Written by 9:53 am Zaujalo mě • 2 Comments

Cognac vs whisky v Evropě

Když chcete investovat do whisky, cognacu, rumu, ginu nebo jiného alkoholu, měli byste si uvědomit, co se vlastně s tímto alkoholem děje, kde se prodává, jaké jsou trendy. Mj. na základě těchto informací si můžete udělat obrázek, co a kde nakupovat.

Specifika cognacu

Když bych vám řekl, v rámci naší alkoholové kultury, co vás napadne jako první při slovu Francie, tak by to asi u mě bylo champagne, cognac, červené víno. A je právě více jak paradoxní, že cognac se ve Francii vlastně téměř vůbec nepije. Ano, je to trochu nadsázka, ale ne úplně zase tak velká. Byť se slavné domy honosí svými rekordy v produkci cognacu, pravdou zůstává, že prodej táhne zahraničí, zatímco na domácím poli tento tradiční francouzský alkohol zcela vyklízí pole. Za poslední dekády se produkce zdvojnásobila téměř na 210 000 000 láhví, kdy, a nyní to bude zajímavé, nejvíce se spotřebuje např. v USA, tj. téměř 87 000 000 lahví, což je cca 42% produkce. Čína a Singapur doveze 26 000 000 lahví. Největším evropským trhem je Velká Británie se spotřebou 11 000 000 lahví, následováno Německem 5 000 000 lahví.

To vše jsou opravdu obrovská čísla na to, abychom se ptali, kolik cognacu se vypije zcela reálně ve Francii. Pro mnohé to bude překvapení, protože v zemi galského kohouta je spotřeba pouhá 2% cognacu, což je 420 000 lahví, což je 0,44 litru na osobu a rok, avšak ještě k tomu všemu se 75% tohoto obsahu vypije ve formě koktejlů, což je přesně vyjádřeno, klasickou sklenici cognacu v napoleonské sklenici si průměrný Francouz užije v objemu 0,11 litru, což jsou zhruba 3 panáky za rok.

Whisky ve Francii

Příběh whisky ve Francii se začal psát během druhé světové války, tj. v roce 1944, když si spojenecká vojska s sebou přivezla při osvobozování také svůj alkohol tedy whisky, která se během velmi krátké doby stala módní záležitostí a začala zcela vytlačovat původní alkohol. V dnešní Francii získala whisky 40% podíl na trhu, kdy za posledních 30 let vzniklo ve Francii na 45 nových lihovarů produkujících právě whisky.

Komikou dějin bylo rozšíření cognacu do USA, kdy si jej oblíbili především černošští vojáci, kteří se vraceli domů a popíjení francouzského nápoje cítili jako jakousi revoltu proti dominantním bělochům. Dalším skokem v prodeji bylo, když se značky cognacu dostávali do názvů i textu populárních amerických písní. Posun kvality cognacu zažíváme právě nyní, kdy se klasickým označením XO začal nazývat cognac stařený ne 6 let, ale již po novu 10.

Nicméně zpět k whisky. Francouzská whisky zatím není ve světě moc známa, protože se téměř celá produkce vypije právě v domácím prostředí, což je v konkrétních číslech zhruba 2 000 000 kusů. Pokud se dnes bavíme o budoucnosti whisky ve Francii, pak sami místní sami říkají, že jejich whisky bude jednou z nejlepších na světě, protože málo kdo má tak široké zkušenosti se stařením alkoholu jako oni.

Závěrem

Pokud se dnes rozhodujeme o investicích do různých druhů alkoholu, musíme zkusit predikovat budoucnost, trendy, možnosti, omezení. Ať hájíme jakoukoli stranu, nezbývá, než si přiznat, že whisky jede na plný kotel a v současnosti i blízké budoucnosti bude jednou z nejlepších investic do alkoholu.

MK  

Close