Další z článků, který reaguje na komentář již na novém formátu blogu, zda bych se mohl vyjádřit k investování do nových palíren, které nyní vznikají jako houby pod dešti, zvláště v UK, ale fakticky i v jiných zemích. Nemám rád velmi silná prohlášení, ale v obsahu tohoto článku, vzhledem k tomu, že nyní buduji i svůj projekt, musím říci, že obsah by mohl být více jak platný pro vás, kdo chcete do podobných projektů investovat. Mnohé možná zklamu, ale i to už je osud. Také se omlouvám, někde nebudu úplně konkrétní, protože samozřejmě musím chránit mé know how. Projekt TW je po faktické stránce již připraven, jeho spuštění očekávám v listopadu 2021, a tak by byla opravdová hloupost sdělovat zásadní dopředu.
Hned na začátku si musíme říci, že spousta informací a názorů byla již napsána v předchozích článcích Otázky a omyly v investování do destilátů. Pojďme z patra vykopnout hlavní argumenty. Jsem opravdu velký skeptik ve velkém a převratném investičním potenciálu těchto lahví, protože se domnívám, že v těchto projektech je více ega, lásky, naivity, růžových brýlí všeho druhu a sebezničujícího bláznovství, nežli kdekoli jinde. Tato šílená kombinace velmi často nikdy nepovede k ničemu jinému nežli ke krachu, dále pak k bláznovství a naivitě ostatních, že whisky ze zaniklé palírny bude mít hodnotu. Nebude. Je to zkrachovalý projekt a těchto projektů očekávám v následujících dekádách mnoho, což bude další omezující faktor.
Když zakládáte nový projekt tohoto typu, musíte hlavně správně a střízlivě odhadnout mnoho věcí, kde cítím značnou slabinu. Tyto láhve v drtivé většině nepřináší nic nového, unikátního, žádná nová služba, nemáte navázán kontakt s budoucími spotřebiteli, které často i velmi špatně identifikujete. Dalším problémem je blend master. Se stejnou potíží se dnes potýkají pivovary. Kde vzít dobrého sládka? Pokračovat můžeme v touze po zisku, absenci vztahů s distributory, prodejci, fádní reklama, malé finanční prostředky na marketing, opomenutí lokálnosti, nacionality a tisíc dalších věcí. Vše bych zakončil totální arogancí faktu, že trh se každý pět let mění, což můžeme vidět např. v oblasti módy. I tento blog se zabýval gentleman stylem a je tím šafránovým, který ještě zbyl. Vše zapomenuto, konec. Stejnou budoucnost má i whisky trh, kde spousta lvů, zajícova smrt. Pokud nejste hned v začátku schopni převýšit svoji konkurenci o parník, pak nemáte naději na úspěch. Ale to je jen a jen můj názor.
Nyní se whisky trh veze na obrovské vlně popularity. Vznikne mnoho nových projektů, které začnou vydělávat a najdou si své příznivce. V zápalu naivity začnou investovat do svých provozů očekávající nekonečný růst, který však nepřijde, protože trh má své zákonitosti. Po pěti letech bude následovat krize a prudký propad tržeb, jenže vy jste místo střízlivosti ještě více investovali. Udržet společnost není problém, ustát růst, to již chce dobrého manažera, a tak se obávám, bohužel. Tolik dobrých manažerů skutečně není. Abyste mohl být v této dravé době opravdu dobrým manažerem, musíte mít ty koule říkat ne. Když jsem začal se svými čtenáři plánovat projekt TW, někteří odešli sami, v některých zájemcích jsem neviděl přínos. O co šlo. Každý chtěl dělat investiční fond, ale já všem říkal. Budeme ho mít, ale začněme krok po kroku. Budeme silní a mnohem silnější. Odmítl jsem letět na vrchol letadlem, ale trval jsem na tom, že si na něj pěkně vyšlápnu krok po kroku. Tím nechci říci, že má vize byla správná a kolegů špatná. Já prostě rád buduji velmi silné základy, které se později ukazují jako velmi důležité. Krize se cyklicky opakuje a přijde. Není otázka zda, ale kdy.
Závěrem
Vedle sebe mohou být dva úplně identické projekty, kdy jeden může fungovat a druhý zkrachuje. Úplně s přehledem si dokáži představit úspěch projektu Bimder, který má to hlavní. Přesně identifikoval svoji cílovou skupinu, tj. extrémně silný patriotismus Poláků žijících v UK. Čím více budou žít v diaspoře, tím více budou toužit po svém, polském. Tento projekt může mít za určitých okolností velmi slušnou budoucnost.
Na druhé straně nevěřím čistě v UK malou palírnu, která bude mít klidně i lepší whisky, ale jejich marketing bude postaven na hliněných nohou. Zatímco Bimder vydá láhev zaměřenou na polský patriotismus, což je velice levné a účinné, UK palírna bude mít problém. Stejně tak vidím i budování českých produktů a komických PR. Máme láhev je nějakém zapadlém baru v USA, takže nás tam milují. Takto to dlouhodobě nefunguje. Pokud budu investovat do nových palíren, musím mít jistotu dlouhodobého růstu. A to nyní v 98 % nemám, což byl hlavní problém, který jsem musel sám vyřešit. Dát jistotu, že TW bude dodávat své produkty minimálně 35 let a progres bude trvalý. A v tom je i unikátnost tohoto blogu. Udělat kvalitní blog na rok, žádný problém. Na dva, žádný problém. Ale třetí, čtvrtý, pátý rok, to už je opravdu velmi tvrdá a vyčerpávající práce, kdy musíte být připraveni na „přehlcení“, kdy půjdete i prudce dolů. Vše má svá pravidla, která když budete ignorovat, entusiasmus je nepřebije.
MK
Martine, je to Bimber a ne Binder, to za prvné 🙂 Jinak na koho budete cílit Vy? Na zkušené pijany co mají napito? Na asiaty co mají prachy a chcou pít to nejlepší ? Na střední třídu co chce kupovat Myslivce v Tesku za 299 ? Budete cílit na to co ti poláci, budete cílit na patriotismus taktéž, jinak nemáte za nějakou cenu která pro Vás bude zajímavá vůbec šanci. Ty malé palírny v UK zaniknou říkáte? Ano, velmi pravděpodobně stejně jako vetšina firem během prvních několika let existence. Ale na rozdíl od zkrachovalé stavební firmy či obchdoníka s auty, po palírně zbydou whisky které se pravděpodobně už nikdy nevyrobí a budou silně limitované a žádané. Palíren v Uk je hodně, ale skutečně uspělo jen minimum, nekteré kvůli patriotismu, jiné kvůli osobnosti palírníka, další díky návratu ke kořenům, další míři na environmentální přístup mileniálů, každej si hledá cestu ale úspěchů je vidět jen pár. Nevím v čem je vyjímečný Váš projekt, ale vím že by jste si měl růžové brýle sundat především sám. Sám nic nemít v rukách a kritizovat jiné je celkem zvláštní způsob. Až vydáte svou láhev, rád ochutnám, klidně Vás rád porovnám naslepo s Bimberem, Dornoch nebo Ardnamurchan…
Dobré poledne, náš postoj na nově vznikající palírny se zkrátka jako v mnohých případech liší. To je prostě život. Pokud po palírně něco zbyde, tj. whisky, nevidím v ní žádný významný investiční potenciál, byť to může být i dobrá, ba dokonce vynikající whisky. Jedinou cestou, jak zvednout cenu whisky zaniklých palíren je, že jí ochutná např. Jim Murray a napíše, nikdy jsem nic lepšího nepil. Pak toto má váhu. Do té doby bohužel. Zase se jedná o marketing. Kde by byla japonská whisky bez roku 2014. K projektu TW. Pokud za mnou a čistě za mnou není vidět žádná práce, výsledek, je to v přípravě projektu TW přirozené. Whisky není pečení chleba. První výsledek může být znám nejdříve za 3 roky, podle mě spíše za 4. A tak s veškerou pokorou zkoušíme, hrajeme si, experimentujeme. Až bude tento krok u konce, budu pravidelně zvát čtenáře, odborníky, barmany, zástupce médií v gastru, aby mi řekli svůj názor. Nebojím se kritiky, ať by byla jakákoli. Naopak jí vítám. Nabídku již obdržel i váš přítel Václav Rout a ano, jeho názor pro mě, nás, bude velmi důležitý. Raději celý projekt pozdržím, než bych přišel s něčím, čemu nemohu věřit. Už jen to ukazuje, že růžové brýle nemám, nemáme. Rád pozvu i vás. Na druhou stranu nejsme stodolarovka, abychom se líbili všem. Pokud vše dobře dopadne, projekt bude v listopadu 2021 představen i zahraničním odborníkům z Itálie, Rakouska, Německa, Francie. Nyní jdeme dětskými krůčky. Projekt XY, vyjde ven v listopadu 2021, pak vlastní bar – club, pak budeme ladit whisky. S veškerou pokorou a otevřeností bude se moci každý seznámit s projektem a pokud jeho kritika bude konstruktivní, bude moci i ovlivnit výrobní proces, konečný produkt. Netrápí mě ani čas, ani peníze. To, co mi tu říkáte je, že mám vyrábět anglickou, skotskou, irskou whisky. To není našim cílem. Našim a mým cílem je vyrábět kvalitní, dobrou, českou whisky. Yamazaki je svá, Kavalan je svůj, Gold Cock je svůj a já chci být také svůj. A to je vlastně celé. Místo takto ostré kritiky bych spíše očekával návrh na spolupráci, konstruktivní kritiku atd.. V tomto duchu mi dovolte, abych i já vám popřál mnoho úspěchů s Whisky essence. Ať se pořadu daří, máte mnoho úspěchů a pozitivní zpětné vazby. MK
Martine já jsem se o konstruktivní kritiku snažil 🙂 Ano v názoru na nové palírny se asi neshodneme, Vy je nekupujete, já inaugurační láhve a od některých i jiné láhve ano. A jsem poučen z historie, ta ukázala že se také v minulosti zavíraly palírny které neměli tu správnou kvalitu a dneska lidi platí horentní sumy aby ty whisky ochutnali. Sám je občas ochutnávám a ta kvalita za ty peníze tam prostě není, nicméně lidi to kupují a ceny jsou vysoko. Já Vám neříkám že máte vyrábět jako whisku, já říkám že je potřeba mít něco čím zaujmete, pouze někdo kdo opravdu zaujme je vidět a má šanci uspět. A podle článku jsem nabyl dojmu že Vám právě tyto odlišnosti vadí. Nicnémě jak už sem psal, každému českému projektu fandím a přeju úspěch, rád podpořím (ano i od Třebíče jsem měl v počátku nějaké vzorky a zašel sem k nim na stánek a dal jim šanci 🙂 ) a proto i Vám úspěch přeju, jen sem prostě nepochopil proč Vám vadí Bimber a nebo jiní, oni už tu čáru překročili, Vás to teprve čeká.-) Děkuji za přání úspěchu s Whisky Essence a třeba až se bude blížit ten Váš listopad tak by jste mohl posluchačům vysvětlit celý projekt více 🙂
Krásný dobrý večer. To co píšete je přesný rozdíl našich pohledů. Já mám také inaugurační láhve, ale jejich vlastnictví mě moc netěší. Je to od začátku o našem pohledu. Je úplně v pořádku, že do nich investujete a prodáte je se zajímavým ziskem, kdy jak říkáte, když to lidé chtějí. Je to byznys. Já to mám položené tak, že mé prvorozené dítě, byť na to v životě nelze a nechci sázet, má shodný názor s tím, že mi říká, že bude v budování sbírky pokračovat dál a nechce prodat ani jednu láhev, protože by svým způsobem prodala tátu. To je pak i rozdílný pohled ve sbírání. Marketingovou strategii pro TW máme již dávno vybudovanou a myslím, že je fakt dobrá. Hodně jsme zapracovali na logistice, která nás skutečně posune o parník dopředu. To, že se o tom dnes nechci bavit je přirozené, dnes je konkurence o parník před námi a já potřebuji vše rychle dohnat. Moment překvapení je zásadní. Vidět budeme a budeme vidět hodně. Bimber mi vadí i nevadí. Je to marketingově skvěle udělaný projekt. Studuji diplomacii, takže vím, jak to chodí s polským patriotismem a nacionalismem a jaké postavení mají Poláci v UK. Na tom lze fakt hodně stavět. Po této stránce super. Jako whisky Bimber nemusím. Je pro mě jednodušší. Pokud se týká projektu, myslím, že v září již bude jasno a odpracováno. Listopad je pozdě. Děkuji za nabídku k prostoru, ale běžně končím práci kolem půlnoci a tak nevím, co bude příští týden, natož za půl roku. Ale je tu blog, FB, takže komunikační kanál máme. Nicméně rád vás pozvu i přímo do palírny a k ochutnávce. MK
Hezky večer.
Na úvod musím zmínit, že nejsem oním klasickým whisky investorem, tj. tím, kdo whisky kupuje jen za účelem dalšího zisku. I když pravda, pár skutečně investičních whisky jsem už za svůj “whisky život” nashromáždil. Nicméně, kdo mne zná, ví, že nejsem kdovíjakým milovníkem “inauguračních” lahví, kdy tříletá whisky z nové palírny bez historie (a mnohdy i bez zkušeností) se prodává za ceny srovnatelné s třiceti a víceletou whisky. Marketingově špičková práce. Ale já přece neochutnávám marketing, ale produkt. A tam už to bohužel bývá často slabší. Nikoliv špatné, ale poměr výkon/cena hrubě pokulhává. A teď se dostávám k tomu, jaký přístup zvolím. Zda prostě mít všechny ty lahve bez ohledu na jejich kvalitu s tím, že později některá z nich může být “zlatý tiket”, který dětem zaplatí vysokoškolské studium (nadsázka), nebo prostě kupovat jen to, co mi chutná. Obojí je legitimní a záleží jen na přístupu. Já osobně jsem zastáncem toho druhého a proto s naprostým klidem sleduji honbu, mnohdy až zuřivou, za stále novými a novými inauguračními láhvemi. Ale jak říkám, je to přístup každého a nám nepatří nikoho soudit. Ať si každý dělá, co ho baví. Pokud to ostatní nijak neomezuje, je to jen jeho věc. A k těm “ikonickým” lahvím a jejich kvalitě příklad z minulosti? Třeba takový “ikonický” Port Ellen. Láhev, po které každý začínající sběratel touží. Ale kdo zná její historii, tak ví, že mezi blendery starší doby (do konce 80. let a počátku 90.) nebyla vnímána jako něco výjimečného. Naopak, patřila k průměru. A kdo jich pár ochutnal, musí jim dát za pravdu. A dnes? Sedí na piedestalu jako něco výjimečného. Proto nemám potřebu ji za dnešní “investiční” peníze jakkoliv kupovat. Protože proč mít ve sbírce a hlavně na pití něco průměrného, co stoji 40-50.000 Kč? I proto se nijak za novými láhvemi (tím myslím z nových palíren či nová vydání) nehoním. Pokud se k takové lahvi dostanu, koupím a ochutnám. A pokud ne, žíly mi to netrhá. Na trhu je stovky a tisíce jiných a mnohdy i chutnějších lahví, tak proč se stresovat? Ja whisky miluji, ale v žádném případě ji nechci podléhat. Ona má sloužit mně, ne já ji. A nechci se stát otrokem vlastní sbírky, který veškerý volný čas tráví “oblézáním” všemožných e-shopů, aukcí a sběratelských fór, abych získal každou jen trochu zajímavou (a mnohdy ve výsledku i nezajímavou) láhev. Na to je život setsakra krátký. Jak často při degustacich či rozhovorech s novináři říkám – whisky mi má přinášet radost a potěšeni. A nikoliv mne zotročovat.
Vašku,
já to cítím docela podobně. Je mi proti srsti kupovat lahve, které mě nezajímají obsahem nebo kde cítím, že bych za stejné peníze mohl mít lepší pití. V zásadě tím člověk odmítá využívat whisky jako čistě spekulativní komoditu. Prostě whisky není cryptoměna.
Na tom, že whisky je určena k pití a že si ji nejlépe užijeme ve sklenici, se asi shodneme všichni, co tu jsme – Martin, Jirka. Bez ohledu na další investiční činnost tady všichni pijí víc než dost a to je dobře.
Chtěl bych ale přidat ještě jeden pohled na inaugurační a jiné mladé lahve a to fanouškovský. Obzvlášť v případě mladých a nezávislých palíren a v kontextu covidové doby mám jednoduše chuť podpořit projekt, který je mi sympatický. Bez ohledu na investiční potenciál i bez ohledu na předpokládanou kvalitu whisky vůči ceně se mi nepříčí zaplatit 500 liber Lindores Abbey, protože jednoduše mám rád ten příběh, líbí se mi ta návaznost na tradici a historii, je mi sympatický Drew McKenzie Smith a Gery Haggert a vím, že taková palírna prostě potřebuje cashflow a že každá platba pomůže.
Ostatně z podobného důvodu kupuji i limitky z českých palíren. Blend Jelínka a Svachovky z mého pohledu rozhodně neodpovídal své ceně a tušil jsem to při objednávce. Ale je to tak sympatický projekt, že mi vůbec nevadí ho takto podpořit. A takových lahví je více. V těchto případech neinvestuji primárně do své sbírky, ale do samotných projektů, do oblíbených palíren. Jestli se lahve spekulativně zhodnotí je pak sekundární, ale pochopitelně to potěší, byť je nekupuji s myšlenkou přeprodeje.
Dobré poledne, i vám děkuji za velice krásný komentář, ze kterého doslova čiší radost ze života. Gratuluji, jste šťastný člověk. Jednou moudrý muž řekl, den, ve kterém se zasmějete, stál za to. Já to přirovnám k vašemu komentáři. Den ve kterém jste vlastní lehkostí a přístupem získal uspokojení a radost je požehnáním života. Děkuji. Velice děkuji. MK
Krásné odpoledne, velice děkuji za komentář, mluvíte mi z duše a mnozí čtenáři potvrdí, co jim píši na dotazy, když usilovně shání tu a tu láhev. Situaci přirovnávám k ženám. To, že jednu krásnou ženu zahlédnete a ztratí se vám za rohem, neznamená, že za druhým není možná ještě krásnější. Sbírka, požitek, by měl opravdu sloužit nám. A to je ta pohoda, kterou tu nabízím. Sbírám pro radost. Peníze mě vlastně nezajímají, protože chci sbírku předat nikoli prodat. Pokud vydělám 100% skvělé, pokud 50% skvělé, pokud 5% skvělé. Mám radost. A to je přesně i odpověď v mých tipech. Tak si jí objednám v ČR o 300,- dražší. Mám ji hned, s kolkem a na pohodu. Whisky, cognac je radost. Ještě jednou děkuji za krásný komentář. MK
Tak nejak se nemuzu zbavit dojmu, pane Krupicko, ze z Jirkova navrhu mate fobii. Ze mate strach vystoupit ve Whisky Essence a byt konfrontovan Jirkou. Jinak si nedovedu vysvetlit, ze jste tuto prilezitost, jak prezentovat svuj novy projekt, odmitl. A ta omacka, ze koncite o pulnoci v praci a ze komunikacni kanaly mate dostatecne, je jenom uhybny manevr.
Krásné dopoledne, odpověď je velmi jednoduchá. Kdybych vstoupil do Whisky Essence, vůbec si nemyslím, že by byl rozhovor veden konfrontačně. V tomto smyslu by se očekávání asi nenaplnilo. Druhým argumentem je, že pozvání pro mě bylo tak na půl úst a takto se hosté prostě nezvou. Spíš mám pocit jako bych se vnutil, což pro mě již pocitově není dobré. Dále pokud jsem se díval na kanál Whisky Essence, nyní ani nevím, zda funguje dále a zda “neděláme účet bez hospodského”. Co se týče mého volného času je to opravdu velmi na hraně, ať se to může mnohým zdát manévrující. Na tento rok se chystá nejen projekt TW, ale i CNSC, kdy www jsou již ve výstavbě a do poloviny srpna by mělo být vše hotovo a připraveno. Oba tyto projekty jsou jen zábava a neživí mě, takže tu je z pracovního hlediska mnoho dalšího + rodina + studium + blog. A na vše se musíte připravit. Pokud vše půjde, tak jak má, myslím si, že má účast v říjnu bude dávat mnohem větší smysl než kdy jindy. I tak bych tomu nechal volný průběh ve smyslu asijského moudra, není třeba tlačit řeku, teče sama. Pokud se to má stát, bude to. Nicméně děkuji za komentář a budu se těšit případně 26.-27. listopadu v Praze na viděnou. MK