Martin Krupička

Otázky a omyly v investování do destilátů 1. díl

18.11.2020
Questions and mistakes in distillates investing Part 1

Wau, předem musím říci, že měsíc listopad, co se týče tipu, byl skutečně velmi výbušným měsícem. Protože pod článkem probíhala velmi živá diskuse, rozhodl jsem se vyjádřit k vašim nejčastějším otázkám.

 

Investoval jsem do whisky půl milionu a nyní chci sbírku po dvou letech prodat

Prosím vás, kdo vám poradil, teď je to myšleno v globálu, nic proti pánovi, že se na něčem dá za tak krátkou dobu vydělat? Kampeličky, bitcoin, zázračné akcie atd., vše jsou jenom chytáky na důvěřivé lidičky, kteří dané věci vůbec nerozumí, neznají pozadí celé věci, ale nechají se velmi ochotně přemluvit k zázraku, který se nikdy nebude konat. Ke kampeličkám se nebudu vyjadřovat, to asi zná každý, ale třeba bitcoin. Bitcoin bude existovat do té doby, dokud bude velmi úzkou skupinkou mocných tolerován. Jen velmi malá skupinka šťastlivců a malá skupinka zasvěcených na něm mohla vydělat. K totálnímu krachu bitcoinu úplně postačí, aby se Čína rozhodla prodat svá aktiva. Ta si je drží, protože to pořád pro ni má nějaký benefitní význam, ale už to dávno a dávno nejsou lidé, kdo určuje, za kolik a kdy bude bitcoin, který se velmi naivně tváří jako nezávislá měna. Tento byznys má dalších 1000 rizik, ale to by bylo na dlouho. ČLR totiž nevlastní ani 10, ani 20, ani 30%. Vždyť to je úsměvné, snad až komické.

 

Stejně tak jako s investováním do whisky můžeme uvést paradigma s akciemi. Zázračné akcie? Ani náhodou. Jen úzká skupinka zasvěcených věděla např. o novém typu baterií Varta ve spojení s příslušenstvím mobilních telefonů atd.. Byl jsem tomu osobně přítomen, takže vím, o čem mluvím. Stejně tak je to s úžasnými nákupy whisky. Zde to funguje ještě podobně jako s obrazy. Máte dobrého, ale nijak významného malíře. Necháte ho namalovat sto obrazů a pak různě po světě čtyřicet obrazů prodáte. Pokaždé se stoupajícím ziskem. Jenže ten kupec jste přes prostředníka vždycky vy. Kupujete tedy sám své obrazy. A když vytvoříte skvělou pohádku o vydělávajícím malíři, pak pouštíte zbytek obrazů za pěkně draho. Vždy si vzpomenu na francouzský film Intouchables. Více není potřeba se rozepisovat.

 

Opět, stejně tak je to i s whisky. Je jedno, o jakou jde komoditu. Vždy tu budou zázrační poradci s elektřinou, plynem, bitcoinem, akciemi, pojištěním a nyní i s whisky. Ještě před pěti lety nikdo o investování do whisky nic nevěděl, ale nyní tu jsou stovky poradců a odborníků s „jednodenním“ kurzem. Tady si vždy vzpomenu na film Vlk z Wall Streetu. Přesně takto to je. Smějeme se starým lidem, že jim někdo prodá předražené pánve, ale děláme úplně to samé. Kdo z mladých si přizná, že si koupil za deset tisíc Žufánka, což je zázračná pánev, hrnec, matrace chytající kosmický prach.

 

Také tu vždy budou média, která vám budou lhát, protože to je jejich práce. Dnes je skutečných novinářů velmi pomálu, ale to je přirozené. S rozvojem internetu může být médiem každý, ale kde vzít a nekrást. A tak dobře zaplacený hlupák v nějakém „luxury“ časopise vám napíše, právě jsme „objevili zlato“. Ale jak už víme z USA, vydělávalo se na logistice a službách. Ti pomatení zlatokopové téměř nikdy nezbohatli.

 

Když vám od začátku píši, investování do alkoholu je záležitost na 20 let, tak se vám mohu s čistým svědomím podívat do očí, protože to tak je. Znáte známku, která by se zhodnotila za rok nebo dva o 2500%? Znáte minci, která by zhodnotila za rok nebo dva o 2500%? Ne? No možná proto, že to takto nefunguje. Whisky potřebuje čas. Víno potřebuje čas. Čaj potřebuje čas. Protože to, co vy prodáváte je právě unikátnost a čas. Lego? Kopii vám v ČLR vyrobí do týdne. Šaty do 24 hodin. Když se ženil princ William s Kate, tak ještě ten den jste si mohli objednat v ČLR kopii šatů. Tak to chodí. Musíte vědět, co prodáváte a komu to prodáváte. U whisky prodáváte mimo jiné čas. Na čem chcete vydělat, když jste právě čas nezískali? Nevěřte zázračným lahvím. Existují. Ale z 98% jde o podvod. Jen úzká skupinka lidí, předem zasvěcených si je koupí a někdo na zakázku pak napíše skvělý článek. Žádná etika, jen tvrdý byznys. Kdo z vás byl na privátní aukci luxusních láhví? Tak vidíte.

 

Již dávno jsem vám mnohokrát psal. Já už nevím, co znamená slovo luxusní, limitovaný. Dnes jsou i hodinky za 500,- prodávány pod názvem luxusní. I zmrzlina je limitovaná. Nekonečně limitovaná. Vždyť to vidí každý z vás. Já jsem se nedávno ptal své dcery: Co nebo kdo je dnes ve vašem věku normální? Všichni vybočujete z řady. Prosím, pouč mě, co je dnes normální. A věřte mi, myslel jsem to vážně. Odpověď byla k mému překvapení upřímná a pravdivá: Tati, to právě dnes nikdo neví.

 

Co dodat závěrem k této otázce. Zdravý rozum. Vše potřebuje čas. Víno, whisky, cognac, tráva, stromy, život. Život je krásný právě v tom. Představte si, dám vám jednoduchý filozofický úkol. Otázka č. 1: Jak dlouho byste chtěli žít? Otázka č. 2: Jak dlouhý by byl život, kdybyste jej mohli dle své vlastní vůle přetočit dopředu, ale nemohli jej vrátit zpět? (pro příklad: Dnes mě bolí hlava, šup, šup, přetočím život o 4 hodiny dopředu. Dnes mám kocovinu, dalších šest hodin dopředu. Rozešla se se mnou holka, týden dopředu.) Kdo chce pochopit, pochopí, kdo ne, bohužel. Investování do whisky tu bylo, je a bude. Bude jednou z nejlépe vydělávajících investic na světě. Dnes s přehledem poráží i zlato. Bohužel, pro mě bohudík, nic na tomto světě nelze uspěchat. Také jsem to již říkal, psal. Od Číny se můžeme mnoho naučit. Velmi často od nich uslyšíte. Na co spěcháte. Co je to měsíc nebo rok v naší tisícileté historii? A o to jde i ve whisky. Prodáváte skvělý produkt, ale hlavně také čas.

 

Jiří Jan Lobkowicz je neuvěřitelně zajímavý člověk a měl jsem tu možnost a čest být od něho několikrát pozván na osobní oběd a kávu. To, co se od šlechty můžete mimo jiné naučit je hospodaření s časem a chápání času. Nesázíme stromy pro nás a naše děti, ale pro naše vnuky. Proč to děláme a utrácíme peníze? Vyšší princip. Stejně proto i já investuji do alkoholu. Nevěřím tomu, že mi strom vyroste za dva roky, ale věřím, že za dvacet let z něho bude něco úžasného. Víte o tom, že se zanedlouho budou dražit unikátní hodiny, které se dochovaly pouze v počtu tří kusů. Vlastní je jeden český šlechtic. Odhadovaná cena těchto hodin není ani milion, ani deset, ani sto miliónů. Když jsem vám psal do komentářů, nastudujte si historii šperkařského domu Fabergé, udělal to asi málo kdo z vás. Škoda. Zjistíte, jak se tyto šperky vyráběly, jakou měli hodnotu před sto lety, jak se jejich cena z naprosto nezajímavých šperků po druhé světové válce dostala až do pozice nejluxusnějšího zboží světa. Ještě v roce 1940 byste řadu šperků Fabergé zakoupily za vskutku směšné ceny.

 

Dnes můžete v komentářích číst o Bimberu a dalších nových whisky. Nevím, jak mě někdo může kritizovat za to, že nejsem údajně investor. Jirka je bezpochyby ve whisky dobrý a rozumí tomu, co dělá. Za mě je jen prostě někdy potřeba ubrat. A proč? Je investor? Tak jak se popisuje, tak je spíše obchodník. A velmi dobrý. Ale určitě v tomto úhlu pohledu není investor a on to moc dobře ví. Není hloupý. Co je špatně na tom, koupit láhev za 100 liber a za rok jí prodat za 1000, když to někdo koupí. Není na tom vůbec nic špatného, ale je to obchod, nikoli investice. Pak se musíme ptát, zda je tento obchod zdravý? Je podle vás zcela normální aby 3y whisky 10x znásobila svoji cenu za jeden pouhý rok na 30 000,-? To je přeci obrovský nesmysl a jednou to velmi špatně skončí. Ano, Jiří se bude smát, až se bude za břicho popadat a já mu od srdce přeji jeho úspěch, ale přesně tento řetězec v konečném důsledku náš whisky trh totálně decimují. Ach jo, ještě jednou. 3 roky stará whisky za 30 000,-. Jak jsem v komentářích psal. Nežiji v Holandsku v 17. století a nejsem Rembrant.

 

S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme říci, že whisky trh v nejbližších letech projde obrovským šokem, který je zcela nevyhnutelný. To však neznamená, že toto investování je špatné nebo cokoli jiného. Jen prostě několik bláznů, co mají doma Žufánka a Bimber zjistí, že prodělali velké peníze a asi si dost popláčou. Nakonec se trh uzdraví a pojedeme dál. Každá krize je však zároveň příležitostí, kterou já zde vidím. Ano, jdu úplně jiným směrem. Nevydělávám třeba tolik, ale vydělávám s jistotou a zdravým ziskem. Tím se dostáváme k závěru, jak dlouho bude toto šílenství trvat. Já sám odhaduji, že tak 3-5 let. Jsem zcela přesvědčený, že kdo dnes s rozumem nakupuje, bude vítěz. Kdo blázní, jako blázen skončí. Nejsme svědky ničeho jiného, nežli závodu želvy se zajícem. Dobrovolně a rád budu želvou, kdy pevně věřím, že 21y za 4000,- je lepší investicí nežli 3y za 30 000,-. Pevně věřím tomu, že budu mít raději ve sbírce Famous Grouse 30y, kterou jsem koupil za 4995,- v roce 2016 nežli Bimber 3y za 100 liber, dnes za 1000. Za zmíněných dvacet let, bude má Famous Grouse 30y něco, kdežto Bimber jen chvilkový záblesk ničeho. A tím se dostáváme zpět k panu Lobkowiczovi. Je tedy na vás, jakým směrem půjdete, ale já vím, že Bimber není mojí cestou a sázka na poctivost se vždy vyplatí.

 

Co mám kupovat za láhve

Použiji radu mého dobrého přítele. Martine, víš, co bude zítra? Ne? Pracuj dnes. Když tento blog začínal, měl článek 6 přečtení za týden. A to bylo radosti. A dnes? Dnes to má minutu po půlnoci. Stále nechápu s neuvěřitelnou pokorou, kdo si otevře můj blog těsně po půlnoci. Zkrátka úžasné. Ale málokdo vidí tu obrovskou práci, která za tím stála. Popravdě, nelituji ničeho, jak zpívá Edit Piaf - Non, je ne regrette rien. A stejně tak jako jsem vám radil, chcete pochopit whisky? Začněte u vína. Tam to všechno je. Zdá se vám Matěj Ruppert pohybově nadaný? Jasně, protože chodil na balet. Ještě jednou, chcete znát whisky? Poznejte víno. A proč vám to radím a toto vše píši?

 

Za posledních 20 let se změnilo víno tak obrovským způsobem, že si to nedovedete představit. Jen laik vidí červené a bílé. Také jsem to psal. Již v roce 2005 jsem diskutoval s p. R. Balounem, jak investovat do vína, jaké si koupit domů atd.. Tenkrát mi psal. Červené víno nad 13% je nesmysl, který nejsme schopni prodat. A v té době měl pravdu. Všichni chtěli mladá, svěží, lehká vína. A dnes? Kolik červených vín má v mém archivu 13 a méně procent? Odhaduji, tak do pěti. Výroba se změnila, lidé se změnili, klima se změnilo, nic není stejné, žádné dogma neplatí včetně champagne, které se bojí tak moc vysmívané Anglie.

 

Dnes chcete investovat do whisky XY. Kdo investoval např. v roce 1995 do whisky Ardbeg? Nikdo. No ona jela také v improvizovaném režimu. Kdo do ní investoval v roce 1998? A kdo v roce 2018? Stejně tak tomu bylo a je dnes se slavným Macallanem. Před 50 lety jela whisky v blendech. Dnes je trendy single malt. Nedávno byl v módě gentleman style. Všichni řešili košile, ponožky, sáčka a dnes? Nikdo, nikdo neví, co bude zítra a pokud někdo tvrdí opak, je to podvodník. Lidé mi říkají, pane Krupička, nejste investor. Co je to za nesmysl. Mezi roky 2013 – 2015 jsem nakupoval Yamazaki jako blázen. V této době, kdy si lidé mysleli, a slýchával jsem to, hele, čínská whisky, ti už vyrábí úplně všechno. A dnes, když mám láhve Yamazaki, na kterých jsem vydělal tisíce procent a budou mi vydělávat ještě dalších dvacet, třicet let, mám je prodat? Proč? Já to nechápu. Kupoval jsem za 2500,- až 5000,- kus. Proč bych je prodával? Ještě jednou nechápu.  

 

Dnes vám nikdo nemůže s jistotou říci, co máte nebo nemáte dělat. Můžeme se jen domnívat. Co bych mohl poradit já je, že dobrý původ a poctivost nakonec vždy zvítězí. Můžete kupovat, přeprodávat 3y whisky, Žufánky, ale nakonec z toho bude jedna velká nula. Dnes je super Ardbeg, Macallan, ale co bude super za 10 let? Kdo vám bude tvrdit, že to ví, lže. Tak jako se pouhá 2% cognacu vypijí ve Francii, můžeme říci, že nikdo není schopen odhadnout trend za 10 let. Jedno nás však historie učí. Všechny tulipány, ananasy apod. jsou jeden velký podvod. A já zcela jasně říkám, že všechny ty 3y whisky, které dnes vydělávají ty stovky procent, jsou podvod do budoucna. Ano, i já mám svůj Whiskymaker No.1, na kterém jsem „vydělal“ 400% a rovnou říkám, je to hloupost. Klidně bych jej vyměnil za Famous Grouse 30y, 2x Old Pulteney 21y apod..

 

Pokud vám tedy mohu poradit, mohu se mýlit, kupujte poctivé, slušné whisky, případně skutečně unikátní whisky. 3y whisky s příběhem vyhasnou stejně tak rychle, jako jiné produkty v neomezených limitovaných sériích a myšlenkách, které s obsahem, tj. destilátem, nemají nic společného.

 

Závěrem

Nyní asi očekávám silnou diskusi i nesouhlas. Ale jak říkal Jára Cimrman: Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat… Já ale říkám, že poctivá práce bude mít vždy svojí cenu a 3y unikátní whisky v budoucnu shoří jako papír. Dříve vám dala holka jen proto, že jste měli na zadku na jeansech napsáno Replay. Dnes ani nikdo neví, co to je, natož abyste na to někoho sbalili. Laphroaig 30y tu bude navždy. Bimber bude za dvacet let jen kuriozita a sklenička slz pro posledního majitele.

 

MK

Milan

To Martin Krupička: tuto vaši větu do kamene tesat!!! Pevně věřím, že 21y za 4.000,- je lepší investicí nežli 3y za 30.000,-. Pevně věřím tomu, že budu mít raději ve sbírce Famous Grouse 30y, kterou jsem koupil za 4995,- v roce 2016 nežli Bimber 3y za 100#163;, dnes za 1000#163;.

Martin Krupička

Dobrý večer, ono je to jednoduché. Dokážete si představit, že za dvacet, třicet let bude chtít někomu prodávat sbírku 3y láhví? Nesmysl. Děkuji za komentář a za přízeň. MK

Milan

Omluva: nechápu, proč z původního příspěvku zmizel znak britské libry a změnil se na #163.

jirka

No Martine, v zásadě máte ve spoustě věcech pravdu a ve spoustě ne :-) Já například jak již dlouho tvrdím, a i se tím řídím, že rozeznávám investice ve whisky krátkodové, dlouhodové + sbírku která se časem může stát investicí a nebo také ne. Nicméně používám všechny tři nástroje a kombinuji je. Chci něco do sbírky a je to z aukce? Ok koupim nový Bowmore za 150, za 600 prodám a za zizk si koupím co chci zdarma a nebo něco připlatím. Nejsem bohatý abych si mohl kupovat předražené věci z aukcí :) Vždycky jsem říkal že peníze leží na ulici a stačí je sebrat, ale musím to pozměnit, v současném světě whisky je peněz po kolena a jen hlupák před tím zavírá oči a něco si z toho nesebere :) Ano dnešní doba je doba překupnictví a kdo to umí odnáší si z toho spoustu peněz, někdo to dělá jako obživu, někdo jako já zizk vrací do whisky :) Jak dlouho to bude trvat? Nevím, podle mne do té doby dokud budou vznikat noví jednorožci jako je Daftmill a že budou tím jsem si jist. Také Daftmill již nekupuji, posledním lahvím již nevěřím, je jich moc a nemají punc těch prvních, stejně jako nevěřím Bimberu...ale první láhve mám a ty budu držet, ty prostě nespadnou (rozhodně ne ty moje, jelikož všechny mám z primárního trhu) :) Já osobně další jednorožce vidím, někteří dokonce již finishují a budou vydávat :) Nejsem žádný speciální investor co by měl přístup k něčemu co nemůžou koupit jiní, co jsem koupil koupil jsem na primárním trhu, něco v době kdy to jiní nechtěli, prosím nedělejte ze mne něco co není, ve své době si to mohl koupit každý a ty nové věci jsou také přístupné všem stejně a rovně, žádné tajné sdružení se nekoná :D ... 3 roky stará whisky za 30 000,- ... co by ne, koupíte pole za 20 Kč/m2, znáte správné lidi, změníte územní plán a cena je najednou 3000 kč/m2...celé to může trvat také jeden rok...150 x tolik, je to zdravé? je to normální? nevím, ale děje se to již možná stovky let u nás i ve světě :) tak proč by němelo být normální aby whisky udělala 10x ...25x tolik za rok? mezi lidmi je tolik volné hotovosti že vlastně ani neví co s tím :) Ne Martine, Vy nechcete vystoupit ze své komfortní zóny a tak budete raději tvrdit že je to hloupost a že to je krátkodobá bublina...ano z mého pohledu nejste investor ale sběratel, říkám to už dlouho ale tímto jste mne zase jen utvrdil...

Martin Krupička

Krásný večer, velice děkuji za velmi smířlivý komentář. Bylo by to stokrát řečeno, zda investor ano, nebo ne. Možná bych takto viděl paradigma v investování do bytů na pronájem, ale pořád bychom se točili v kruhu, což je zbytečné. Stejně jako proměna zemědělských pozemků ve stavební je něco úplně jiného, nežli whisky byznys. Kdo z nás bude vůbec ochoten za dvacet, třicet let kupovat 3y whisky? Bude to pořád 3y whisky a bude pořád naprosto nezajímavá. Nikdo jí nebude chtít a určitě ne za tyto peníze. Já kupuji jako dárky cognac Martel 3 stars z let 1970. Jeho cena jsou 3000,-. Je pravda, že máme trochu odlišný pohled nákupy a prodeje whisky. Ale to je skutečně život. Jen budoucnost ukáže. Ale ať tak nebo tak, oběma nám to přináší primárně radost, alespoň doufám. Když mi bylo asi deset let, četl jsem větu vězně z koncentračního tábora, kterou si po celý život opakuji a řídím se jí: Pokud se alespoň jednou za den usmějete, ten den stál za to. A s každou novou láhví mám na tváři úsměv. Jsem neuvěřitelně šťastný a bohatý člověk. MK

Rado

Jirka: A keby ste vystúpili zo svojej komfortnej zóny vy, keď to tvrdíte o Martinovi? Vaša komfortná zóna je ísť si svoje, nič nezdieľať, sem-tam niečo skritizovať a zásadne nič neprezradiť - ok, za ten čas, čo sledujem whisky, ste dali asi 3 tipy - všetky samozrejme spätne, keď už z hľadiska kúpy bolo neskoro... tak vystúpte zo svojej komfortnej zóny a diskutujte otvorene, vyložte karty na stôl :-) Samozrejme, nemusíte nič zdieľať, nie je to nikoho povinnosť, kritizovať smie samozrejme každý - nemyslím to osobne, len keď niečo konkrétne kritizujete u druhých, nebolo by dobré ísť príkladom..? :-) Prečo neprezradiť, ktoré fľaše urobili 100vky %? Prečo neprezradiť, ktoré sú tie vychádzajúce hviezdy? Prečo neprezradiť, na čo sa zameriavate? Čo bude ďalší nákup..? Jasné, chápem, nič z toho sa neudeje - vaša komfortná zóna ;-) PS: A nie, nesedím na tomto blogu a nečakám na tip. Čítam všetko dostupné, učím sa, nie každý tip mi sadne, niektorý áno, mám v zbierke fľaše, ktoré tam mať nechcem s odstupom času :-) Učím sa na vlastných chybách, tak to má byť, ale stále je pre mňa Martinova práca na blogu niečo, čomu sa nikto zďaleka nepribližuje.. Takže myslím, že Martin vystúpil zo svojej komfortnej zóny zďaleka najviac..

jirka

Rado: toto je Martinův blog a tak mu tady nebudu házet tipy já přeci :) navíc zde má povolené diskuze tak diskutuji :) proč sem chodím? i já se zde občas něčemu naučím, od Martina nebo diskutujících :) své tipy občas dám v jedné skupině na FCB a věřte mi, hodně lidí si koupilo láhev podle mne a bylo spokojeno s min. 200% nárůstem ceny :) ano, některé tipy si nechávám pro sebe, protože pak bych měl já osobně menší šanci si to koupit, celkem pochopitelné. Chcete vědět které láhve udělali 100% a více? no je to dlouhej seznam ale na co Vám bude? ty láhve už jsou na sekundárním trhu a ta příležitost je pryč...já nekritizuju Martina za to že radí lidem jaké flašky, ale kritizuju ho za to že tomu říká investice, byť jak sám několikrát napsal je sběratel a dosud žádnou láhev neprodal, tak se nechová investor, ale sběratel a pak jeho tipy jsou sběratelské, nikoliv investorské, to je jádro celého problému...

Martin Krupička

Dobrý večer, když si koupím byt na pronájem jsem investor nebo sběratel? Je to pořád stejné. Investice má mnoho podob. Třeba i tu, že si koupím láhev XY v počtu 6 ks, protože za půl roku bude láhev za dvojnásobnou cenu. Dnes investuji peníze, abych později nemusel platit více. MK

Zellosh

Dobrý den,velmi děkuji za Váš blog.Stal jsem se pravidelným čtenářem a také investorem.Diky Vám#128578;

Martin Krupička

Dobrý večer i vám, velice děkuji za povzbudivý komentář. Vždy si vážím takových slov a každého čtenáře. Velice děkuji. MK

vašek

To Rado: jen blázen by se tu dobrovolně a zdarma dělil o svoje TOP tipy, v tomto musím s Jirkou bohužel souhlasit. Jirka tu uváděl, že některé z jeho láhví dosáhly zhodnocení 2.500%, což mohu potvrdit. Osobně se mi podařilo zakoupit a po nějakém čase následně prodat láhev, kde bylo zhodnocení těžko uvěřitelných 3.900%. Značku a konkrétní název láhve si zcela pochopitelně nechám pro sebe (ne, opravdu to nebyla žádná japonka :0) Jirku zcela chápu, také v žádném případě nedávám zdarma podobné tipy nebo doporučení. A jestli je pan Krupička investor nebo sběratel, to je mi neskutečně šumák. Pro mě je klíčové, co a o čem píše na tomto webu. S některými jeho tipy souzním, u jiných nechápu a kroutím hlavou, ale to je přece v pořádku, každý jsme nastavený nějak jinak. Copak spolu musíme ve všem souhlasit? Na Martinovi (Krupičkovi) oceňuji jednu věc: nesnižuje se v komentářích k urážkám, verbálnímu napadání, vulgaritám. Argumentuje věcně, vždy slušně a jako gentleman. To nesmírně oceňuji, protože to je dnes zcela výjimečný styl komunikace, mrkněte na Facebook nebo Instagram. Buďme rádi, že stále ještě můžeme psát to, co si skutečně myslíme a debatovat o tom mezi sebou.

Martin Krupička

Dobrý večer. Mám jen jediné slovo: Děkuji. Vše ostatní je navíc. MK

Mort

Ahoj všem. Tak tomuhle říkám početní , 2 x jsem si to přečetl a nevím kde začít tak se do toho nebudu pouštět,ale jedno musím konstatovat konečně vím kdo je kdo a jaký má názor, tímto smekám pomyslný klobouk . Letos už nekoupím nic , přejel jsem svůj roční rozpočet tak už nepište že vyšla nějaká top láhev ;) Martine K. Dík (i když s Váma né se vším souhlasím :). ) A ostatním přeji šťastnou ruku a bystrou mysl při výběru .

Martin Krupička

Dobrý večer, i vám děkuji za krásný komentář. Jednou z nejdůležitějších věcí v životě je naučit se říkat ne. Láhve whisky jsou jako ženy. To, že dnes jednu odmítnete neznamená, že zítra nepotkáte další. MK

Pavel

Jen k té jedinečnosti a času. Když zminujete jednoduchou možnost okopírovat a vyrobit různé věci, jak je to s whisky? U zlata je kromě těžby na asteroidu (což asi nebude riziko v horizontu do 20 let), umělá výroba v laboratoři, která je ale ekonomicky prozatím nevýhodná. Tuším, že zde byl článek o umělém stáření whisky. Jaké je riziko v tomto ohledu?

Martin Krupička

Dobrý večer, odpověď je velice jednoduchá. Byť si to mnozí myslí, chlubí se, deklarují, přírodu ještě nikdo nikdy neokopíroval. Je to jen prázdné chvástání. Pořád se snažíme bohu zasahovat do řemesla, ale nakonec je třeba s pokorou přiznat prohru. MK

Martin2

Myslel jsem že nebudu reagovat ale nedá mi to. Jelikož je tu přiliš mnoho Martinů - většinou jsem v komentářích byl sám ale pozoruji že už to tak není, budu tedy Martin2. Předně pane Krupička skvělý článek - Bravo a těším se na další část/časti. Jednu nebo dvě věci bych mu vytkl, ale není to podstatné, jsou to ty detaily ve kterých se lidé liší. Nicméně co mi nedá je malé zamyšlení ohledně označení investor/sběratel. Předně avizuji že to správně rozsekl Vašek někdě nade mnou - je jedno jak si kdo říká nebo jak se vidí. Osobně jsem měl do dnešního dne stejný problém jako Jirka a to z úplně stejných příčin, jako technicky založený člověk mě to dělalo problémy - nějak né a né to pochopit. Moje teze byla taková že investor kupuje něco se záměrem to prodat a tím rozmnožit hlavně svůj majetek. Nicméně jak v článku pan Krupička psal i on se stane investorem až něco prodá po 20ti letech což je horizont se kterým zatím sbírá láhve. Bude investorem v pohledu jeho dětí pokud nic neprodá a sbírku jim odkáže respektive v tomto směru je investorem již od začátku jenom zisk budou mít jeho děti a né on sám. Je těžké to slovo nějak exaktně vyložit (problém technických lidí kdy je žádané aby specifické označení mělo nejlépe pouze jeden význam) ale podobně jako limitovaný, exkluzivní apod. je i ivestor prázdné slovo nebo spíše mnoha významové, slovem limitovaný jde označit hodně věcí. Pointa je ať si kdo chce říká jak chce (vždy si to dokáže obhájit, to teď nemyslím špatně - každému se stalo že např. po hodině urputné debaty ,,prozřel,, a vyhrkl ,,vole dyť máš pravdu,, někdy druhou stranu pochopíte a někdy ne) mě už to je jedno jak si kdo říká nebo bude říkat, jak psal Vašek hlavně když obsah je pro mě ke čtení a stojí mi za to se sem vracet pro další. Třebaže i takový jako že tip mě nezaujal ale případná diskuze pod ním mi to vynahradila.

Martin Krupička

Dobrý večer, i vám děkuji za krásný komentář. Byť s jiným pohledem zájem zůstává stejný. A i já bych se odkázal na Vaška. Je skutečně krásné, když se lidé, kteří se mnohdy nikdy neviděli, mají mnohdy odlišné názory, mohou dohadovat, bavit, souhlasit, nesouhlasit, diskutovat a to vše na úrovni, což v dnešní společnosti běžné. To mě opravdu baví a naplňuje. Děkuji. MK

Martin2

p.s. investoři jsme všichni protože věnujeme ČAS nebo-li investujeme ČAS tomu co nás baví tedy WHISKY

Rado

To: Jirka - Samozrejme, diskutujme, to je cenný zdroj informácií - my sa osobne nepoznáme, samozrejme si každý môže napísať svoj názor a podľa toho, čo píšu druhý, máte k whisky čo povedať - ja len píšem, že ak tu niekto vystúpil z komfortnej zóny, tak je to Martin. Tipy - ok, ak sa niekde sem tam podelíte, potom za mňa v poriadku. Niektoré tipy si nechávať pre seba je podľa mňa absolútne OK. Ono je zrejme veľa ľudí, ktorí by chceli dostať rovno tip, kúpiť a ničomu nerozumieť a za 5 rokov predať so ziskom, chápem.. ja tam nepatrím. Mám z toho radosť a viem o whisky asi tak o 1000% viac ako pred 2 rokmi :-) Či chcem vedieť, ktoré fľaše urobili 100% a viac? Samozrejme! Pre niekoho, kto hľadá tipy a nezaujíma sa absolútne o whisky, je to informácia k ničomu. Pre niekoho, kto sa chce naučiť, pochopiť, ako svet whisky funguje a posúvať sa dopredu (ja), ide o veľmi cenné informácie predsa.. príležitosť na nákup je preč, ale príležitosť na vzdelávanie a zbieranie informácií to je stále.. len keď tie informácie nie sú, tak ok. Rozkázať sa nedá nikomu a nie je to nikoho povinnosť - len píšem, ako to vidím ja.. Takže áno, samozrejme diskutujme každý koľko len chce, vďaka Martinovi za priestor a mnoho námetov, ale opakujem - to, ako ide Martin s kožou na trh mi je sympatické a bodaj by si z neho viacerí zobrali príklad.. a nemyslím teraz informácie kúpte toto a teraz... K termínom zberateľ/investor - podľa mňa je to úplne jedno. Ja okrem iného kupujem akcie a nemám v pláne predávať... som zberateľ akcií..? :-) To: Vašek jen blázen by se tu dobrovolně a zdarma dělil o svoje TOP tipy - prečo rovno TOP tipy? Vysvetlil som vyššie.. ja ocením aj informácie staré rok - môžem sa z nich veľa naučiť a pochopiť.. ale bohužiaľ nie sú žiadne informácie... Jirka tu uváděl, že některé z jeho láhví dosáhly zhodnocení 2.500%, což mohu potvrdit - super, ďalšia informácia s hodnotou 0. A neberte ma v zlom. Mám akcie, ktoré spravili 100% ročne.. a čo tá informácia znamená..? Absolútne nič. Mám známeho, ktorý dokáže spraviť na ojazdenom aute 100%. Rozumieme sa..? Mali ste na fľaši 3900%. Dobre, tá príležitosť už je preč. Aká to bola fľaša..? Kedy to bolo? Podeľte sa, vy už o nič neprídete, zisk máte doma, nie? Samozrejme nemusíte, snažím sa vysvetliť svoj pohľad na vec :-) Značku a název láhve si zcela pochopitelně nechám pro sebe - vysvetlíte prosím prečo..? Jirku zcela chápu, také v žádném případě nedávám zdarma podobné tipy nebo doporučení - ok, takže dávate také tipy za peniaze..? Mne je Martinov prístup sympatický, a to neznamená, že s ním 100% súhlasím, čo narobím :) Len ak máme diskutovať, tak diskutujme - lebo napísať, nie je to čierne, je to iná farba ale neprezradím aká - to je taká diskusia..

jirka

Rado: no vidíte, studujete a víte o 1000% víc :) studujte dál, já také neustále studuju, klíč k dobré flašce není tip, ale vlastní vědomosti. Nejde říct kupujte Ardbeg Supernova i příště protože mne ta poslední udělala 200%, je třeba se na to podívat když vyjde a vyhodnotit zda koupit či ne :) To nikdo za nikoho neudělá, buď ty vědomosti máte nebo nemáte. Já třeba mám Blaaack ale jen CR, obyč Blaaack nemám ani jeden, není to investice, resp těch 10% mi za to nestojí aby to zabíralo prostor :) je to o vědomostech a proto říkám lidem studujte a když vydržíte budete odměněni :)

Martin2

Rado: Jirka psal která flaška udělala ty tisíce procent v přispěvku o Rebell Yell 10yo. Ono je potřeba tady ty diskuze čist chronologicky podle článků protože se prolíná a často navazuje napříč články. p.s. vystoupím z komfortní zóny :-D a dám zde tip - kdo má zájem o koupi Fettercairn 16yo půl roce po uvedení nabízím že zde odkaz kde koupit posledních cca 45lahví za 80€ + 17€ pošta/1flaška (primární trh).

Jan

Dobrý den všem diskutujicim, polozim nekolik otázek, proč by neměla mít za 30 let cenu 3 yo whisky pochazejici z palirny, která 30 let dela kvalitní whisky a je oblíbená mezi zákazníky? Za 30 let nebudou lidé, kteří budou chtít ochutnat jedny z prvních plnění své oblíbené palirny? Nebudou lidé, kteří si budou chtít vystavit na policku první plnění oblíbené palirny? Pravdepodobnost poklesu ceny u tehle prvních plnění je pouze v tom, ze palirna nebude dělat kvalitní whisky nebo lidé nebudou mít peníze (a to by byli všichni investoři v ...). Staci se podívat na prvni plnění Chichibu a vývoj ceny na aukcích. Je to bublina? Vzhledem k pravidelnému nárůstu ceny v letech urcite ne. Myslíte tedy, ze za 20 let se bude prodávat Chichibu The First za nákupní cenu? Ano, samozřejmě se bavíme o nákupu těchto lahvi na primárním trhu, ne z následných aukci s prirazkou X set procent :)

Martin Krupička

Dobrý den, je to jednoduché. Vůz Škoda 105 L stál ve své době cca 58 000,-. Nyní jsou dvě možnosti. Buďto si ho koupíte za 58 000,- nebo s navýšením za 580 000,-. Jednoduché odpovědi. Dal byste dnes za Š 105 L 580 000,-? Kolik bude její reálná cena po desítkách let? Zkrátka pořád je to Š 105 L. Není na ní nic převratného, zázračného, inovativního. A to je vlastně celé. MK

vašek

To Rado: o whisky se zajímám velice intenzivně. Cca první dva roky jsem byl schopen strávit denně na internetu 2-3 hodiny (včetně víkendů), kdy jsem hltal vše o whisky. Vezměte si kalkulačku a vynásobte si 3 hodiny krát 365, druhý rok jsem lehce zvolnil. Ve vší úctě k Vám, nebudu zde dávat veřejně a zdarma svoje tipy na láhve, které jsou schopny generovat stovky i tisíce procent. Obětoval jsem tomu tisíce a tisíce hodin svého času, jak na internetu, tak četbou knih a rozhovory s lidmi, co jsou ještě dál než já. Nevidím sebemenší důvod sem dávat na zlatém podnose a hlavně grátis tipy na výše uvedené láhve. Co je zadarmo, toho si lidé neváží. Vzdělávejte se, buďte vším kolem whisky posedlí, ochutnávejte, konzultujte, setkávejte se se zajímavými lidmi. Tipy na láhve, které mám na mysli, mi nespadly do klínu jen tak, stálo za tím obrovské úsilí a hlavně to nejcennější, co mám, můj čas. Myslete si o mě cokoliv, že jsem sobec, že se nechci dělit. Máte svaté právo si o mě myslet cokoliv a já Vám toto Vaše právo nehodlám v žádném případě brát. Láhví se zajímavým investičním potenciálem je i v tuto chvíli na trhu dost, ale zde se budu opět opakovat: vzdělávejte se, buďte vším kolem whisky posedlí, ochutnávejte, konzultujte, setkávejte se se zajímavými lidmi. Všichni šílí po single malt whisky, existují však investiční skvosty na poli blendů, stačí hledat. Dalším trendem je zvýšený zájem o single grain whisky 30 y. o.+, kde je poměr cena/hodnota zatím stále na lákavé úrovni. Spolu s tím, jak se zásoby palíren mírně vyčerpávají a přibývá edic bez udání stáří, začínají být láhve single malt s udaným stářím vnímány stále více jako mnohem hodnotnější. A to nejen ty 20 y. o.+, ale i starší základnější láhve, jako jsou Laphroaig 10 y. o. ze 70. let, Lagavulin 12 y. o. nebo starý Talisker 8 y. o. Jejich nabídka je relativně omezená, ale poptávka je stále silná. Jako černé koně mezi palírnami sběratelé vnímají například Clynelish, Mortlach, Glendronach nebo Talisker. Mohl bych tu napsat tucet pohledů, doporučení, konkrétních láhví, které jsou zatím mimo zájem a opomíjené, ale proč bych to dělal? Zaslužte se o svoje zhodnocení sám, to je ta nejlepší škola.

Martin Krupička

Dobrý den, dovolím si doplnit. A občas riskujte. Nikdo neví, co bude za 10 let. MK

WhiskyMan

Rado, stačí googlit a všude toho máte mraky, proč tu poníženě škemráte o konkrétní tipy? Nyní si můžete koupit první whisky z anglické palírny Copper Rivet, cena je 45#163; za 500 ml láhev. Koncem minulého roku jste si mohl předobjednat inaugurační whisky z ostrova Raasay, celkem bylo vytvořeno 7500 lahví a cena byla 99 liber. Dnes už je pochopitelně vyprodaná, ale před rokem bylo možné si ji objednat. Mám pokračovat dál? Chcete dalších deset tipů na podobně zajímavé láhve? Proboha, vždyť je toho celý net!!! Vašek to píše správně, vzdělávejte se, buďte vším kolem whisky posedlí, ochutnávejte, konzultujte.

Rado

Whiskyman: Nevidím, že by som niekde škemral o tipy.. myslím, že ste si veľmi rýchlo prečítal moje príspevky, možno by pomohlo ešte raz :) Píšem viackrát, že som vďačný aj za už neaktuálne tipy.. je to pre mňa cenný zdroj informácií a skúseností, ktoré som ja ešte nemal čas nazbierať. Keď to je pre Vás škemranie - OK, uhol pohľadu.. Jirka: To nikdo za nikoho neudělá, buď ty vědomosti máte nebo nemáte. - Samozrejme, to aj robím a súčasť toho je pre mňa aj táto diskusia.. na niektoré moje otázky nepadla síce odpoveď ale nevadí :) Martin2: OK, vďaka za tip - nie úplne všade, ale fľaša je po nejakom googlení dostupná v tejto cene relatívne jednoducho. Ale o tejto značke neviem nič, takže musím študovať, prečo práve táto a prečo práve 16y. Ale vďaka :) Vašek: ďakujem za názor, nemám si prečo myslieť niečo zlé..?? 3 hodiny denne a viac - Ok, toľko času nemám, ale tak som rád, že sa dá investovaním do whisky veľmi slušne uživiť a nechodiť do práce - to sa potom samozrejme už tomu človek venuje na inej úrovni :-) A od viacerých diskutujúcich tu padlo - žiadne tipy zadarmo - je to teda o peniazoch..? Predávate svoje tipy? :)

vašek

To Rado: nesprávně to chápete, to zadarmo je jen slovní obrat. Není tím myšleno, že Vám za peníze někdo ty konkrétní tipy dá. Prostě jen tak, veřejně, Vám nikdo takový super tip nedá, to by musel být padlý na hlavu. Takovéto tipy se sdílejí mezi velmi dobrými přáteli, kteří jsou stejní blázni do whisky jak vy nebo já. Stejně tak se mezi velmi dobrými přáteli tyto láhve vyměňují, nebo se kompletují sbírky a doplňují chybějící kousky do sérií. Dám Vám nedávný příklad: akcie čínské elektro-automobilky NIO letos vzrostly o 900% (od ledna 2020). Řekněme, že jste fanda do investování, hluboce, systematicky a dlouhodobě se o tento obor zajímáte, vzděláváte, obětujete tomu mraky času. V lednu na tuto akcii narazíte, vyhodnotíte si ji a zainvestujete do ní, řekněme jen 50.000 Kč (dva průměrné měsíční platy v ČR, nic světoborného). Budete se tímto svým tipem na nejrůznějších fórech veřejně chlubit a doporučovat ostatním, aby Vás následovali? Teď si představte, že znám člověka, který v lednu do těchto akcií skutečně investoval, opatrných a pro něj postradatelných 100.000 Kč. Nemusím asi psát, kolik má nyní, o 900% více. Nikdo Vám tipy nedá a nikdo se nebude veřejně chlubit, co kde a za kolik zakoupil. Už proto, že to nemusí vyjít a budete vypadat jako blbec, co dal špatný tip a spolu s ostatními prodělal. Navíc si neumím představit, jak byste chtěl cenově odstupňovat či nacenit ony rady. Znáte někoho jiného, vyjma Martina Krupičky, kdo by takto veřejně dával tipy na poli whisky? Já ne. Myslím tím takto veřejně. Nicméně v takovém BLACK STUFFu v Olomouci, při posezení nad dobrou whisky s dobrými přáteli (majitel pubu Zdeněk Kortiš a mnozí další), tam se tyto věci probírají. No a podobných fandů, kteří rozebírají konkrétní láhve a palírny z pohledu investice, je u nás hodně. V Praze, Brně, Olomouci, Ostravě, stačí hledat.

Franky

Otázka na Jirku, keďže je guru do inauguracnych whisky a nových paliarni. Ale vyjadriť sa môže každý kto má na to nejaký názor. Takže čo poviete na tento nový projekt? Ísť do ich clubu? https://www.8doorsdistillery.com/

Franky

Otázka na Jirku, keďže je guru do inauguracnych whisky a nových paliarni. Ale vyjadriť sa môže každý kto má na to nejaký názor. Takže čo poviete na tento nový projekt? Ísť do ich clubu? https://www.8doorsdistillery.com/

jirka

Franky: v rámci klubu 8Doors nedostanenete inaugurační láhev, takže já vynechávám :)

Martin2

Aáá, Vašek je můj člověk, ano nezapomínejme na blendy na nich přece whisky vyrostla a stojí proč slepě bláznit po něčem co dělá kolem 20ti procent prodejů, raději rozumně - ne nadarmo mám svoji sbírku půl na půl blendy/sigle malty a to nejen z důvodu že nyní piju hlavně blendy. Aktuálně začínám s bourbony a single malty vidím tak za deset let až vyčerpám blendy a bourbony vč. kanadské ale je potřeba je (SM) kupovat již nyní - jak trefně psal pan Krupička tedy i já jsem v jedné z mnoha podob slova investorem (...koupím láhev XY v počtu 6 ks, protože za půl roku bude láhev za dvojnásobnou cenu. Dnes investuji peníze, abych později nemusel platit více. MK) Vašek napsal:Znáte někoho jiného, vyjma Martina Krupičky, kdo by takto veřejně dával tipy na poli whisky? --- Asi by se tam dali zahrnout někteří recenzenti jako třeba Ralfy (já vím ne všichni ho můžou) kteří si sami kupují výhradně dobré/lepší láhve resp. ty špatné/horší vůbec nerecenzují, v podstatě jde o tipy. --- Když už padlo jméno Zdeněk Kortiš, jedno malé odlehčení - v tomto letošním videu (youtu.be/Ty-I4TCAAVg) Zdeněk zmiňuje že se v ČR vypije ročně 6 mil litrů whisky, tedy včetně whisky likérů, no asi spíš prodá než vypije, bude to vycházet z nějaké statistiky prodejů, nicméně já beru do ruky kalkulačku a vychází mi že se v ČR ,,prodá,, měsíčně nějakých 700 tisíc lahví whisky, pak už chápu že když dá pan Krupička tip je flaška do deseti minut v ČR vyprodaná :-D Sakra to si každej patnáctej koupí každej měsíc flašku whisky včetně nemluvňat a důchodců? Drsný.

Martin Krupička

Dobrý večer, znovu se dovolím připojit s poznámkou. Kdo sleduje tento blog od začátku, ví, jak tu byl často pomlouván bourbon. Ještě před 4 lety mu nikdo nevěřil. A dnes. Zkuste sehnat investiční Blanton´s. A to je ještě ta lehčí láhev. Jsem rád, že ji ve sbírce pár mám. Zkrátka, občas je nutné jít proti proudu, mít svou vlastní hlavu a experimentovat. MK

Franky

To Jirka: je v tom aj inauguracna fľaša plus tie 3 fľaše. Limited to 1,250 members 1 x 70cl inaugural 8 Doors Highland Single Mal

Martin2

Meměli 8Doors (všimněte si toho 8D jak se nám tlemí do xichtu a ani brejle si nesundaj, to je jako Macallan a jejich CON/cept podvod) ty jejich první flašky v nějaký aukci? Mám pocit že to byl buď Hammer nebo Just - dražili to 1-2 měsíce zpátky a dostali by jste je až budou (nevím rok či dva nebo tři) --- :-D celkem jsem na to čumněl ale souhlasím s Honzou (zde Jan) v tomto se pane Krupička pletete a Jirku chápu. Mě ty 3yo první flašky nezajímaj ale pokud je koupíte za normální cenu (tu výchozí) tak na nich vyděláte (nezapomeňme na horizont 20 a více let). Proč se na Whisky Exchange prodávají JW Red (akt. 2ks) z 1970 za 150Liber a když měli z roku 1960 tak byla kolem 200 Liber a to rozhodně není první vydání, je to masovka, řekněme tří letá ale jak jste psal prodává se zde čas. Doplnit znalosti by to chtělo ohledně blendů a prvních vydání, možná nebudou mít cenu 30 000 ale když koupíte za 3000 tak za 20 let určitě vyděláte (na těch pvních vydáních). Ty obyčejné flašky po 50ti, 60ti či 70ti letech nejsou pro většinu z nás protože tolik času nemáme, ale pro naše děti a jejich děti by takovej JW kor to balení 200let výročí z roku 2020 kdy řádil COVID mohl mít v roce 2080 nebo 2100 zajímavou cenu.

Martin2

8Doors tak nic s něčím jsem si to splet aukce byla na Hammeru v říjnu a prodávali sudy. Když palírna bude hotová až příští rok co si to vlastně kupujete? To bude jako Trebitsch.

jirka

Franky: nevím z jakého zdroje vycházíte, ale já jim psal a todle byla odpověď ze 14.10.2020 ... Sorry no, that wont include the inaugural bottling. The 874 Club Bottling is a limited edition collection in its own right. Our inaugural bottling will be something well share details of in the years ahead. Thanks for the interest! ... nevím teda zda to od té doby nezměnily když asi nebyl zájem,

Rado

Vašek: Tak to NIO som zhodou okolnosti par akcii vlastnil a uz aj predal :D A preco by sa s tym clovek nemal pochvalit/poradit..? Cim viac ludi to kupi, tym viac ide akcia hore, je v zaujme kazdeho, kto kupuje, aby dopyt rastol ;-)

Franky

Jirka: Tak to je zaujímavé na stránke je jasne napísané že jedna inauguracna a plus tie 3 limitované fľaše, bolo to tam aj vtedy tak uvede keď ste im písali?

Franky

Whiskyman: Masthouse whisky od Copper rivet mám objednanu aj keď si nemyslím že nejak vyletí hore. Ale pre istotu keby som sa mýlil #128578;

Franky

Whiskyman: Masthouse whisky od Copper rivet mám objednanu aj keď si nemyslím že nejak vyletí hore. Ale pre istotu keby som sa mýlil #128578;

Franky

Jirka: Tak to je zaujímavé na stránke je jasne napísané že jedna inauguracna a plus tie 3 limitované fľaše, bolo to tam aj vtedy tak uvede keď ste im písali?

Franky

Whiskyman: Masthouse whisky od Copper rivet mám objednanu aj keď si nemyslím že nejak vyletí hore. Ale pre istotu keby som sa mýlil #128578;

Franky

Jirka: Tak to je zaujímavé na stránke je jasne napísané že jedna inauguracna a plus tie 3 limitované fľaše, bolo to tam aj vtedy tak uvede keď ste im písali?

jirka

Franky: ne tehdy to nebylo proto jsem položil dotaz :)

jirka

nová odpoved :) Hi Jiri, that was correct at the time, but we made the change yesterday to include the inaugural bottling as weve had so many people contact us after missing out on casks. So you will now get the inaugural bottle included in the bottles package. Thanks .... takže za mne, do toho jdu :)

Franky

Jirka: Tak suoer, nevieš k dynby mala tá prvá inauguracna fľaška vyjsť? Oni už destiluju či až budúci rok? Nejak som tam to info nenašiel. A beriem to že som ti dal tip :D ...tak daj aj ty mne nejaký :D

Jan

Dobrý den, je to jednoduché. Vůz Škoda 105 L stál ve své době cca 58 000,-. Nyní jsou dvě možnosti. Buďto si ho koupíte za 58 000,- nebo s navýšením za 580 000,-. Jednoduché odpovědi. Dal byste dnes za Š 105 L 580 000,-? Kolik bude její reálná cena po desítkách let? Zkrátka pořád je to Š 105 L. Není na ní nic převratného, zázračného, inovativního. A to je vlastně celé. MK Samozřejmě, že koupil, rarita, která se již nebude opakovat a její hodnota jen a jen poroste, ale to je úplně jiná kategorie investice a nesmyslný příklad. CZ 125 z předválečné doby je také pouze stopetadvacitka a lepší si dnes koupím za par korun, tuhle za pár set tisíc a její hodnota stále zajimave roste. V opačném případě, co je inovativniho na 30 let starém Ferrari? Je to stále porad jen staré Ferrari, nic inovativniho.

Jan

Dobrý den, je to jednoduché. Vůz Škoda 105 L stál ve své době cca 58 000,-. Nyní jsou dvě možnosti. Buďto si ho koupíte za 58 000,- nebo s navýšením za 580 000,-. Jednoduché odpovědi. Dal byste dnes za Š 105 L 580 000,-? Kolik bude její reálná cena po desítkách let? Zkrátka pořád je to Š 105 L. Není na ní nic převratného, zázračného, inovativního. A to je vlastně celé. MK Samozřejmě, že koupil, rarita, která se již nebude opakovat a její hodnota jen a jen poroste, ale to je úplně jiná kategorie investice a nesmyslný příklad. CZ 125 z předválečné doby je také pouze stopetadvacitka a lepší si dnes koupím za par korun, tuhle za pár set tisíc a její hodnota stále zajimave roste. V opačném případě, co je inovativniho na 30 let starém Ferrari? Je to stále porad jen staré Ferrari, nic zazracneho.

Martin Krupička

Dobrý den, na 30 let starém Ferrari je zajímavé to, že je to Ferrari. Máte dvě varianty, jít si koupit šperky od Cartier nebo si úplně ty samé nechat udělat od šperkaře za třetinu ceny. Ale nikdy to nebude Cartier. Škoda 105L se dnes prodává za cca 90 000,-, když je v top stavu. Kdybyste jí koupil za 500 000,- je to dobrý obchod? Není. Ani po 40ti letech není na dvojnásobku, naopak její cena v reálných penězích klesla na desetinu. Ferrari je Ferrari a Škoda je Škoda. Každý si přeci může jít na aukce a podívat se, za kolik se draží 3y láhve whisky a cognacu z let 1980 až 1990. Ukažme si to zhodnocení 3y láhví z těchto let. Zajímavější mají láhve z let 1950 - 1970. Ale při době skladování 70 let to také není žádná hitparáda. Jak říkám. Dnes kupuji zcela běžně Martel 3 stars jako dárek. Stojí pár tisíc. MK

jirka

Franky: no dobře dobře :) hledejte novou palírnu za kterou stojí nejnámější master blender současnosti The Nose, v pondělí budou něco spouštět .-)

venak

hledám hledám ale nic nemůžu najít :( no nevadí dnes jsem si udělal alspoň radost novým Springbankem 17

Franky

Jirka: Mate na mysli Wolfcraig?

jirka

Franky, nemusíte to tu troubit ne? omg :D

Franky

Jirka: To je pravda chcelo by to nejaky sukromny chat :D

Martin2

Wolf..... ehm, přece není nic tajnýho, to rozmáznul Petr Křenek na fcb už v říjnu :-D Mě by spíš zajímala reakce pana Krupičky na to Ferrari jak psal Honza - kdyžtak v dalším článku pane Krupička, ono je toho určitě hodně co jste nám nenapsal a čeká to na pokračování ,,otázek a omylů,,

Marek

Jen takový menší tip pro ty kdo má přístup do makra a nezaregistroval tuhle akci. https://imgway.cz/v/17mR.jpg Myslím že za takovou cenu dvě kvalitní flašky jen tak nesežene, ať je přes Vánoce co pít. Ve Zlíně stále zatím stále skladem.

4.1.2021

Otázky a omyly v investování do destilátů 3. díl

Questions and mistakes in distillates investing Part 3

3 + Číst dále
30.12.2020

Whisky a destiláty. Investice bez limitu 12/2020

No limit whisky and spirits investing 12/2020

5 + Číst dále
29.12.2020

Metaxa Private reserve recenze

Metaxa Private reserve review

4 + Číst dále