Martin Krupička

Opálení? Hlavně když to sype.

11.7.2019
Paradoxes in sunbathing.

Už jste se někdy zamysleli nad tím, proč se skutečně opalujeme a jaký to má mimo jiné sociální důvod? Být krásně a přirozeně hnědý je zdravé a dnes je to mimo jiné i velice „trendy“, ale jakou má vlastně opalování historii a jaký je světový trend?

 

Být bílý bylo fajn

Tohle není žádný rasismus, tohle je prostě jasný historický fakt a hlavní světový trend. Ještě před první světovou válkou byla v Evropě symbolem bohatství a krásy jemná bílá pleť. Proč? Bylo to vcelku jednoduché. Chudý a prostý lid pracoval venku na polích a tak se přirozeně opálil. Když jste byli bílí, bylo každému hned na první pohled jasné, že nejste žádný chudák, který musí pracovat v potu tváře někde venku, ale jste úspěšný člověk.

Bohatí lidé se často chránili před sluníčkem sofistikovaným oblečením a slunečníky. To můžeme vidět zvláště ze starších filmů, např. třeba i z Babičky, kdy má paní kněžně vždy po ruce nějaké to stínítko.

 

Být opálený je fajn

V dnešní době, zvláště pak v ČR, to je v současnosti dominantní směr, kdy je opálení znakem krásy a paradoxně i bohatství. Lidé opustili pole a přešli do továren, kde na ně již nesvítí sluníčko. Jejich pleť se stala krásně bílou, jenže krásně bílí byli najednou všichni, přičemž k tomu se ani za minulého režimu nemohlo moc do zahraničí, takže kdo byl opálený, přijel často od moře, nebo měl pohodu, že se mohl jen tak flákat na sluníčku. Dnes máme tedy trend opačný.

 

Evropa vs. Asie

Je to až úsměvné, jak je ten byznys plný paradoxů. V Evropě si ženy ničí kůži a riskují rakovinu v nejrůznějších soláriích, jako hejno mrožů se povaluje na sluníčku, aby chytlo nějaký ten bronz, avšak na druhé straně zeměkoule je opačný problém, dalo by se říci identický tomu našemu před sto lety. Asiatky si přejí být bílé a pro tento symbol krásy užívají celou řadu více či méně nebezpečných přípravků. V Asii můžete velmi často narazit na kosmetiku plnou rtuti a dokonce existují i limonády, které vás zaručeně „vybělí“. Není to rasismus, znakem luxusu a krásy v Asii je dokonalá bílá pleť. A tomu se podřizuje vše. Byznys je to veliký, kdy se uvádí, že 40% Asiatů používají nejrůznější zesvětlující přípravky a v celkovém obratu se bavíme o částce 400 miliard korun.

 

Závěrem

Asi si vůbec nedokáži představit, jak by dopadl v Evropě produkt, který slibuje vybělení vaší pleti. Přesto takové společnosti jako např. Nivea tyto produkty běžně prodávají a pěkně na nich vydělávají. To jen ukazuje, jak jsou časté korektní nesmysly jenom výplodem reklamy a často i choré mysli. Na druhou stranu musím říci, že já používám ochranný filtr 50 a jdu tak proti proudu. Jak často říkám, lepší spokojený, bílý Martin bez rakoviny kůže.

 

MK

Rog

Myslím, že s tým súvisí aj slovné spojenie modrá krv u šľachty. Len na bielej (chránenej) pokožke bolo možné vidieť modré žily...

29.6.2019

Zprávy dle mého výběru 06/2019

Reports of my selection 06/2019

0 + Číst dále
25.6.2019

Fake news? Buďte v klidu.

Fake news? Be calm.

0 + Číst dále
29.5.2019

Zprávy dle mého výběru 05/2019

Reports of my selection 05/2019

2 + Číst dále