Martin Krupička

Jak tvořit sbírku alkoholu

20.5.2019
How to create an alcohol collection

Již dlouho dostávám otázky na téma, jak vlastně vytvořit svoji sbírku alkoholu. Popravdě je velmi těžké odpovědět. Proto bych se rád vyjádřil ke všem hlavním způsobům sbírání. Je na vás, jakou formu si vy sami zvolíte.

 

Pro zábavu

O takovýchto sbírkách můžete často číst. Jedná se o nadšence, kteří sbírají alkohol jako známky. Nejde o to, zda jsou cenné, ale prostě máte známky rádi, tak je sbíráte. V těchto sbírkách můžete často vidět po domácku vypálený alkohol, Fernet, běžné vodky atd. Zkrátka je to takový Koudelkův styl, láhev jako láhev.

 

Pozitivem je láska a dobrý pocit. Já dnes, přes své dřívější striktní odmítání, proti těmto sbírkám nic nemám. Je to můj osobní duševní posun. Ti lidé jsou šťastní. Co je více? Nezáleží na tom, že cena nikdy nebude vyšší, hodně alkoholu nebude poživatelného, ale když máte radost, proč ne.

 

Série

Dalším druhem sbírky a sběratelů jsou osoby, které mají rádi určitou značku nebo druh alkoholu. V našem případě si můžeme dát jako příklad rum Plantation. Je to fakt dobrý rum, ale jen velmi málo láhví je investičních. Jenže tito sběratelé mají za cíl mít úplně všechny láhve této i třeba jiných značek. K čemu nevyhnutelně dochází? No budete mít sice skvělou a kompletní sbírku, ale skutečný investor bude mít zájem jen o velmi úzkou část vaší sbírky. Jako komplet dobrý, ale popravdě běžné láhve nikoho nezajímají a movití investoři nemají většinou čas v těchto sbírkách pokračovat. Tudíž je to dvourychlostní sbírka. Několik láhví nabírá na ceně, aby ty ostatní pokulhávaly hodně v pozadí. Taková je realita. Opět. Je to velmi krásné na oko, je to super pro radost, ale inteligentní sběratel chce Škodu Popular. O Škodu 120 nemá zájem. Tak to prostě je.

 

Jen to nej

Dalším druhem sběratelů jsou lidé, kteří investují do láhví, jak bych tak řekl, 50 000,- a výše. Jde jim jen o raritní kousky, budují si fantastickou sbírku o velkosti 100 až 200 lahví, z nich každá je originál a má příběh. Oni peníze mají, na prodej nespěchají a případný kupec je většinou znám. Je to bohatý obchodník, kterého právě tento sběratel sám navnadil pro tuto vášeň. Naprosto nic proti tomu, já si myslím, že je to velmi dobrá varianta uchování peněz a zajištění si slušného profitu.

 

A Martin na konec

No a pak máte někoho jako já. Já dělím svoji sbírku na chybnou a novou. Alkohol sbírám již od roku 2003 a ne vždy jsem udělal dobrou volbu, ale to se stává. Naštěstí jich bylo za posledních pět let opravdu pomálu a zisk mých láhví je více jak zajímavý. Mým cílem není specializace ani na druh, ani na značku, ani na cokoli jiného. Já uznávám jednoduchou matematiku, dobrá investice, špatná investice. Mezi roky 2012 – 2016 jsem kupoval ve velkém např. japonské whisky. Dnes je můj trend opačný. Japonské whisky již nejsou top produktem. Mým cílem je vlastně nakupovat „sportovní auta“, která mají potenciál k růstu. Každá automobilka, v našem případě palírna, vyrábí velké množství whisky, z nichž je jen opravdu úzký počet láhví investičních. Kdyby se měla společnost orientovat pouze na investiční whisky, asi by brzy zkrachovala. Investiční whisky není pro destilérku byznys, ale skvělá a levná reklama. Stejně jako sportovní vůz pro automobilku. Jsou lidé, kteří mají rádi Trabanty, ale popravdě jejich cena roste pouze v závislosti na zoufalství ostatních prostě něco sbírat.

 

Proto pokud se mě ptáte, jak bych chtěl, aby vypadala má sbírka za dalších dvacet, třicet let, tak to bude rozmanitá sbírka, kde najdete opravdu kvalitní alkohol, který osloví každého milovníka alkoholu.

Když chci někomu něco rychle a jasně vysvětlit, vždy to vysvětluji na ženách, někdy sexu. Můžete mít vedle sebe sto žen, ale každá by měla být něčím krásná a zajímavá. Některá má krásná prsa a malý zadeček, jiná naopak, jedna má brýle, druhé vůbec nesluší. Není však nic horšího, nežli mít před sebou dokonalou, přešitou, silikonovou ženu, která krásná, ale ve své podstatě odpudivá. Stejně tak to může být u žen. Některý muž je za zajímavý tím, že má vousy, jiný je nemá, někdo má tetování, jiný je plešatý a každá má své. Doba Lunetiků dávno odzvonila.

 

A taková je i má sbírka. Najdete v ní 10y whisky ale i 100y staré koňaky. Co je ale pro mě důležité, aby každá láhev byla něčím výjimečná, originální. Nejde přeci o to ochutnat a pít jen kouřovou whisky. To je jako když si vybíráte pořád jeden a ten samí typ ženy. Jde tedy o to nabídnout skvělý, luxusní, kompletní a zajímavý nápojový lístek.

 

Nikdy nebudete dokonalý. Vždy se najde někdo, kdo to bude vidět jinak. To ale přeci nevadí. Když byla otevřena nejdražší whisky světa, bylo konstatováno jasně: Pil jsem už lepší. Jsem zvyklý na kritiky, jak mi říkají, já bych to dělal jinak. Do politiky s nimi. Nebo jako trenéry národního týmu. Jak to říká Vladimír Putin: Nejsme stodolarovka, abychom se líbili všem.

 

Takže podle mého názoru by neměla být sbírka jako regiment vojáků, všichni stejní jako přes šablonu. Měla by vyjadřovat vkus, kreativitu, variabilitu. Tisíc láhví, tisíc chutí. Tak buduji sbírku já. Vybírám si to nejzajímavější na trhu, ale také podle toho, na co a kolik mám volných finančních prostředků. Mojí výhodou je, jak jsem již mnohokrát řekl, prodávat nehodlám. Proto mám vlastně neomezeně času. Ale kdo ví.

 

Když kupuje víno, investujete do něj, nebo jste porotcem v soutěži, vyhrává něčím originální láhev. Ta láhev vůbec nemusí být nejlepší jako taková. Musí být zkrátka něčím originální.

 

Závěrem

Očekávám, kritiku, tak to je, ale slibuji, že se ke všem vašim otázkám postavím čelem a zcela otevřeně vám na ně odpovím. Jen si prosím uvědomte. Svět není Angelina Jolie. Nikdo z vás neví, co bude zítra, natož abychom věděli, co bude populární za dvacet let. Vím jen, že kvalita a originalita si svého zákazníka vždy najde. Kdyby se mělo lidstvo orientovat a dodržovat unifikovanost krásy a vkusu, do sta let vymřeme.

 

Po napsání závěru mě ještě napadlo ideální přirovnání. Představte si situaci, že jste na rok na návštěvě u bohatého šlechtice. Každý den večer máte možnost ochutnat novou originální láhev a mít na večer jinou ženu. Je to zajímavá představa. A nyní si představte, že vám bude každý večer nabízeno to samé pouze trošku jinak poupravené. Nuda, ne? Nyní se omlouvám všem dívkám a ženám. Nebylo a není mým cílem nějak dehonestovat něžné pohlaví. Jen my zabednění muži obsah článku takto pochopíme rychleji.

 

MK

Pavel

Dekuji za dalsi zajimavy clanek. Ja jsem zacal budovat sbirku stylem pro zabavu.Koupil jsem si prvni whisky ve sleve a zacal je davat do skrinky. Pak jsem presel na serie a zacal sbirat Jacka Danielse vcetne predmetu. Chtel jsem jit dal a objevil vas blog vsiml jsem si, ze jste doporucoval Glendronach 15 a 18 yo a tak jsem koupil I 12 yo a 8yo (skoda ze 15 uz neni k sehnani). Ted jsem nakoupil I nejake dalsi lahve ktere jste doporucoval mimo japonske whisky (zda se mi vysoko) Chtel bych v sbirce pokracovat stylem serii jako u toho Glendronachu (I kdyz 12 a mene nema asi smysl ale zase tolik nestoji a tak nejak se mi to libi vic) , ale mit I pestrost kde pujde jen o nejake lahve. Opet jsem se inspiroval nekolika tipy. No a ted se dale vzdelavat v teto oblasti a budu resit co dale. Slysel jsem ze by mela byt snad I u nas znovu 15 yo od Glendronach. Jinak chapu spravne tu strategii, ze ty whisky vychazi po te dobe 15 let, ale kdyz jsem koukal na ceny tak ta 15 je v zahranici za cca 1800 takze u nas bude treba pres 2000,, ale minula se prodavala v zahranici treba za 1200 a u nas pres 1500 a to je smysl te investice. A vetsinou cm cim starsi tim delsi doba cekani, takze uvadite tech 20 let+?

Martin Krupička

Dobrý den, tak jak popisujete své začátky, začínala asi většina sběratelů. Nicméně, proč ne. Není to za mě asi ideální, ale každý máme svůj vývoj. Já si myslím, že směřujete vcelku dobrým směrem, takže jen tak dál. MK

jirka

Martine, jsem rád že své láhve nazýváte konečně pravým jménem...sbírka...pro mne jste prostě sběratel, nic proti, je to prostě fajn, také mám sbírku a mám jí rád :-) jen mi osobně vadí že některé láhve nazýváte zároveň investičními, což nejsou, a radíte lidem co by si měli koupit jako investici (místo přírustku do sbírky), ale to bych byl už jako ohranná deska, stejně jako Vy a to asi oba nechceme :-) já na rozdíl od Vás ale občas některé láhve které jsem koupil za tímto účelem prodám se zizkem a za ten si doplním sbírku a nebo koupím to co chci skutečně pít. Svou sbírku možná i jednou vypiju, protože whisky se především pije .-) možná jí vypijou moje děti, možná se ziskem prodají, protože whisky i přes všechny krize roste, to je jedno, každopádně je to jen tekuté zlato, buď ho točíte nebo držíte, ale doufám že hlavně pijete :-)

Martin Krupička

Dobrý den, je to pořád stejné. Protože v návaznosti na vaše komentáře jsem na FB zveřejnil několik účtenek, kde kupuji vždy dvě láhve. Takže jedna je na pití, druhá do sbírky. Sbírka může být investicí. To je naprosto normální a nic ničemu neodporuje. Já prostě své láhve neprodávám, protože mě k tomu nic nenutí. Já beru láhve ji jako určité estetické, čili umělecké dílo. Já s tím prostě problém nemám. A opět. Nyní začala rubrika Barové pábení, kde fotím plnou degustaci láhví. Tudíž, ochutnávám, porovnávám, učím se. Tak to je. Jen mám prostě odlišný styl. Mám radost ze sbírky, z ochutnávání a každá láhev je součást mé rodiny. Doufám, že budu mít boty, které jsem si nechal šít celý život. Já se prostě nerad zbavuji věcí, když nemusím. Je to krásný život. MK

Martin Krupička

Dobrý den, je to pořád stejné. Protože v návaznosti na vaše komentáře jsem na FB zveřejnil několik účtenek, kde kupuji vždy dvě láhve. Takže jedna je na pití, druhá do sbírky. Sbírka může být investicí. To je naprosto normální a nic ničemu neodporuje. Já prostě své láhve neprodávám, protože mě k tomu nic nenutí. Já beru láhve ji jako určité estetické, čili umělecké dílo. Já s tím prostě problém nemám. A opět. Nyní začala rubrika Barové pábení, kde fotím plnou degustaci láhví. Tudíž, ochutnávám, porovnávám, učím se. Tak to je. Jen mám prostě odlišný styl. Mám radost ze sbírky, z ochutnávání a každá láhev je součást mé rodiny. Doufám, že budu mít boty, které jsem si nechal šít celý život. Já se prostě nerad zbavuji věcí, když nemusím. Je to krásný život. MK

Pavel

Jirka: Jaký je tedy rozdil mezi sberatelem a investorem? Ja to chapu tak, ze kazda lahev ktera byla plnena v nejakem casovem bode je s pribyvajicim casem drazssi nez minula kvuli nakladum. Akorát u Tullamore Dew s dobou zrani 3 roky a velkym poctem lahvovani to neni patrne. V podstatate by mel byt tedy investor kazdy kdo kupuje drazsi lahve? Kdyz tedy vezmu mou prvni zakoupenou lahev na zaklade Martinova tipu Glendronach 18y Allardice a pozdeji prikoupeny Glendronach 21y Parlament jsou to tedy investicni lahve nebo ne? Nebo byl investicni je 15y Revial? Nebo ani ten ne? Ja chapal za sbirku porizeni 12y a 8y I kdyz nemaji predpoklad rustu vetsi nez par korun a treba s postovnym to tedy jako investice byt brano nemuze. Nevim jak to tedy chapat protoze u alkoholu a zvlast whisky jsem myslel, ze budovani sbirky = investice?

Martin Krupička

Dobrý den, nejdražší na investiční whisky je mj. skladování. Skutečně dobrých prostor je málo. Je pravda, že každou láhev extrémně řečeno můžete považovat za investiční. Jenže v reálu to tak není. Když investujte měl byste mít vizi, že když dnes investujete do láhve cca 4000,- za dvacet let, byste ji měl prodat alespoň za 20-25 000,-. MK

jirka

Pavel: bohužel není pravda že každá láhev je dražší, je spousta flašek co se nehnou a ni po rocích a některé dokonce klesnou (krásný případ je třeba investiční Talisker 40 který stojí v obchodech 2750 liber a na aukcích běžně do 2000 liber). Vytvoření sbírky na vás možná působí jako určité diverzifikované portfolio které z dlouhodobého hlediska roste, několik % ročně možná. Ale když se rozsáhlá sbírka prodává tak ztratí svou hodnotu (náklady na dopravu, náklady na aukce, atd.) a ve finále je opravdu pár % ročně, za mne to skutečný investor nehledá, ten hledá min 10% za rok a více (spekulanti ještě více), má raději méně, ale dražších flašek, protože těch se snadno zbaví a hlavně nemá problém se flašek zbavit, sběratel se se svou sbírkou neumí rozloučit a neprodává, kdo neprodává není investor ale sběratel...

Martin Krupička

Dobrý den všem. Ivan Lendl sbíral značnou část svého života plakáty Alfonse Muchy. V roce 2014 sbírku prodal za cca 70 000 000,- Takže: a) je to pouze sběratel b) je to pouze investor c) byl to dobrý sběratel, který dobře investoval a pěkně na tom vydělal. Nechť si každý odpoví sám. Kdyby Ivan Lendl průběžně nakupoval a prodával, nikdy by nevybudoval sbírku, o kterou by byl zájem a jako výhodnou investici jí neprodal. Netřeba přemýšlet složitě. MK

Vašek

Jirka: upřímně, chtěl bych mít Vaše starosti. Co bylo dříve, slepice nebo vejce? Není to jedno, zda jsem (nebo se cítím být) investorem nebo sběratelem? Má to o mně nějakou vypovídající hodnotu? Pokud ano, pak se ptám pro koho? V průběhu sbírání či investování do alkoholu se jednou mohu cítit jako sběratel a jindy jako investor, dle mého názoru se to nevylučuje. Je to jen takové filozofické slovíčkaření, které nemá v mých očích žádnou váhu a příklad Ivana Lendla a jeho sbírky tvorby Alfonse Muchy je toho krásným příkladem. Dle mého je každý sběratel zároveň investorem a každý investor sběratelem, ta hranice v mých očích neexistuje.

Martin Krupička

Dobrý večer, přesně tak, velice děkuji. MK

jirka

Vašek: nemám starosti, jen rád nazývám věci pravými jmény. Investování je činnost za účelem dosahování zisku. Sbírání věcí je něco odlišného a uspokojuje to zcela jiné lidské potřeby. Neměl bych problém s tím kdyby sem pan Martin napsal kupte si tuto láhev, bude to krásný přírůstek do Vaší sbírky, neměl bych ani problém kdyby sem napsal 24.5.2019 vyjde nový Laphroaig cairdeas a nová 10yo CS, kupte si raději tu 10ku protože bude stát okolo 45 liber, do měsíce bude na 2násobku a do deseti let na 5ti a více násobku (to je investiční tip). Ale mám problém když pan Martin doporučí láhve typu Ardbeg Kelpie, Glenlivet 18, Glendronach 21, atd. jako investiční. Já Ardbeg Kelpie také mám, ale jakou součást sbírky, nikoliv jako investici. Ne máte pravdu sbírka a investice se skutečně nemusí vylučovat, ale některé investiční tipy zde se prostě jako investice vylučují.

jirka

Martin Krupička: vydíte jen výsledek 70 mil, vůbec nevíte kolik to pana Lendla stálo tu sbírku vybudovat, udržovat a prodat a kolik bylo vlastně jeho výnosové procento, ano zní to hezky 70 mil, ale má to také druhou stranu mince!

Martin Krupička

Dobrý večer, Ivan Lendl je tvrdý obchodník :-) MK

Martin

Dám to i sem - poslední šance kdo nestihl - poslední 3 lahve Longrow Red 11y Pinot Noir Cask Matured 2019 - Z Belgie posílají do ČR 85+25EUR store.gincubator.com/product/longrow-red-11y-pinot-noir/ platba kartou - Jirka se může vyjádřit jestli jde o investici nebo o kousek do sbírky (já ji ochutnal na festivalu a hodně mi chutnala). --- PS. k tématu považuji se spíše za sběratele ale WBase mi ukazuje při 124 láhvích cenu WB + 1500EUR proti nákupu, dá se to považovat za investování nebo spíš za žabařinu?

Martin Krupička

Dobrý večer, velice děkuji za příspěvek. Podívejte se na to takto. Poměrně často to zmiňuji. Víte, co bude zítra? Ne? Tak jak víte, co bude za deset let. Vrátím se k Famous Grouse 30y. Byl to hodně kritizovaný tip i od Jirky. A dnes? Dnes je mi vlastně jedno kolik láhev vydělala, protože počkejte, jakou bude mít hodnotu přesně za rok. Mnohde se prodává za 300 euro, ale také mnohde se začala prodávat za 800 euro. Tohle je prostě investování. Do roka očekávám hodnotu kolem 600 euro v reálných číslech. A bude lépe. Mnohem lépe. Jak daleko byla od pravdy má tak často vysmívaná předpověď 30 000,- za dvacet let, ale myslím si tak 50 000,-. V únoru 2016 jsem byl za naivního blázna a dnes? Je lepší to to pokazit podle svého, že podle druhých. Takže má rada zní, prostě zariskujte. Nevidím v tom problém. MK

Martin Krupička

Dobrý večer, ještě k vašim 124 láhvím. Je velmi těžké říci, zda je to žabařina, nebo úspěch. Nikdo neví o jaké láhve jde, jak dlouho jsou na trhu atd.. Investování do whisky by se podle mého názoru měla plánovat na 20 let a zda má láhev potenciál k růstu zjistíte po 1-5 letech od koupě. Prostě některé whisky chtějí čas. MK

jirka

Martin: ta longrow je skvělá, nedávno jsem jednu dopil, druhá je ve sbírce, bohužel si myslím že neodolá a vypiju i jí .-) Jo longrow Vám rozhodně nějaké peníze vydělá. Lepší by bylo kdyby jste jí koupil za 55 liber co stála na podzim, ale i tak nějaké peníze přinese. Malý tip, jsou i investičně zajímavější věci od Springbanku, jen pro to musí člověk něco udělat, zapátrat .-) PS: WB neberte co se týše cen moc vážně, je to komunitní server a tvoří jej především lidé .-)

jirka

Martin Krupička: a vy jste tvrdý politik kourám :-D

Martin Krupička

Dobrý večer, určitě ne. Velké souboje dělají velcí soupeři. Já děkuji vám. MK

Honza

Martin: Martine pokud chcete vedet soucasnou hodnotu vasi sbirky 124 lahvi, dejte si tu praci a najdete si posledni ceny za ktere se vase lahve prodavaly na aukcnich serverech napr. v UK, protoze to je predpokladam jedina moznost jak takovou sbirku dnes muzete v rozumnem case zpenezit. Odhaduji na zaklade vlastni takto posouzene sbirky (WB vs aukce), ze se dostanete na par stovek EUR coz by vam zrejme sebraly aukcni poplatky. Takze asi spise sberatel. Jinak za mne spise souhlas s Jirkou, protoze od doby co tyto stranky sleduji, tak vetsina typu (vyjimky vlastne nepamatuji) jsou sice dobre piti, ale investicne spise lezaky (taky mam diky tomu doma Kelpie, Glen Grant atd. :). Myslim ze investory novacky toto muze dost mast. Ale za mne urcite palec nahoru, protoze to je vyborny a na nase konciny pomerne unikatni zpusob a prilezitost, jak do sveta whisky proniknout a clovek nez se zorientuje, tak ho to stoji jen par tisic, ktere nakonec propije, coz za to si myslim stoji.

Martin Krupička

Dobrý den, Theoren Fleury kdysi říkal: Kdybych dostal za větu, že jsem na hokej příliš malý, že to nikam nedotáhnu, vždy dolar, byl by ze mě boháč. Kdybych já dostal za každou hlášku, že se mé whisky nezhodnocují stovku, byl bych nejbohatší důchodce v ČR. Doslova každá láhev má svůj čas. Některá dříve, některá později. Tak to je. Např. Glen Grant 18y, který byl doporučovaný, má svoji slávu před sebou. Dnes se chytáme za hlavu a říkáme si, byla to dobrá investice? Stejný osud měla vlastně Old Pulteney 21y. Stejné názory, stejná kritika, stejné umístění ve whisky bible atd.. A dnes má roční zisk min. 30 procent. Glen Grant 18y je vynikající whisky, má výborná hodnocení, úspěchy, ale jenom počkejme na její čas. S pravděpodobností rovnající se téměř jistotě, budeme za pět let hovořit úplně, ale úplně jinak. MK

Pavel

Honza: Takze trzni cenu lahve - sbirky urcuje primarne nejaky vetsi web s online aukcemi v UK? U nas nebo v EU neexistuji pouzitelne offline/online aukce/prodeje ? Jinak do budoucna to povazuji pak za dost rizikove kdyz vezmu poplatky a postovne a pripocitam mozny odchod UK z EU a k tomu poplatky za procleni, ktere by byly take vyssi..

Martin Krupička

Dobrý den, vím, že nyní opět půjdu proti proudu, ale u vás přeci primárně záleží na tom, za jak dlouho chcete sbírku zpeněžit. Pokud za dvacet let, tak vůbec poplatky atd. neřešte. Ještě před pěti lety nikdo nevěřil v Brexit. Jaké budou za dva roky podmínky také nikdo neví. Pro vás by měla být jasná meta. Co nejvíce vydělat a pak se zajímat tak dva roky před prodejem. Poplatky budou klesat. Já bych z toho osobně vůbec obavy neměl. MK

jirka

Pavel: aukce jsou i v německu, belgii a tak, ale víceméně jsou ceny podobné a i podmínky prodeje, v aukcích lze vyhledávat zpětně, mrkněte třeba na https://www.scotchwhiskyauctions.com/

Honza

Pavel: Trzni cenu ja vidim jako cenu, za kterou umite svych 124 lahvi behem kratke doby (dejme tomu mesice) prodat. Ja o zadnem jinem zpusobu nez aukce nevim. Do aukce poslete vsech 124 lahvi a temer vsechny se prodaji za cenu, za kterou jsou dnes ochotni lide (z celeho sveta) za ni zaplatit. Samozrejme vykyvy tam jsou, ale s tim se musi pocitat. Pokud vlastnite uspesny internetovy obchod s alkoholem, bude vase trzni cena zrejme nekde jinde :)

jirka

Honza: i kdyby vlastnil úspěšný obchod s alkoholem tak své láhve v něm nemůže v ČR legálně prodávat...jediná možnost jak láhve prodat je přes aukce, bazary, na FCB, po známých...

Martin

Tak Longrow z Belgie už je vyprodaná - doufám že si zde někdo s radostí zakoupil a odkaz mu pomohl. Děkuji za reakce na můj předchozí příspěvek, ano cítím se spíš jako sběratel. --- Dovolil bych si malý dotaz pro Jirku nebo kohokoliv kdo bude tušit - když jsem tento měsíc kupoval Macallan několik lahví core range (fine oak, double oak, sherry oak) všiml jsem si že nové balení stojí cca polovinu než to staré, podotýkám že se na Macallan shopu prodává staré a nové zároveň a cenu má stejnou, tento rozdíl v ceně si nedokážu vysvětlit, to přeci nemůže být tím že by to starší balení už získávalo na ceně protože už nebude - vždyť obsah je stejný a tak 12 let ještě bude protože nová palírna je v provozu někdy teď nebo loni. Možná anomálie ČR.

jirka

Martin: abych pravdu řekl nevím kam míříte, macallan jsem z čech já osobně myslím nikdy nekoupil a ceny jsou tu stabilně vyšší než v UK nebo německu, takže je moc nesleduji, nicméně ty staré nejsou úplně stejné jako nové byť se tak trochu tváří a jsou destilované v původní palírně, protože například poměr sudů je odlišný, v posledních 10 letech macallan přestal používat ječmen Golden Promise, změna skladů a takových drobností je více. Také je potřeba odlišovat NAS a 12yo. Ale jestli je skutečně mezi starým a novým 12yo rozdíl polovina ceny tak upřímně netuším a rád se také poučím :)

Martin

Jirka: nemířím tím nikam - asi moje chyba není to polovina a potom asi chyba e-shopu (www.topdrink.eu/vyhledavani/?string=macallan) podívejte se na 15yo

Martin

Já jsem kupoval jinde - podařilo se mi najít v ČR 12yo za 1500 poté co jsem koupil již není skladem (asi byla poslední) ale cena je 2000 a 15yo byla když jsem kupoval tu dvanáctku za 2600 - teď je už za 3600 - :-( asi měli nějaké staré ceny - nové lahve neměli vůbec, té divné ceny kdy je starší láhev dražší než nová jsem si všiml až dnes.

Pavel

Kdyz uz jste jste u toho Macallanu ja kupoval ted 12 sherry oak za 2200 Kč, protoze jsem slysel ze uz Macallan nema znaceni v rocich a I kdyz mi to prislo dost za 12 yo, tak ti starsi jsou pry lepsi. Ale ja whisky nerozumím, tak by me zajimalo jestli je to pravda?

jirka

Pavel: Macallan stejně jako většina výrobců má na flašce laser gravírování odkud lze vyčíst rok stáčení, používající jej tak po roce 2000. Bohužel většina světtových odborníků se shodne na tom že kvalitně je na tom whisky hůře, oproti 60, 80 létům a dokonce i 2000 jsou jiné, většinou lepší. Důvodů může být několik od používání ječmenů s důrazem na výnosnost, kvasnic s důrazem na výnosnost, používání paxarette, až po třeba zrání ve flašce.

psiiik

Si tu odlozim :) https://scotchwhisky.com/magazine/from-the-editors/18088/stop-fetishising-whisky-of-the-past/

jirka

psiiik: mohu souhlasit tak na půl, skutečně starých věcí jsem měl jen několik, předválečné whisky jsem měl myslím jen 3 (ty byly skvělé, byť do byly blendy), ze starých věcí jsem měl hodně věcí z miniatur (půl na půl chutnalo a nechutnalo), staré věci co jsem měl z flašek mi chutnaly celkem dost, nicméně cca půlku z toho jsem měl naslepo a půlku jsem věděl co jsem pil a prostě člověk do té degustace vnáší očekávání určité exklusivity a proto osobně raději piju naslepo a byť třeba Serge hodně uznávám jako autoritu, osobně mi vadí že whisky naslepo nepije a myslím že se to pak trochu odráží i v jeho bodování. Můj názor je že whisky prostě dříve kvalitnější byly, nejenom kvůly technologii ale proto, že v 60-80 letech SM bottlovali jen nezávislý (oficiální plněnní nebyly skoro žádné) a ti si svoje sudy pečlivě vybrali a vybrali i jejich čas na stočení...plnění od Samaroliho nebo Cadenhead jsou prostě top toho co kdy bylo a to i podle whiskybase a jejich žebříčku kde je hodně lidí.

psiiik

Jirka: Co se tyce starsich rocniku, tak jeste musim nasbirat vice zkusenosti, to bych nerad hodnotil ze sve pozice. Ale neco na tom dozajista bude. Ten Samaroli Laphroig 67 se neprodal za takovou cenu uplne nahodou loni :) Co se tyce slepe uchutnavky, tak urcite souhlasim

11.9.2019

Barové pábení 09/2019

Bar tips 09/2019

0 + Číst dále
31.8.2019

Whisky a destiláty. Investice bez limitu 08/2019

No limit whisky and spirits investing 08/2019

0 + Číst dále
21.8.2019

Bruichladdich Cuvee 382 La Berenice DOPORUČUJI ideální investice srpen 2019

Whisky and spirits, ideal investment of August 2019

0 + Číst dále