Martin Krupička

Nejkrásnější české auto

2.11.2018
The most beautiful Czech car

Když byl Top Gear ještě Top Gearem, vždy jsem s velkým zájmem sledoval jakoukoli zmínku o ČR a našich českých autech. Je pravda, že kritika byla vlastně dvojí. Vše za minulého režimu bylo směšné a většina toho, co vyrábíme dnes, je chváleno. Nicméně já musím říci, že Češi uměli vyrábět vždy auta světové kvality a po jednom mé srdce touží dodnes. Byť zatím nereálně. Je naprosto úžasné, dokonalé, a kdyby jej vyrobil někdo dnes, musím říci, chci ho! Český automobil mohl být slavnější než Ferrari a Aston Martin, kterému se můj vysněný vůz podobá. My Češi jsme opět předběhli svět o mnoho desítek let. Bohužel, systém nám nepřál sluchu. Tak snad nyní malá nostalgie, abyste věděli, že máme být na co hrdí.

 

ČR není jen Škoda

Tatra měla prostě smůlu. Byla s geniálním výrobkem v nesprávný čas na nesprávném místě. Zkrátka a jednoduše, v době, když se Československo orientovalo na vše lidové, nebylo místo pro naprosto přelomový, luxusní vůz značky Tatra JK 2500 a natož ještě kupé. A že vám nic JK 2500 neříká? Nevadí. Možná by ale bylo dobré se o něm dozvědět něco nyní.

 

Již v polovině padesátých let navrhl Július Kubinský (1923 – Prievidza) pro Tatru přelomový vůz JK 2500, které neslo interní označení JK 009 – devátý vůz v pořadí. Automobil vznikal v soukromé garáži ve volném čase. Základem kupé byl prostorový rám svařený z ocelových trubek a plechových dílů.

 

Vůz využíval i komponenty ze zahraničí. Byl osazen šestnáctipalcovými koly s centrální maticí z Lancie Aprilia a původní motor měl z Alfy Romeo. Délka vozu byla 4050 mm, šířka 1620 mm a výška pouhých 1220 mm. Rozvor náprav 2300 mm, váha 1160 kg, rozložení hmotnosti 51:49 mezi přední a zadní nápravu. K odpružení zadních kol byla použita náprava typu De Dion. Již v době svého vzniku byl vůz označován jako supersport. A to právem.

 

Ještě zpět k motoru. Jak již bylo napsáno, byl použit motor z Alfy Romeo, kapalinou chlazený zážehový agregát o objemu 2,5 litru, který vyvíjel 66 kW a byl spárován se čtyřstupňovou manuální, také italskou, převodovkou. Později byly italské komponenty nahrazeny českými, konkrétně osmiválcem 2,5 litru, který však vyvíjel jen 55 kW a měl ještě mnohé konstrukční změny.

 

Plně funkční prototyp byl představený již v roce 1958 a to přímo v Kopřivnici, kde zaujal tehdejšího ředitele Ladislava Hojeckého, jenž chtěl začít s výrobou pro reprezentační účely. Z finančních důvodů však z plánu sešlo.

 

Vůz byl poté ještě testován, osazen novým osmiválcem s výkonem 103 kW a novými patnáctipalcovými koly. Automobil byl i nadále zdokonalován, měl oficiální doklady a p. Kubinský s ním jezdil po českých silnicích i 200 km/h. Po třinácti letech je vůz prodán a do dnešních dní se neví, zda vůbec existuje. Škoda. Velká škoda.

 

Závěrem

Osobně se domnívám, že Tatra JK 2500 byla a dodnes je nejkrásnějších vozem, co byl kdy v ČR vyrobený, byť pouze v jednom jediném exempláři. Ve své době mohl konkurovat nejlepším vozům světa, a kdyby i dnes nebylo na jeho designu změněno vůbec nic, jsem plně přesvědčený, že by se jednalo o naprostý prodejní trhák. Vůz je prostě nádherný a dokonalý. Za mě je to láska na první pohled. A co, jak to vidíte vy? Chtěli byste takový vůz?

 

MK

Jiří

Ani bych nevěřil, že je to české auto. Vypadá velice dobře!

Martin Krupička

Dobrý den, když porovnám Aston Martin a Tatru JK 2500 vyrobenou již v roce 1958, je mi smutno. To auto dnes slaví 60 let od svého vzniku. 60 let! Tak vynikající designéří a zlaté české ruce tu byly. Bohužel ne hlavy. MK

jirka

krása #9829;

Vašek

Krásný vůz, to bych si nechal líbit. Ale třeba se mýlím, není defakto i český koncept vozu jako 911, nebo WV Brouk?

Martin Krupička

Dobrý den, to rádi jako Češi říkáme, ale náš vliv je opravdu minimální. Oproti JK 2500 je to jako že jsme příbuzní, protože se vaše kráva napila z našeho potoka. MK

Martin

Staré auto bych nechtěl žádné - to je škoda protože to je tak na koukání a na srazy ne ježdění už tak úplně moc ne. Z této kategorie vozů bych bral Fiat 124 Spider 2018 v bílé barvě.

Martin Krupička

Dobrý večer, také jsem si koupil moderní sportovní vůz, ale když si otevřu první foto a predstavim si, že vuz má tuto podobu a moderní výbavu, auto je zkrátka neuveritelne šik i dnes. Když vidite např nový Jaguar, dal bych přednost Tatre. A to už by ten stařík mel v designu 60 let. Zkrátka úžasné. Vila Tugendhat na čtyřech kolech. MK

arachni_name)

1

arachni_name

1

arachni_name

1`--

arachni_name`--

1

arachni_name

1)

10.12.2018

Kašmírový svetr, výborný tip na koupi

Cashmere sweater, great Christmas gift

0 + Číst dále
4.6.2018

Začínáme s gentleman stylem

Begin with gentleman style

1 + Číst dále
29.5.2018

Whisky a destiláty. Investice bez limitu 05/2018

No limit whisky and spirits investing 05/2018

1 + Číst dále