Written by 1:13 pm Zaujalo mě

Nejkrásnější české auto

Když byl Top Gear ještě Top Gearem, vždy jsem s velkým zájmem sledoval jakoukoli zmínku o ČR a našich českých autech. Je pravda, že kritika byla vlastně dvojí. Vše za minulého režimu bylo směšné a většina toho, co vyrábíme dnes, je chváleno. Nicméně já musím říci, že Češi uměli vyrábět vždy auta světové kvality a po jednom mé srdce touží dodnes. Byť zatím nereálně. Je naprosto úžasné, dokonalé, a kdyby jej vyrobil někdo dnes, musím říci, chci ho! Český automobil mohl být slavnější než Ferrari a Aston Martin, kterému se můj vysněný vůz podobá. My Češi jsme opět předběhli svět o mnoho desítek let. Bohužel, systém nám nepřál sluchu. Tak snad nyní malá nostalgie, abyste věděli, že máme být na co hrdí.

ČR není jen Škoda

Tatra měla prostě smůlu. Byla s geniálním výrobkem v nesprávný čas na nesprávném místě. Zkrátka a jednoduše, v době, když se Československo orientovalo na vše lidové, nebylo místo pro naprosto přelomový, luxusní vůz značky Tatra JK 2500 a natož ještě kupé. A že vám nic JK 2500 neříká? Nevadí. Možná by ale bylo dobré se o něm dozvědět něco nyní.

Již v polovině padesátých let navrhl Július Kubinský (1923 – Prievidza) pro Tatru přelomový vůz JK 2500, které neslo interní označení JK 009 – devátý vůz v pořadí. Automobil vznikal v soukromé garáži ve volném čase. Základem kupé byl prostorový rám svařený z ocelových trubek a plechových dílů.

Vůz využíval i komponenty ze zahraničí. Byl osazen šestnáctipalcovými koly s centrální maticí z Lancie Aprilia a původní motor měl z Alfy Romeo. Délka vozu byla 4050 mm, šířka 1620 mm a výška pouhých 1220 mm. Rozvor náprav 2300 mm, váha 1160 kg, rozložení hmotnosti 51:49 mezi přední a zadní nápravu. K odpružení zadních kol byla použita náprava typu De Dion. Již v době svého vzniku byl vůz označován jako supersport. A to právem.

Ještě zpět k motoru. Jak již bylo napsáno, byl použit motor z Alfy Romeo, kapalinou chlazený zážehový agregát o objemu 2,5 litru, který vyvíjel 66 kW a byl spárován se čtyřstupňovou manuální, také italskou, převodovkou. Později byly italské komponenty nahrazeny českými, konkrétně osmiválcem 2,5 litru, který však vyvíjel jen 55 kW a měl ještě mnohé konstrukční změny.

Plně funkční prototyp byl představený již v roce 1958 a to přímo v Kopřivnici, kde zaujal tehdejšího ředitele Ladislava Hojeckého, jenž chtěl začít s výrobou pro reprezentační účely. Z finančních důvodů však z plánu sešlo.

Vůz byl poté ještě testován, osazen novým osmiválcem s výkonem 103 kW a novými patnáctipalcovými koly. Automobil byl i nadále zdokonalován, měl oficiální doklady a p. Kubinský s ním jezdil po českých silnicích i 200 km/h. Po třinácti letech je vůz prodán a do dnešních dní se neví, zda vůbec existuje. Škoda. Velká škoda.

Závěrem

Osobně se domnívám, že Tatra JK 2500 byla a dodnes je nejkrásnějších vozem, co byl kdy v ČR vyrobený, byť pouze v jednom jediném exempláři. Ve své době mohl konkurovat nejlepším vozům světa, a kdyby i dnes nebylo na jeho designu změněno vůbec nic, jsem plně přesvědčený, že by se jednalo o naprostý prodejní trhák. Vůz je prostě nádherný a dokonalý. Za mě je to láska na první pohled. A co, jak to vidíte vy? Chtěli byste takový vůz?

MK

Close