Martin Krupička

Doba slávy sociálních sítí končí.

14.3.2018
Social media is dying.

Když vytvářím nějaký projekt, lidé mi pořád dokola opakují zaklínadlo současné doby. Sociální sítě a hlavně pak Facebook. Facebook je úžasná služba, ale podle mého názoru, pouze pro 10% projektů. U zbytku je to jen berlička hloupých a naivních. Jak je to možné? No důvody jsou čtyři. Možná nyní pochopíte, proč nemám proklik ani na blogu. Raději čtenáře bez FB, než FB bez čtenářů.

 

 

Totální lenost

Lidé jsou tak líní, že kdyby mohli, tak si vezmou taxi z gauče k lednici. To zjistila svého času TOP 09, která rozjela kampaň LIKE není hlas. Lidé jim na FB vše odhlasovali, všemu dali LIKE, ale nakonec skutek utek. Nikdo nezvedl zadek a nešel k volbám. Tedy v takové míře jak FB sliboval. Již tenkrát musel inteligentní člověk přemýšlet, co nového se na FB stalo. Dříve všemocný nástroj se začal zadrhávat. Ono je to jednoduché. Starší generace končí a přichází nová generace mileniálů. Jejich vzorce chování jsou velmi složité téma, avšak rozhodně ne nezajímavé. Zkrátka a jednoduše, FB je v tomto případě špatný nástroj a marketéři jsou stále často hloupý a naivní.

 

Nekonečný hřbitov

Ještě nedávno se odhadovalo, že ročně umře milion uživatelů FB a jejich účty nejsou smazány. Poslední odhady z tohoto roku hovoří o 3,5 až 5 milionech ročně. Z celkového počtu 1 500 milionů uživatelů se to zdá jako marginální hodnota, avšak opak je pravdou. Jednoduchým výpočtem se totiž můžete dostat k datu 2065, kdy při tomto tempu bude více mrtvých účtů nežli živých. Pokud by se v tu chvíli tyto účty smazali, znamenal by to krach akcií této společnosti.

 

Falešné účty

Otázkou je, zda jste optimisté, případně skeptici. Pokud optimisté, pak pro vás platí odhad, že zhruba 6% FB účtů jsou falešné. Pokud jste pesimisté a podle mého názoru i realisté, pak stojí k zamyšlení odhad, kdy až 27% všech FB účtů jsou účty falešné. Pokud je toto pravda, pak marketingový potenciál téměř ztrácí na významu. Nelze totiž pracovat s tolika špatnými daty. Také bychom si měli říci, převedeno na jasné číslo, že se jedná cca o 400 milionů falešných účtů.

 

Dáváme si pauzu, nebo odcházíme úplně

Vrátíme se zpět k mileniálům. Tito lidé hromadně opouštějí sociální sítě a přesouvající se k jiným, mobilním aplikacím. U této generace hovoříme až o 65%, kteří např. FB opouštění nadobro, případně si dávají dlouhodobou pauzu. Jejich návrat je více jak spekulativní a já osobně v něj nevěřím.

 

Vlastní pokus

S kamarády jsme dělali zajímavý experiment, kdy jsme vytvořili fiktivní postavu a snažili jsme se z ní udělat oblíbenou osobu. Moje zadání bylo jasné. Drzost. Jedna fotka, žádné informace a žádná data. Začali jsme oslovovat lidi, které jsme vůbec neznali, v životě neviděli a budovali jsme někoho populárního. Během čtrnácti dní jsme měli cca tři tisíce přátel a byli jsme schopni s nimi vcelku slušně komunikovat. Pak jsem chtěl vědět, jaký bude marketingový potenciál této fiktivní osoby. Přátelé, byla to téměř nula. Tedy, čím více jste byli bulvární, tím více jste měli pozornosti.  Jenže bulvární informace mnoho nepřináší. Když jste ale zjišťovali odezvu na seriózní produkt, informaci, čísla byla zanedbatelná. Také bylo zajímavé zjištění, kolik profilů bylo skutečně falešných. Hodně. Opravdu hodně. Odhadem 15-20%.

 

Vlastní data

Blog MK má cca 600 LIKE, ale popravdě, tedy pokud mohu věřit statistikám FB, přes tuto sociální síť na mé stránky přistupuje cca 5% čtenářů. Zbytek, 95% jí zná, a vůbec k tomu nepotřebuje FB. Podle mých zkušeností si jí oblíbili přes p. Googla, který jim našel zajímavý článek a bylo to.

 

Další zajímavá informace byla u konkurenčního blogu, kdy se pánové chlubili 1 000 000 přečtení a 400 články. V tuto chvíli nesmím opomenout, že na FB mají cca 4500 LIKE. To tedy mimo jiné znamená, že jeden článek si přečetlo průměrně 2500 čtenářů. Někteří se k článku vrátili opakovaně. Jednoduchým odhadem můžeme již nyní říci, že zhruba 2200 LIKE je nefunkčních, tedy  cca 50%. To je ohromné číslo. Nyní budu odhadovat. Kolik lidí si tuto stránku našlo přes Google a na kolik lidí funguje FB. Můj odhad je, že pokud na jejich článek přes FB přistoupí 500 lidí, je to zázrak. To znamená, že z počtu 4500 LIKE je využitelných pouze 500, což je cca 11%. A to si myslím, že jsem hodně přející. Jak jsem psal, u blogu MK je 95% přístupů mimo FB.

 

A pokud do tohoto všeho započteme procento falešných profilů, vychází vám jasný obraz, že sociální sítě umírají. Netvrdím, že pro společnosti jako je např. Alza, Kaufland, ODS atd. to není naprosto vynikající marketingový nástroj. Je, opravdu je. Ale pro 90% marketingu na FB je to nafouknutá bublina, která nepřináší nic, nebo téměř nic.

 

Závěrem

Když se zamyslíme nad všemi informacemi, které zde byly uvedeny, připočteme k nim nebývalý monitoring a brutální omezení svobody slova, tak již nyní je jasné, že v tomto extrémně rychlém, start upovém světě hrají sociální média labutí píseň. Vždy tu budou, vždy někomu pomohou ke slávě, k úspěchu, ale to procento bude opravdu mizivé. Je to jako s bulvárem. Hodně povolaných, málo vyvolených. Donald Trump může být na Twitteru úspěšný. To však neznamená, že např. Bohuslav Sobotka bude následovat jeho příkladu k úspěchu. Marketing se totiž dnes odehrává úplně jinde a sociální média jsou pouze jeho malinkatým pomocníkem. Tedy spíše jen dobře vyrobeným propagačním letákem na produkt, kde se 99,99% práce udělalo úplně někde jinde.

 

A kdy nastane krach? Až politická vůle a lidé zatlačí na tyto společnosti, aby smazali mrtvé a falešné profily, čemuž se dnes tak horentně brání. Proč? Vy byste snad chtěli během jednoho jediného dne odepsat 80% hodnoty svých akcií?

 

MK

Luděk

Zajímavě uchopeno :-)

Martin Krupička

Dobrý den, děkuji za komentář. Vždy se snažím o osobitý pohled vycházející z vlastní zkušenosti. Možná jsem mnohým odpověděl i na otázku, proč mi jsou LIKE na FB šum a fuk a zajímá mě vlastní pravdivá statistika. MK

23.5.2018

Sbírka alkoholu. Moje vize.

Collection of alcohol. My vision.

3 + Číst dále
10.4.2018

Tři auta pro letní sezónu

Three cars for the summer.

0 + Číst dále
22.3.2018

Zážitky? Většinou jde vlastně o podvod!

Senseless experiences

0 + Číst dále