobnost a nestřídat pláště s každým novým větrem. I když to třeba neocení všichni a vždycky. Měj se hezky. MS
Dobré odpoledne, zcela jistě je to internetem. Rychle vydělat, rychle být “cool”, rychle žít, ale také rychle umírat. A to ať obrazně – mediálně, případně doslova. Já se reálně držím svého gentleman style. Kolik mi to ušetřilo času a tím i života? Desítky dní ročně. Nechodím po obchodech. Nakoupil jsem opravdu kvalitní, i když dražší oblečení, a nyní nevím, co je to něco nutně poptávat. Domácnost jsem vybavil úplně stejně, příští rok si koupím nové TTčko a pohoda. Co je trend? Mít čas a peníze. Jak někdo může mít čas a peníze, když neustále nakupuje spotřební nesmysly. Kolik utratí života, než něco pěkného najdu, pak za to zaplatím vs. kvalita nesmysl a za půl roku znovu. Chcete pracovat na pláži s notebookem. To není problém, ale… Stejně si tu pohodu neužijete, protože pořád hledíte do toho počítače. Utratíte obrovské částky peněz, protože nájem nebo hotel něco stojí. To stejné restaurace. Tohle klidně můžete dělat do padesáti. Není problém. A pak zjistíte, že jste starý, nemáte peníze, protože jste je vyměnil za rychlozážitky. Hypotéku nedostanete a pak se vám ten život prodraží a stáří v bídě. Tohle vám ale fotka neřekne. Vše dobré. MK
Martine, jen Vás malinko opravím. Famous Grouse 30 let se za posledních šest měsíců na aukcích pohyboval v cenách od 161 do 361 liber, přičemž median je cca 200 liber (což je kolem 6.000 Kč). Je však potřeba započítat i poštovné a aukční poplatek a tím se dostáváme na výslednou cenu kolem 5.500 Kč. Při započtení inflace je aktuální cena Famous Grouse 30 let pod původní nákupní hodnotou cca 5.000. Bohužel při hodnoty lahve musím vycházet z ceny, jakou za to dostanu, kde aukce jsou jasným ukazatelem, a nikoliv za kolik se to v nějakém obchodě prodává.
Krásný podvečer Václave, budete to nekonečný boj prodej vs. aukce, i když netvrdím, že tvůj pohled je špatný, stejně jako prodejce, který za deklarovanou cenu tu láhev bez problémů prodá také. M
Investor neprodává v obchodě, ale na aukcích, případně na přímo, kdy se však cena také odvíjí od aukci. A kupec, není-li blb, bude ochoten zaplatit pouze cenu, za kterou se obchoduje na aukcích. Logicky, proč by to přeplácel, když to může na aukci koupit levněji? Proč nakupovat něco mnohanasobne dráž? Jsem-li investor, proč bych za danou komoditou utrácel oproti běžné obchodované ceně více? Samozřejmě, jsem-li neznalý blb, který se necha ukecat nějakým obchodníkem, tak je to moje chyba. V Praze v Michalske ulici v jedné večerce také prodávají Glenfiddich 12 let za 3.000. Chcete podle toho odvozovat investicni cenu Glenfiddich 12 let? Asi ne.
Krásné odpoledne Václave, děkuji za pohled, který si myslím není špatný, ale není ani úplně zcela správný. A proto tu bude vždy dohad. Velmi rád kupuji láhve z Ratia nebo Excalibru atd.. Sám víš, že v Ratiu nejsou ceny konstantní. V jednu dobu si jdu koupit Talisker, a hle, za týden byl o několik tisíc dražší. Stejně tak to měl několikrát Excalibur City. Pán z Asie si vyhlédl láhev asi za 2,5 mio, poslal si pro ni manželku. Ta přiletěla, koupila, hodila do tašky, pak přímý spoj zpět do Asie. Tím chci říci, že není pravidlem, že investor kupuje pouze na aukcích. To je prostě fakt. Možná bych se i já divil, kdybych dal svoji sbírku Yamazaki do prodeje. A cena, sám to vím na sobě, není často nejdůležitější. Klidně dám o něco více, když to koupím rychle, ve známém obchodě a vím, že je vše originál a nemám problém. Je to jako šperky. V tomto segmentu se vyznáš. Já jdu zítra dát zálohu na manžetové knoflíčky. A i přesto, že je to zakázka, budou o cca 15 000,- levnější a budou mít o 0,45 karátu v kameni více, nežli klasický obchod. Proč jsou klenoty? A nemyslím si, že je to ani o neznalosti, jak říkáš. Jsou to jenom dva odlišné trhy a dvě skupiny. Já nikdy nekupuji šperky v obchodě. 100% je zakázková výroba. To neznamená, že nefungují klenoty a výkupy. To jen znamená, že to není můj byznys. A proto tu budou vždy dva úspěchy. Někdo, kdo dokáže draze prodat a někdo, kdo dokáže levně koupit. Co je tržní cena? Nevím. Já upřímně nevím. Zásnubní prsten mě stál v době koupě o 30 000,- méně než relativně podobný v obchodě. Byl to poslední kus. Nechal jsem si udělat pro sebe a toto byl za tu cenu bonus. Jaká je jeho reálná cena? Ta moje, nebo ta z obchodu? Já mohu své partnerce říci xy, byla to zcela nová, krásná designová věc, nebo někdo druhý řekne o 30 000,- více a také bude mít pravdu. Ten můj je ale i krásnější. Jediné řešení je tak víra. Víra, že tvůj přístup je jediný a správný a to samé u opačné teorie. Stejně tak brandy od Radlíka Opus. Určovala aukce reálnou cenu? Za mě ani náhodou. Ale i tak si velice vážím tvé návštěvy na blogu a velice děkuji za komentář. M