Martin Krupička

Vliv globálního oteplování na alkohol

10.9.2019
Alcohol and global warming

Globální oteplování je dnes velice exponovaným tématem, ale ať si o něm myslíme cokoli, prostě změny se dějí. No, nyní se zpomalily, protože Gréta doplula do USA, což mělo značný význam. Nicméně je určitě zajímavé si popsat, jaký tyto vyšší teploty mají vliv na alkoholový průmysl a co můžeme v budoucnu, ale popravdě již v současnosti očekávat.

 

10 let, obrovská změna

Když jsem před cca deseti až dvanácti lety diskutoval s p. Radomilem Balounem o vínu, tak mi říkal, že dnes je ideální podíl alkoholu ve víně 12-12,5%. Lidé mají rádi mladá, svěží vína, a když je podíl alkoholu 13,5 a více, tak už je to velká chyba a víno je „téměř neprodejné“. No vidíte, neuběhlo ani patnáct let a zcela běžný podíl u bílých vín stoupl z 11,5-12% na 12,5-13,5% a u červených z 12,5-13% na 13,5-15%. V konkrétních číslech, devadesát procent červených vín, které vlastním, se pohybují v síle alkoholu 14-15,5%. Vyšší obsah alkoholu má své zápory, ale i klady. Pro mě je to určitě benefitní, protože mám rád těžší a složitější vína a pak, takové láhve se mnohem lépe archivují. V současnosti dopíjím roky 2014-2015.

 

A čím je to vše způsobeno? Zásadní vliv má v dané oblasti nárůst průměrné roční teploty, která se zvýšila o dva stupně v posledních padesáti letech. Pro někoho zanedbatelné, pro někoho katastrofické a to i vzhledem k tomu, že další růst můžeme očekávat. Ještě já si pamatuji vtipy o anglickém vínu. A již dnes se hovoří o tom, že slavná oblast champagne začíná mít silného konkurenta v podobě jihoanglických vinic, které mají stejné podloží a teplota i ostatní podmínky se blíží Francii. Tiché zkupování půdy hovoří asi za své.

 

Uchování času

Důvodem, proč je nějaká láhev dražší nebo levnější není velmi často o tom, zda je lepší nebo horší. Porovnávat musíme dobré s dobrým, ale i přesto to jedno dobré může mít a často i mívá daleko vyšší hodnotu, nežli to druhé dobré. Ten zásadní rozdíl je unikátnost chuti. A v tom je vlastně alkohol zajímavý, protože konzervuje čas. Na světě neexistuji jiná komodita, která to umí.

 

Dnes stojíme na prahu věku, kdy můžeme říkat, dnes vyrobená vína, vypálený cognac, brandy atd., je před révokazem a po révokazu. Dnes archivovaný alkohol je před globálními změnami a za dvacet, třicet let to bude možná po globálních změnách. Proč to tak je? Protože vinařství musí reagovat na současnou situaci a to třeba tím, že přesazuje víno, využívá nové odrůdy a zakládá vinice ve vyšších nadmořských výškách. Může se stát, že typické francouzské odrůdy vystřídají ty australské, jihoafrické. Co bylo vyrobeno, již nikdy nebude. A v tuto chvíli se dostáváme fáze investiční a spekulativní, jakou bude mít cenu alkohol, který dnes zakoupíme např. za dvacet, třicet let, když z pohledu dnešního zemědělství, se bude jednat o láhve naprosto mimořádné a unikátní.

 

Příležitost chodí jen jednou

Nevím, zda budou potopy, vichry, sucha nebo jiné přírodní katastrofy. Jedno lze však predikovat s naprostou jistotou. To, co nyní zakoupíme, za dvacet let již nebude. Svět je v pohybu a s ním mnohé zaniká a rodí se z popela. Na mnou pořádaném pikniku jsem měl tu obrovskou radost hovořit se sommelierem zámeckého vinařství Mělník, který velice úžasným způsobem popisoval klimatické a mikroklimatické změny v mělnické oblasti, která se nyní zpěv vrací do stavu prvních vinic založených Karlem IV. Zatímco ještě do nedávna mělnické víno bylo téměř pro smích, dnes dává vína překvapivé kvality.

 

Závěrem

Investovat do alkoholu se vyplatí právě v tuto chvíli více, jak kdy jindy. Unikátní podmínky, které zde nyní máme, budou změněny novým řádem. Vše, do čeho nyní budeme investovat, můžeme považovat za zvláště zajímavé a vhodné. Minulý týden jsem četl nové analýzy asijského trhu, zvláště pak indického. Investiční alkohol se o svoji budoucnost bát nemusí.

 

MK  

12.9.2019

Whisky trh v současné podobě končí

Sunset over classic whisky

0 + Číst dále
28.8.2019

Zprávy dle mého výběru 08/2019

Reports of my selection 08/2019

0 + Číst dále
23.8.2019

Sociální média jako továrna na podvody II.

How social media creates fakes and scams II.

0 + Číst dále