Martin Krupička

Obsah alkoholu

20.6.2020
Alcohol content

Pravidla, která ještě platila před deseti, dvaceti lety, se dnes zcela mažou a my, milovníci dobrého alkoholu všeho druhu, se nestačíme divit, jak někde obsah nebezpečně stoupá a na druhé straně nepochopitelně klesá. Těch faktorů je v celku několik.

  • Změna klimatu
  • Snaha více vydělat
  • Pokus o originalitu

 

 

Každý z těchto bodů se však bohužel týká jiného alkoholu a pro určitou jinou sociální skupinu.

 

Víno

Ještě před patnácti lety jsem vedl s p. Balounem diskuse na téma obsah alkoholu ve víně. P. Baloun je můj oblíbený vinař a tehdy mi říkal. To víte, Martine, dnes jsou populární mladá, svěží vína s obsahem alkoholu u bílých do 12% a u červených do 12,5%. Jakmile má třeba červené víno 13% nebo nedej bože více, tak je skoro neprodejné. Lidé je nechtějí. Když si dnes vzpomínám na tyto rozhovory, musím se nostalgicky usmívat. Nic proti tomuto názoru. V místě a čase to byla zkrátka pravda. Jenže, stačilo několik málo let a vše je naopak. Zrovna ve čtvrtek jsem byl pozvaný na oslavu narozenin, kde se střetli dva světy. Mým dárkem, který jsem přinesl, byla láhev Grand cru classé, ročník 1995, obsah alkoholu 12,5%. Na oslavě se mimo jiné pilo Chianti classico, obsah alkoholu 14,5% a Primitiovo, obsah alkoholu 16%. Obě vína byla fantastická, ale ty obsahy.

 

Někdo by řekl, že zasáhlo globální oteplování. Ano, klima se mění, což zvláště v oblasti Champagne dnes vědí, kdy majitelé vinic skupují dříve vysmívané vinice v jižní Anglii, protože francouzskému champagne, pokud to takto půjde dál, začíná zvonit hrana. Avšak vraťme se k myšlence. Dříve vysmívané vinařství Lobkowicz, které produkovalo víno, z mého úhlu pohledu neuspokojivé kvality, dnes hlásí návrat klimatu v době zakládání vinic. Jejich víno si již nezaslouží posměch, naopak musím přiznat, že mě fakt velice baví. Některé láhve jsou opravdu hodně dobré a to i při nižších obsazích alkoholu. Je to fakt super deja vu.

 

Takže, pokud dnes kupujete opravdu kvalitní červené víno z tradičních vinic, byl bych naprosto skeptický k obsahu alkoholu pod 13%. Nedá se paušalizovat, ale dobrý italský cabernet má prostě 14%.

 

Když alkohol mizí

Další skupinou alkoholu je klasický, tuctový, spotřební alkohol. Již před cca osmi lety jsme mohli zaznamenat, že dříve 40% standard se ponížil na 37,5%. Také u jiných obsahů došlo k ponížení, nejčastěji třeba z 35% na 30% nebo z 30% na 28%.

 

Tyto úpravy, budeme se bavit třeba konkrétně u vodky, mají několik pohledů. Tak předně je to pohled tradiční, spotřebitelský. Více jak 70% obyvatel si prostě myslí, že by vodka měla mít klasických 40%, což je pro ně zažitý standard, který odkazuje do historie, kde se můžeme odvolat na ruského vědce Dmitrije Ivanoviče Mendělejeva, který údajně stanovil poměr alkoholu ve vodce na 40%.

 

Pravdou však je, že D.I.M. není tím, kdo stanovil tento standard, ani nevynalezl vodku, což se mu historicky někdy velmi mylně připisuje. V některých vodka muzeích můžete slyšet, kdy naopak říkal, že ideální obsah alkoholu ve vodce je 38%.  Vodku známe již od 16. století, ideální standard 40% byl znám také již před ním a jeho ideální obsah 38% také nelze doložit. Pravdou však je, že D.I.M. byl muž mnoha talentů, radil carským ministrům, byl v Rusku velmi populární a tak se vymyslelo, že vodka bude mít 40% a tento obsah se spojil s populárním D.I.M., kdy jako taková byla myšlenka přijata, protože do té doby si vesměs každý dělal, co chtěl, což přirozeně vedlo k negativním událostem.

 

Znovu také zpět k tématu. Výrobce alkoholu rozhodně neživí naše sběratelské série, které slouží pouze a jen jako dobrá a laciná reklama. Hlavním zdrojem příjmů jsou běžné, spotřební láhve. S příchodem nového vedení, vedoucích pracovníků se vždy řeší, jak maximalizovat zisk s tím, že zákazníci od nás neodejdou, případně si nějaké ještě získáme. V minulých dobách se to zkoušelo na různých polích. Např. u másla zkoušelo 200g za stejnou cenu. Jenže to nefungovalo už jen kvůli receptům. Zkoušelo se to i u jiných potravin, ale konkurence přeci jenom toto dobrodružství nepřipustila. Naopak, kde se to povedlo, byl alkohol. Snížení obsahu alkoholu dovolilo ušetřit na daních společnostem i několik korun na láhvi, což je v konečné sumě opravdu velká částka. Běžný pijan se neumí bránit a společnosti zjistili, že když to udělají, zkrátka vydělají a zákazník neodchází už jen z toho jednoduché faktu, že např. za jednu 10y whisky si může běžný pijan pořídit lahví deset. A o motanici to tady je.

 

Budeme originální

Poslední skupinou podnikatelů jsou ti, kteří chtějí z reklamních důvodů vlajkovou loď, aby podpořili prodej standardního alkoholu, na kterém mají slušnou marži, nebo případně nadšenci, kteří chtějí v silné konkurenci prorazit, takže se orientují na malé nebo menší série, kterým dodávají zajímavý příběh, design, originální recept. Tyto malé palírny jsou např. v centru mého zájmu, kdy přemýšlím o investičním vstupu, případně bych chtěl založit novou, protože i takové nabídky se objevují. U těchto projektů by mělo jít především o kvalitu, která se samozřejmě odráží ve vyšším obsahu alkoholu a tím také ve vyšší ceně.

 

Kdo by chtěl například vědět, proč má whisky ideální obsah alkoholu 40%, nechť si přečte můj předešlý článek Obsah alkoholu ve whisky, protože stanovení standardu má úplně jiný, neméně zajímavý příběh, než u vodky.

 

Závěrem

Stejně tak jako se mnohdy polarizuje naše společnost, polarizuje se i obsah alkoholu. Různé sociální skupiny dostávají různý produkt a různý požitek. Osobně si myslím, že to není dobrý nápad, byť je to legislativně správně. I u rumu je myslím, ideální obsah alkoholu spočítán na 37,5%. Někdo by tedy řekl, že vracíme k logickému, správnému. Já nemám ten názor, byť respektuji odlišný. S obsahem alkoholu a výrobou jsem se poučil jednoduchou analýzou srovnání vývoje trhu s pivem v 90. letech a nyní. Osobně si myslím, že i v českých podmínkách se dá vyrábět skvělé pití se špičkovým designem. A to je jeden z mých podnikatelských plánů na rok 2021.

 

MK

jirka

zajímavé, osobně jdu spíš opačným směrem :D

Martin Krupička

Krásné odpoledne, to máme společné. 46 procent a výše někdy není na škodu. Ale v duchu článku je dobré znát historii, která je často velmi zajímavá a je velmi dobrým tématem k zajímavému rozhovoru. M

26.6.2020

Zprávy dle mého výběru 06/2020

Reports of my selection 06/2020

3 + Číst dále
15.6.2020

Vodka z výfuku

Vodka from the exhaust

2 + Číst dále
10.6.2020

George Floyd, podvod zvaný emoce

George Floyd, deception called emotions

4 + Číst dále