Martin Krupička

Vyjímečné láhve Remy Martin Louis XIII

5.12.2020
Exceptional bottles Remy Martin Louis XIII

 

Občas je to prostě láska na první pohled. Někdo prostě nepochopí, a já jsem jeden z nich, kdo může tak bláznivě milovat vůz značky Alfa Romeo, která snad až vrchovatě plní posměšné narážky na časté návštěvy italských vozů v servisech. Když jsem začal sbírat alkohol, jednou z mých vysněných lahví byl právě Remy Martin Louis XIII. Léta jsem po něm toužil, až jsem si jej v červnu 2014 zakoupil v jednom nejmenovaném obchodě. Měli slušnou cenu, já nějaké peníze navíc, a tak to byla jasná volba.

 

Reklama a marketing

Jsou samozřejmě dražší automobily nežli je např. Ferrari, ale vlastnit takový vůz je prostě otázkou být členem velmi exkluzivního klubu úspěšných a bohatých. Stejné postavení na trhu a mezi milovníky cognaců, luxusu a všeho dobrého si vydobyl právě Louis XIII, který unikátním marketingem patří zcela právem do první ligy luxusního alkoholu. Pokud jsem v minulosti psal, že nevím, co znamená slovo luxusní, v tomto případě o tom přemýšlet vůbec nemusím. Výhodou této láhve také je, že se dokonce od jiných konkurenčních produktů i „celkem běžně“ pije.

 

Láhev

Samotný design odkazuje na nález po bitvě u Jarnacu, kdy 13. března 1569 byl za třetí francouzské náboženské války ve Francii v bitvě zavražděn Ludvík I. de Bourbon, kníže Condé, vévoda d´Enghien. Ludvík byl vůdcem hugenotské strany ve Francii a byl vůdcem prvních tří náboženských válek. Ta třetí u Jarnacu se mu však stala osudnou, protože byl opět zajat a následně ho zrádně zastřelil Montesquieu.

 

Dnešní láhev, za níž stojí Baccarat Crystal, je vyrobena z křišťálového skla, zdobena pravým zlatem. Zajímavostí je, že i prázdná láhev má hodnotu a prodává se za několik tisíc korun. Možná velmi naivně doufám, že novému majiteli neslouží k padělání.  

 

Co se skrývá uvnitř láhve

Oficiální charakteristika hovoří, že se jedná o směs 1200 eaux-de-vie, přičemž nejmladší je 40 let a nejstarší 100 let. Víno bylo vyrobeno z hroznů, které vyrostly výhradně v oblasti Grande Champagne a leželo na kalech v menších sudech. Dále se o obsahu říká, že právě široká kombinace dodává tomuto koňaku bezkonkurenční plnou chuť, nebesky harmonickou vůni a čistou barvu tmavého jantaru. Osobně nevím, do jaké míry lze vůbec uvěřit tomu, že někdo pozná rozdíl, pokud by třeba 20 eaux-de-vie chybělo, ale jsem k tomu celkem skeptický. Podle mého názoru existuje „jednoduchý“ recept co a v jakém poměru míchat.

 

Když se začnete o Remy Martin Louis XIII. skutečně zajímat, víte, že jakékoli pití, nežli v originálním stavu, je naprosto vyloučené. Jak sem také někde četl:  S ohledem na senzorický a morální status se použití tohoto koňaku v míchaných nápojích po dohodě vylučuje. Krásně napsáno.

 

A jak vlastně takový cognac chutná? To je vlastně velmi správná otázka, protože když si dáte skleničku, ještě jste ani nepřivoněli a již jste ovlivněni celým tím marketingem kolem. Zkrátka musíte mít sakra fakt „koule“ na to, abyste k degustaci přistupovali „nezaujatě“. U cognaců mám již přeci jenom něco vypito, a když se podívám do svých poznámek, tak je to skutečně složité. Jde o kombinaci koření, květů, sladkého ovoce, dřeva. Nevím, zda jsem ten pravý k popisování Louise XIII, ale musím říci, že je překrásně máslový, květnatý, poznat můžete jemnou vanilku, fialky, jasmín, sladkost datlí, medu, pomerančové kůry, silného švestkového džemu, muškátového oříšku, skořice, zázvoru, kůže, dubu, minimální kouřovost. Pokud mě cognac něčím dodatečně zaujal, tak přivoněním k již prázdné skleničce po deseti minutách. No to byla zase úplně nová smršť vůní. Škoda, že nezůstala ještě kapka.  

 

Závěrem

Pokud chcete mít láhev, kterou si oblíbila britská královna, W. Churchill a tisíce a tisíce dalších významných osobností, je Remy Martin Louis XIII perfektní volba. Kdyby vaše zaujetí došlo do stádia, kdy byste se skutečně rozhodli pořídit si tento skvost, můžete napsat. Zcela jistě jsem schopen dorovnat nejnižší cenu na heuréce a k tomu přidat místo Bacardi vaku na záda třeba ještě nějaký 50y cognac jako prémii.

 

MK

vašek

Co Vás Martine vede k prodeji této láhve? V článku na ni pějete chválu, tak tomu nějak nerozumím.

Martin Krupička

Dobrý večer, svoji láhev neprodávám. To v žádném případě. Ale Louis se stále prodává a mam k němu přístup za nižší cenu. Stejně jako již dorazila Wixarika a pro nové majitele byla také vyjednana zajímavá, zajímavější nabídka, nežli byste v ČR nasli. Je to jen nabídka benefitu pro čtenáře. Má láhev rozhodne, jako všechny ostatní, není na prodej. MK

jirka

Martine mam tu koňak Grande Champagne 71yo, kolik to má cenu ?

Martin Krupička

Dobrý večer, nevím o jaký cognac jde? Kdo je výrobce? MK

Pavel

Jak je to pak s pripadnou likviditou takove lahve (nebo obecne drazsich)? Prece jen k tomu pristupuji tak, ze u lahvi v radech jednotek tisic jsem schopen v pripade potreby prodat (napr.bazos) nebo je pouzit k nejake prilezitosti. Tady si vsak podobnou cestu moc neumim predstavit...

Martin Krupička

Dobrý den, já osobně vidím Louise XIII jako dlouhodobou, vysoce prestižní investici. Není to ani o pěti, ani do deseti letech. Je to spíše o třiceti. Má cena byla 47 000,-, dnes se prodává za 65 000,-. Že by to byla cílovka na bazoši nebo podobných serverech, to určitě ne. Louis má dvě funkce. Když máte krásnou sbírku, dodá jí krásu, šarm a prestiž. Co se týče likvidity, je to láhev k prodeji za 30 let. Kolik bude mít cenu ta moje? Odhaduji 250 000,-? Pro mnohé to není ten správný byznys, ale pro mě je to o sbírce, kterou chci předat ideálně dětem, vnoučatům a to jen jednomu, který bude ve sbírce pokračovat. Pak si dokáži představit láhev v roce 2070 nebo 2080. Mě to asi k ničemu nebude, ale je to jako obraz. Někdo má Rembranta, já mám Louise. Jasně, nejde to srovnávat, ale pocit je stejný. Je to vlastně umělecké dílo. Často to tu píši. Svět pro mě nejsou virtuální peníze. Nejsem materiálně založený člověk. Pro sebe mi stačí nemnoho peněz. Uvědomuji si však svůj omezený čas na tomto světě a chci něco předat a sám sebe potěšit. Já mám Louise jako umění. MK

vašek

Každá láhev má svého kupce, o to bych strach neměl. Známý na Alkohol.cz vydražil Žufánka OMFG 2014 - 2020 za 70.000 Kč, pořizovací cena láhví byla tuším do pěti nebo sedmi tisíc korun. Tím chci říct, že když víte, kde a za kolik to nabídnout/ vystavit, tak se kupec časem vždycky najde.

Martin Krupička

Dobrý večer, to se snad ani nechce věřit. Vždyť to jsou vyhozené peníze. MK

vašek

Tady máte Martine důkaz, že nekecám, série OMFG 2014 - 2020 vydražena za rovných 70.000 Kč: https://www.alkohol.cz/produkty/omfg-gin-zufanek-14752/

Martin Krupička

Dobré odpoledne, jde tedy o celou sérii, která ztrácí svoji hodnotu. Tak to má rozum, pořídit si něco, co klesá. MK

Michal17

Zdravím Vás Martine, mohl by jste mne/nás prosím blíže obeznámit, jakým marketingem si Louis XIII, vydobyl své místo na slunci? A nebo mne jen nasměrovat, kde hledat? Předem Děkuji

Martin Krupička

Dobrý den, velice se omlouvám, je to zvláštní otázka. Kdybych měl k něčemu snadno přirovnat, tak je Louis takový Moet cognac x champagne. Stačí zadat cokoli v googlu, youtobe s názvem láhve a se dozvíte. MK

Pavel

Vasek: Mě toho Žufánka také doporučovali, ale už v době kdy nebyl tak limitovaný a přesto stále vyprodaný. Co tak koukám, tak asi už nemá cenu se ho snažit ani do pár minut (třeba zas příští rok) objednat, když ziskovost ze spekulace padá. Čemu ale nerozumím je proč ta poptávka a cena po něm takto vzrostla? U např. japonské whisky jak jsem pochopil na ní upozornil Jim Marray a tak se dostala do širšího podvědomí lidí. U např. francouzkého cognacu jde o historickou prestiž. Taky oba destiláty splňují neomezenou trvanlivost. Kdo a na základě čeho si ale pořizuje Gin, pokud nejde o spekulanta co chce přeprodat?

Martin Krupička

Dobrý den, lidé často věří na zázraky a hesla. Jednou jsem chtěl udělat takový experiment, zalít do plastu exkrementy celebrit z ČR a USA. Kupte si, velice se omlouvám, hovno Madony. Byl by to nesmysl, ani by to nebylo opravdu jejich...., ale zajímalo by mě, zda bych byl schopen prodat za velké peníze tento produkt. Věřím, že byl. A z toho vyplývá touha těchto lidí. Vlastně se jedná o nízkou mediální gramotnost. MK

24.2.2021

Piráti, co jste možná nevěděli

Interesting facts about pirates

4 + Číst dále
10.2.2021

Zprávy dle mého výběru 02/2021

Reports of my selection 02/2021

1 + Číst dále
20.1.2021

Karamel a destiláty

Caramel and spirits

0 + Číst dále