Martin Krupička

Peats Beast 25 years Cask Strength DOPORUČUJI ideální investice květen 2019

31.5.2019
Whisky and spirits, ideal investment of May 2019

 

Dnešní měsíční tip bude trochu zahalen tajemstvím, okořeněn silnou spekulací a servírován k tvrdé diskusi. V poslední době se trochu množí komentáře, že by to chtělo nějaký zajímavější tip, od zajímavé palírny, značky atd. a já tedy na tyto hlasy budu nyní reagovat. A jak je mým zvykem, půjdu trochu proudu, připraven na kritiku.

 

Kdo je výrobce této whisky? Nevím. Co mohu napsat je, že producentem je společnost Fox Fitzgerald, založená v roce 2010, takže 25y whisky asi nebude nějakým jejich produktem. Nicméně, spekulací o palírně je spousty, přičemž zatím vyhrává ta, že se jedná od Ardbeg. To by pak dávalo této investici úplně jiný rozměr.

 

Aroma: kouř, makrela, pomerančová kůra, karamel, kůže, lehká vanilka.

Chuť: santalové dřevo, broskve, grep, kakao, pepř, mořské řasy, karamel, med

Dokončení: Dlouhé, vrstvené, vytrvalé a vyvážené.

 

Proč mě právě tato láhev zaujala

V poslední době velmi často doporučujeme láhve 10-18y. Starší ročníky jsou výjimkou, což je škoda, ale vejděte se do limitu pět tisíc korun. Je to sice o prsa asijské ženy, ale jsme tam. Peat´s Beast 25y splňuje vše, co v tomto měsíci od investiční očekávám. Je zajímavá, tajemná, kvalitní, za super cenu. Můžeme jen spekulovat, ale této whisky bylo vyrobeno pouze 3000ks, má více jak zajímavý ročník, lze jí pořídit za skvělou cenu a jako bonus má malé tajemství. Pokud by se potvrdila spekulace, že se jedná o Ardbeg, ono se časem nic neutají, tak je láhev naprosto skvělou investicí pro všechny skupiny whisky investorů.

 

Jak vidím její budoucnost

Dnešní pohled na investiční whisky se změnil, ale na druhou stranu budu reagovat podobně, jako vždy. Myslíte si, že 25y whisky, která má velmi dobré hodnocení, pravděpodobně se jedná o Ardbeg, může na své ceně klesnout? Pro mě se jedná skvělou investici i proto, že Peat´s Beast jako takové začínají a tudíž je vždy super koupit kvalitní láhve na začátku, protože neočekávám udržení této kvality i v budoucnosti. Láhev je trhu zhruba rok a další dva roky očekávám, že se bude tak nějak plácat, ale následně přijde zlom, kdy nastane konzervativní, ale pravidelný růst.

 

Závěrem

O Peat´s Beast 25y se vůbec neobávám. Všechny vstupní informace mi ukazují, že nelze prodělat. Já tuto láhev vidím jako skvělý doplněk sbírky, který je kvalitní, ale i především jiný.

 

MK

Petr

A jaké je cena této láhve?

Martin Krupička

Dobrý den, láhev lze koupit do 200 euro. MK

Jozef

Martin, vďaka za tip, môžem sa spýtať, Peats Beast 25 Year Old je to isté ako Peats Beast 25 years Cask Strength? lebo nenašiel som medzi tým rozdiel, vďaka

Martin Krupička

Dobrý den, mělo by to být stejné. MK

Martin

No toto píšu už v červnu ale nějak mě nesedí - ideální investice duben - v dubnu už jste tip dával, asi jste myslel květen - nebo snad červen?

Martin Krupička

Dobrý den, omlouvám se, květen. MK

Michal

Dobrý den, velice zajímavý tip hned sem si jednu objednal. Četl jsem i názorech že je to Laphroaig, což by asi ničemu nevadilo :). Dočetl jsem se i že je to twenty something, ale úplně jiná twenty something od Ardbegu. No sám sem zvědavý. Jen by mě zajímalo co je v tom za marketingový fígl, že někdo jako Ardbeg dá svou 25-ku, kterou by prodal asi i lépe ve svých lahvích. Nebo má Peats Beast dumpingovou cenu na rozjezd?

Michal

Dobrý den, velice zajímavý tip hned sem si jednu objednal. Četl jsem i názorech že je to Laphroaig, což by asi ničemu nevadilo :). Dočetl jsem se i že je to twenty something, ale úplně jiná twenty something od Ardbegu. No sám sem zvědavý. Jen by mě zajímalo co je v tom za marketingový fígl, že někdo jako Ardbeg dá svou 25-ku, kterou by prodal asi i lépe ve svých lahvích. Nebo má Peats Beast dumpingovou cenu na rozjezd?

Martin Krupička

Dobrý den, já si myslím, že je to férová láhev za férovou cenu. MK

Martin

Michal: Spíš to bývá tak že firma Fox Fitzgerald, založená v roce 2010, v tento okamžik koupila sud/sudy od řekněme Ardbegu toho času cca 16 let což není zas až tak zajímavé a nechala je v klidu ležet. A nyní voilá máme 25 letou to se samozřejmě původnímu výrobci moc nelíbí tak jim nepovolí užít jméno (podobný případ byl Leapfrog). Druhá věc co se potom děje je že kdyby jste chtěli podobný sud koupit nyní tak vám ho palírna prostě neprodá - nebo prodá ale provede tzv. teaspooning tj. než ho dostanete naleje do sudu láhev (nebo lžičku) jiné whisky např. Laphroig aby jste prostě neměli jejich čistou whisku (tu aby měli jen oni), praktikuje např. Balvenie (Burnside 18)

jirka

Martin: s tím že by se Ardbegu nelíbilo že má někdo 25yo nemáte pravdu, palírna brokerům již sudy T-spooned prodá a nebo prodá pod podmínkou že nebude uveden název, nadále už o sudech nerozhoduje. Za mne když palírna nechce aby se uvedl název tak ví proč...horší sud, batch a podobně...nicméně základní Peats Beast po PX jsem měl a byla moc dobrá, tadle může být taky dobrá, ale investiční potenciál za mne nemá, byť je to určitě Ardbeg, avšak z dob jeho znobvuobnovování a přechodu ke Glenmorangie, což možná vysvětluje nepoužití toho názvu, jelikož Glenmorangie prakticky nikdy neprodala sudy nezávislým, kromě SMWS které sama vlastnila a SMWS také názvy palíren neuvádí...

Martin Krupička

Dobrý den, já si nemyslím, že se jedná o sud druhé kategorie. Každý má svoji marketingovou strategii a té se drží. U vína jsou skladovací kapacity hlavním problémem a u whisky je to stejně. MK

jirka

Martin Krupička: kdy už trochu pochopíte whisky? I Ardbeg dodává část své produkce do blendů a ty se zkrátka do lepších sudů nedávají, ta whisky se dává do horších sudů, refill, apod. Skladování u Ardbegu nebude zrovna problém když část svých skladů pronajímá sousednímu Laphroaigu.

Martin Krupička

Dobrý večer, skladovací prostory a opravdu kvalitní sklep je rozdíl a vy to moc dobře víte. Stejně jako např. když jsem si kupoval bourbon od Blanton´s, tak jsem hledal označení z nejlepší části sklepa, protože v Blanton´s to poměrně hodně řeší. Jsem také rád že PB 25y je opravdu podřadná whisky s hodnocením 90. Je to prostě tak. Já si velmi rád počkám ty dva roky, abych pak mohl říci, měl jsem pravdu. PB 25y je velmi dobrá investice. MK

Martin

Jirka: Jasně, Ardbeg to bylo jen jako příklad, když už je to zmíněno v článku. Jen nepřímo šlo vyčíst z mého příspěvku nějaké tvrzení. Vždyť vlastně nevíme co v té zde doporučované rašelinové bestii vlastně je ;-) Souhlas že ty podmínky s neuvedením názvu budou asi horší kousky v očích palírny - proč by je jinak vůbec prodávali že? Ale jak často pan Krupička uvádí, nikdo neví co bude a mám pocit že občas ty sudy po letech dokáží překvapit. Nebo myslíte že vždy když palírna nepovolí užít jméno tak z toho nebude nic dobrého, ani např za 20 let? (jen váš názor, nic víc)

Martin Krupička

Dobrý den, hodnocení 90. To je docela jednoduchý argument, když už jsme měli v doporučení i láhev, která záměrně říkala, nebudete vědět, co pijete. A byla to dobrá investice. Velmi dobrá. MK

jirka

Martin Krupička: a sme zase u toho :-( Amíci žadné sklepy nemají (to ostatně ani skoti) ale mají hnusné obrovské sklady kde skladují nad sebou sudy i třeba v 10 řadách (říká se jim racked) nebo dokonce používají ještě horší paletizované sklady, v racked skladech závisí (i když spousta amíků tvrdí že ne) na poloze (nahoře či dole) na tom zda ze sudu mizí alkohol nebo voda, ale spoustě je to fuk protože to stejně pak slejou do velkého batche a smíchají...ano Blanton´s má své single casky...ale kdo jsme abychom poznali rozdíl mezi 2 a 10 řadou? nevěřte marketingovým žvástům, čtětě, ochutnávejte a udělejte si obrázek sám...abych to ještě doplnil, skoti v malé míře používají dunnage sklady kde leží max 3 řady sudů nad sebou a je to tradiční skladování, to nejlepší, ale třeba Macallan má hnusné racked sklady kde v každé vrstvě zabezpečuje stejnou vlhkost a teplotu takže asi tak...

jirka

Martin: můj názor je ten, že z toho něco může být dobrého, příkladem jsou třeba single grain, jako 10 letá je hnusná ale když dosáhne věku třeba 30+ tak je to vynikající pití a mám je rád, může být i u této láhve. Naopak třeba Fettercairn 40 yo byl hnusnej dřevěnej odvar prodávanej za nekřesťanskou cenu. Vždy je to o sudu a kvalitě destilátu. Já jen říkám že doporučovat jako investiční láhve v současné době současné nezávislé plnění je podle mne celkem blbost. 60,70,80 léta a nezávislá plnění Samaroliho, nebo Cadenheads jsou pryč...

Pavel

pro zajímavost....práve mě došla Timorous Beastie 40 Year Old Cask Strength...tak že nezavislé plnění...je to dobrá investice nebo jen láhev do sbírky či vypití ? .... má potenciál ? Děkuji PS : jinak velmi kvituji názorové třenice Martina a Jirky :) zajímavé...

jirka

Pavel: já prostě současná nezávislá plnění jako investice nevidím. Pokud máte volné prostředky a chcete utrácet kupujte třeba láhve od Diagea ze serie Managers Choice, Managers Dram, nebo Rare Malts. To jsou věci co letí nahoru dlouhodobě a půjdou pořád...navíc když jich budete mít víc tak tvoří i krásnou sbírku .-)

Janek

To Jirka: Ardbeg Releases Brand’s First Ever Rum-Finished Whisky, co takhle investice mesice, kdo ma committee plus normalni release v paru , vse do 5,000.00 Kc je to mala domu?

jirka

Janek: pokud seženete Ardbeg Drum Committee a Ardbeg Drum obě za 5000,- Kč tak rozhodně dobrá koupě. Jinak za mne ředěný Drum bude zanedlouho v aukcích o 20% levnější než nákupka takže ne, ale Committee jen poroste, již dneska po 2 měsících je o 60%+ dražší.

Antonín

Janek: můžu se zeptat, kde se dá koupit Ardbeg Drum Committee a Ardbeg Drum za 5.000 Kč?

Janek

To Antonin: Koupeno v USA , Luekens Wine Spirit, luekensliquors.com , committee 119 , regular Drum 129.

Matej

Dobrý deň Martin. Ďakujem za ďalší zaujímavý tip. Prosím vás, aký je váš názor na REDBREAST 21y? Mám možnosť kúpiť túto fľašu za c. EUR 110. Ďakujem vám a držím palce pri ďalších tipoch!

jirka

Janek: jak to dostanete do čech prosím?

Martin

USA, mám pocit že tam s někým byl = láhev na hlavu do letadla. Ostatně domnívám se že takto koupil i pan Krupička - Canadian Club 40 protože v EU jsem tuto láhev neviděl (za mě trochu podpásový tip ale budiž). Podle mě to USA nejde jinak než tam fyzicky být. Hodně teoreticky snad DHL ale žádného Amíka jem zatím nedonutil aby to přes DHL poslal.

Janek

To Jirka: Pobyvam v USA hodne pracovne , takze vzdycky pro osobni potrebu individualni dovoz.

Janek

To Jirka: Pobyvam v USA hodne pracovne , takze vzdycky pro osobni potrebu individualni dovoz.

Janek

To Martin: Martine mate asi pravdu s tou Canadian Club, I ja jsem nedavno koupil Canadian Club 41old v Luekens Wine Spirit v USA a nikde v Cesku jsem se k ni nemohl dostat, myslim si ze ji tam stale maji bezne k dostani 299 dollaru.

jirka

Janek: tak to pak jo:) ale trošku pozor s těmi láhvemi 750 ml, hlavně v anglii bych řekl že je o ně pak menší zájem, je to zvláští ale je to tak, osobně si to vysvětluju že sběratelé chcou držet třeba serii jen 700 ml flašek a proto si 750 ml nekoupí...ale nevím čím to je :-)

Janek

To Jirka: Ja jako i velky konzument Whisky to az tak neresim cim vice v lahvi tim lepe :), stejne to bylo i nedavno pri zakoupeni lahve Mortlach 25y v Evrope vetsinou 500ml, v USA 750ml za stejnou cenu.

René

To Antonín: Ardbeg Drum na whiskyexchange.com za 98 liber

Martin

Whiskaři těšme se - zákony o whisce byly rozšířeny - vstoupila v platnost větší volnost ve výběru sudů pro zrání - můžeme se těšit např. na Tequilla finish :-)

jirka

Martin: nj tlak Diagea byl obrovský a je třeba udat ty sudy od jiných chlastů co mají v portfoliu...osobně se netěším...

Martin

Jirka: tak je jasné že si to giganti prolobovali - ale může vzniknout něco dobrého za mě hlavně z kategorie sudů spirits (co třeba po koňaku?) Jelínkovic Slivovitz finish by tak byl legální (nechutnal jsem tak nevím jestli to za něco stálo) - víno to už je snad odzkoušené, beer/ale mě jako nepivaře moc nazajímá - i když by mě celkem zajímala whiska ze sudu po Guinessu ale tomu říkaj stout takže asi smůla.

jirka

Martin: koňak je SWA uznávaný již nyní protože je spojený s vínem a víno + tradiční sudy (rum, pivo,...) jsou povolené. v čechách SWA zákony neplatí takže proto si Jelínek může stařit čím chce, mně třeba meruňka chutnala, ale zda to je ještě whisky kdo ví :)

Pavel

zajimavost :) https://www.thespiritsbusiness.com/2019/06/top-10-fastest-growing-spirits-brands-4/

psiiik

Pavel: Plachetnice jede :D

Martin

Copak plachetnice - mě už dlouho pobuřuje že je Božkov jakkoliv spojován s rumem ale budiž toho se asi už nezbavíme. Republika, budiž. --- Mě pobavilo to 2. místo - to vypadá jako krabicová whisky, hned bych ji zkusil :-)

11.9.2019

Barové pábení 09/2019

Bar tips 09/2019

0 + Číst dále
31.8.2019

Whisky a destiláty. Investice bez limitu 08/2019

No limit whisky and spirits investing 08/2019

0 + Číst dále
21.8.2019

Bruichladdich Cuvee 382 La Berenice DOPORUČUJI ideální investice srpen 2019

Whisky and spirits, ideal investment of August 2019

0 + Číst dále