Written by 2:01 pm Zaujalo mě • 2 Comments

Nový článek: Champagne – ruská lekce ze světové diplomacie

Píše se 9. ledna 2013 a Francie je pobouřena zveřejněným inauguračním vínem pro znovuzvoleného prezidenta Baracka Obamu (přísaha 21. ledna 2013), které na své etiketě hlásá Korbel Champagne. Nemusím asi říkat, jak velmi silně a podrážděně zareagovala velmi silná champagne lobby, protože Kalifornie jaksi v Evropě není.  

Korbel Champagne – česká stopa

Společnost založili tři bratři: František, Antonín a Josef, kteří emigrovali do USA, aby zde začali v okresu Sonoma nový život. Na jejich farmě pěstovali ovocné stromy, kukuřici, pšenici, ale později začínají s experimenty s výrobou vína. Další zajímavostí je, že jejich prvním hlavním vinařem (sommelierem) byl také Čech Franck Haseck. Jejich zvláště šumivá vína začínají nabírat na popularitě, až se z jejich společnosti stane jednička na trhu. V roce 1954 dochází k prodeji vinařství a závěrem odstavce je dobré uvést, že Korbel Champagne bylo podáváno i při příležitosti těchto inaugurací: 1985 Ronald Reagan, 1989 George Bush, 1993 a 1997 Bill Clinton, 2001 a 2005 George W. Bush, 2009 Barack Obama.

Zákon o užití slova champagne v USA

Problém to určitě není nový, proto vešel v platnost zákon, že slovo champagne ve svém názvu mohou užívat společnosti založené před rokem 2006, avšak nikoli samostatně, ale ve spojení např: americké champagne, kalifornské champagne atd., což společnost Korbel splňovala. Každopádně v době inaugurace tato povinnost splněna nebyla, můžeme jen spekulovat proč, avšak dnes již naleznete toto víno pouze pod názvem: California Champagne.

Champagne, covid a moudro zenového mistra

Ještě jednou bych se chtěl vrátit ke svému předchozímu článku, kde velmi jednoduše popisuji situaci na trhu s vínem champagne po vlivu Covid 19. Důležité údaje jsou 1 500 000 000 neprodaných lahví a pokles prodeje o minimálně 30%, 4% rozlohy vinic, 20% veškerého obratu v oblasti vína. Velice jednoduše můžeme říci, hodně skladových zásob vysoce předraženého produktu.

V diplomacii nemáme přátel, jen dočasných spojenců. MK

Tento můj výrok, a já se domnívám absolutní pravdu, začíná používat stále více a více kolegů i politiků. Tento blog byl, je a doufám i bude maximálně nepolitický. Nicméně politika a obchod spolu úzce souvisí.

Bylo by tedy více jak bláhové myslet si, že RF jsou hloupí a naivní partneři, o kterých si největší hlupáci myslí, že ruský medvěd kulhá nebo je již polomrtvý. Naopak. Jen naprostý hlupák jako je EU se nedokázala poučit ze svých chyb, které neustále dokola opakuje, kdy naše hospodářství je položeno na triu: dotace, restrikce, sankce. Nic jiného neznáme a celý systém je již dopředu natolik čitelný, že ani největšího naivku nemůže překvapit. Kdo není překvapen, je většinou dobře připraven. Jednou z nejdůležitějších věcí v životě, a diplomacii zvláště, je dobré načasování. Když si ruská strana uvědomila svůj champagne „problém“, spíše příležitost, nic neřešila, dokud nepřišla dnešní ideální doba.

Všechno je jinak

Jak název odstavce napovídá, takto hovoří jedno překrásné židovské moudro. Není lepší doba k sesazení krále, nežli je nyní. Právě v této době se dokončuje celý právní proces naprostého zákazu francouzského champagne v Ruské federaci pod názvem champagne. Napříště se champagne bude označovat ruské šumivé víno a originální francouzské champagne jako šumivé víno. Je to absolutní popření dosud představitelného, možného a logického, nicméně je to tak.

Hlupáci by měli mlčet

Velmi pozorně sleduji tento akt již od začátku, kdy jej můžeme přirovnat k účelovým žalobám Lichtenštejnského knížectví. Na www.forum24.cz dne 03. 07. 2021 píše Jan Jandourek:

„Jednoduše si nemyslím, že například Rusko je pro značku Moët & Chandon tak velkým trhem. V Champagne je nízká hustota vinic a na světě je nedostatek šampaňského. A pokud toto šampaňské nebudou prodávat v Rusku, budou ho prostě prodávat jinde,“ vysvětlil v rozhovoru pro 5-tv.ru vinař Pavel Švec.

Článek je doslova nabitý totálním diletantismem a hlupáctvím, všech zmíněných osob. Již 05. 07. 2021 se můžeme oficiálně dočíst: Francouzské šampaňské značky se na nějaký čas pokusily vzdorovat. Během uplynulého víkendu pozastavila společnost Moët-Hennessy vývoz do Ruska. Nakonec v neděli večer slavný francouzský producent šampaňského ale ruským požadavkům ustoupil a tiskne nové etikety pro ruský trh.

Závěrem

Jsem velkým milovníkem champagne a francouzské kultury. Na druhou stranu musím být absolutně nezávislý a přijímat fakta, tak jak jsou. Můžeme se snažit popírat pravdu, jak chceme, ale nakonec nás realita vždy dožene. Ruský medvěd nám nyní uštědřil další tvrdou lekci z diplomacie a síly. Ukázal jak je náš systém zaostalý, nepružný a předvídatelný. Evropská unie naprosto nechápe, že před ní nestojí uplakaný a na ní závislý mamánek a uplákánek, ale sami si svoji naivitou a hloupostí sama sobě vytvořila více silného a nezávislého konkurenta.

Investování a pití champagne tímto dostalo diplomatický políček, který jasně ukazuje na slabost celého systému. Článek neměl být politickým, ale měl ukázat a podpořit dva předchozí články. Jak to bude s investicemi do champagne a cognac, které je tak velmi závislé na exportu? Pokud se ve všech těch As…. Institutech apod., někdo neprobudí a nezjistí, že nejsou devadesátá léta dvacátého století, že žijí z minulosti a zakletí do bludů, musíme se velmi vážně zamyslet nad tím, do jakého alkoholu investovat. Brexit a whisky mi dávají větší smysl než v minulosti. Bohužel.

MK

Close