Martin Krupička

Chudí penězi i rozumem aneb navoněná bída

21.6.2018
People without money and common sense

PR luxusního zboží se změnilo, i když základy stále platí. Je to již delší dobu, co jsem přestal chápat význam slov převratný, luxusní, špičkový, neodolatelný, světový, limitovaná série atd.. Když mi na emailu přistane nabídka luxusních hodinek v ceně 799,- korun českých, urychleně označuji a maži jako spam. Je na místě se tedy zamyslet, kdo kupuje a proč reálné luxusní zboží a jejich kopie.

 

Iluze jako životní styl

Každý asi z nás zná komedii o Novákových a Bartáčkových. Je to úsměvné, ale ono to tak funguje. Velká část obyvatel totiž vůbec neřeší skutečnou výši svých příjmů a životní úroveň, avšak je pro ně prioritní, jak jsou chápány svým okolím. Vytvářet iluzi úspěšných osob je pro ně na prvním místě. Je to však hloupé, krátkozraké a velmi často i krátkodobé. Proto se dnes tak velmi dobře daří luxusním a luxusnějším značkám včetně jejich padělatelů. Co ale považovat skutečně za luxusní je otázka.

 

Veblenův efekt

Thorstein Veblen, zakladatel amerického institucionalismu, ve své teorii popsal velmi jednoduchou myšlenku o držení majetku, které přináší slávu, jelikož ve své podstatě se jedná o individuální odlišení. Veblenův efekt vysvětluje tržní stav, kdy poptávka po určitém produktu má za následek zvýšení jeho ceny. Toto zvýšení ceny však paradoxně poptávku nesníží, naopak zvýší. Tj. čím více chápeme zboží jako luxusnější, které si jen tak někdo nemůže dovolit, tím více po něm toužíme. Nelogické, ale v praktické rovině funkční.

 

Conspicuous consumption

Dovolím si ve zkratce vysvětlit tento velmi neznámí termín. Jde o utrácení peněz a nákup drahého, luxusního zboží, jehož účelem je prezentace vlastní ekonomické síly a nahromadění majetku, která má za účel dosažení, případně zachování určitého společenského statusu. Dalším zajímavým termínem je invidious consumption, což je přímo nákup a spotřeba, která má vyvolat závist u ostatních lidí. A na závěr bych ještě zmínil conspicuous compassion, což není nic jiného, nežli okázalá podpora charity za účelem potvrzení vlastní společenské prestiže a postavení. Dovolte mi upozornit, že zmíněné teorie vznikly již před sto lety.

 

Tyto osoby můžeme přirovnat ke zvířecí říši, kde pes má nejnačechranější srst, páv nejbohatší peří. Není to nic jiného, nežli záliba v okázalosti. Nicméně je to nejrychlejší cesta, jak potvrdit vlastní společenský status. Pamatuji si, že cca před pěti lety byla mezi náctiletými populární antikoncepční náplast. Proč? Fungovala stejně jako prášky. Jenže byla vidět a byla drahá. Nešlo tedy o nic jiného, než potvrzení beze slov, mám sexuální život a mám peníze. To předem odrazovalo určitou část nežádoucích zájemců a povyšovalo to nositele v místním společenském žebříčku.

 

 

Okázalost na vratkých základech

Nyní se dostáváme k myšlence tohoto článku. Kdo je zákazníkem luxusních značek. Tak zcela bezpochyby to jsou velmi bohatí lidé, ale pak velmi nově a paradoxně i průměrně vydělávající, ba dokonce i chudí lidé, kteří touží ukojit svoji potřebu a závist vzniklou na základě sledování bulvárních pořadů, což velmi často vede k jejich velmi složité ekonomické situaci, jež mívá často jednoduchý závěr. Osobní bankrot.

 

Nepoměr příjmů a výdajů

Jak již bylo řečeno, velký vliv na toto chování mají média, která ráda vytváří iluzi luxusu, který však velmi často stojí na hliněných nohou. A jak se tedy v rozdílných situacích chovají bohatí a chudí lidé? Je důležité zabývat se procentním poměrem z příjmů. Zde je odpověď zcela jednoduchá. Chudí lidé vynakládají daleko vyšší procento svých příjmů na vytváření iluze luxusu, bohatství a úspěchu. Co je však velice zajímavé, je chování těchto skupin v situaci, kdy na daném území, lokalitě rostou reálné příjmy. Zatímco bohatí mají tendenci toto procento snižovat, chudí lidé jej naopak navyšovali, čím bylo potvrzeno, že mezi výší příjmu a relativními výdaji na signalizaci statusu existuje inverzní vztah.

 

Komplexy a inteligence

Pokud se vám během tohoto článku zdá toto chování nelogické, musíme doplnit, co to je vůbec za lidi, kteří žijí podle těchto vzorců. Nejčastěji to bývají osoby extroverti, na pohlaví nezáleží, kteří si léčí své psychické rány a neúspěchy. Jedná se o osoby s nízkým sebevědomím a také nižší inteligencí. Nejsou ve společnosti schopni zaujmout svoji osobností, šarmem a to vše nahrazují okázalostí. Na konci často bývá krach finanční i osobnostní.

 

Závěrem

Základem je vzdělání, inteligence, poctivá práce, tvorba vlastní osobnosti a šarm. Okázalost je až posledním stupněm, který vlastně není vůbec důležitý a velmi často je naopak nežádoucí. Pokud tuto rovnici přehodíte a na začátek postavíte okázalost, nemůže tento vztah dlouho vydržet. A to je i moje osobní zkušenost.

 

V devadesátých letech úspěšní lidé nakoupili hromadu alkoholu, objednali prostitutky a začalo se slavit. Dnes je situace odlišná. Snažíme se splynout s davem a nebýt viděni. Svoboda a soukromí je nejvyšší komodita. Vůbec nemusíte promluvit. Stačí mi zhruba deset vteřin na přesný odhad vaší osobnosti. Jak stojíte, mluvíte, pohybujete se atd.. Stačí mi jediný pohled na fyziognomii a do očí. Lepší než Versace je oblečení s vaším monogramem, boty ani hodinky nelze ošidit. Nehorší, co můžete udělat je koupě kopií, které znalý a úspěšný člověk vždy pozná.

 

Setkávám se s tímto chováním velmi často. Na konci je však ještě hlubší deprese nežli předtím. Proč, když jsem utratil tak velké peníze, se se mnou nikdo na této akci nechce bavit. Tento stav vede ještě k vyšší namyšlenosti, která se následně promění ještě ve větší depresi.

 

Okázalost chudých neodvratně vede k pádu. Vede k chudobě, rozkladu osobnosti a společenskému dnu. Tuto situaci můžeme vidět u rodiny Štikových. Další patologií je stejné chování bohatých. To si ale rozebereme v jiném článku.

 

MK

Adam

Nehorší, co můžete udělat je koupě kopií, které znalý a úspěšný člověk vždy pozná. Celkem by mě zajímal nějaký experiment, kde by znalý a úspěšný člověk dostal do rukou opravdu kvalitní kopii. Dnes není neobvyklé narazit na opravdu prvotřídní kopie hodinek, které lze zakoupit zhruba v ceně 50-250 tisíc. Takže žádný šunt za pár stovek, ale opravdu vynikající hodinářská práce napodobující jinou značku. Ať už jde třeba o Pateky, opravdu by mě zajímalo, jestli by profesionál dokázal odlišit kopii od originálu.

Martin Krupička

Dobrý den, mohu vám říci, že ano. V Malajsii mi nabízeli fakt super kopii hodinek Rolex. Cena? Fantastická! No a já je nekoupil. A důvodů bylo několik. Kopie nekupuji, nemám to zapotřebí. Mít obavu, že mi někdo v nejméně vhodný okamžik taktně naznačí, p. Krupička, to co máte je kopie a je opravdu nevhodné, abyste to nosil, tato situace je pro mě zkrátka nepřijatelná. A mít jen obavu, že se to stane, to je pro mě vnitřně nesnesitelné. A proč také. Je to zcela zbytečné. Žiji a jsem spokojený i bez kopií hodinek Rolex. A u oblečení to pozná 9 z 10 lidí. Nikdy totiž nejde o design, ale o materiál a způsob ušití. Na to netřeba být odborník. Se svým životem jsem spokojený. Nepotřebuji kopie. Za to každý den s klidem uléhám a s úsměvem vstávám. Jde zkrátka o vnitřní princip dělat věci správně a poctivě. A věřte mi, život vám to vrátí. MK

psiiik

Dobry den, pekny clanek a mozna by mohl jit i veice do hloubky, ale to nechme stranou. S vasim postojem se take stotoznuji, kopie povazuji za neprijatelne, ale sveho kupce si najdou. Co se tyce rozpoznani, tady se rozchazime. Co si myslet o tom, ze na zadost mi ani Dusak (hodinarstvi a oficialni prodejce) nemuze potvrdit pravost hodinek Breguet, ktere nabizi a mel by tedy mit prehled o jejich strojcich? Nebo dalsi priklad z cest: primo v Schaffhausenu jsem mel vedle sebe krasne IWC portuguese. Jedny original, druhe falzifikat - verte mi, dokud je dotycny nesunda z ruky, nemate nejmensi sanci to poznat ani jako odbornik natoz laik. Rozdil byva casto jen v chodu korunky, potazmo celeho strojku. A obleceni? V dnesni dobe se muzete za par susnu oblect klidne treba v HM a pokud vite co a jak nosit ostudu neudelate. O to lepsi je potom treba takovy nenapadny odev doplnit o hezke (originalni) hodinky :)

Fitflop Sandals Sale

Yesterday, while I was at work, my sister stole my iPad and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone! Fitflop Sandals Sale http://www.fitflopssaleclearanceuk.com/fitflop-sandals-sale-c7.html

23.10.2018

Gentleman je život

The Gentleman is life

3 + Číst dále
16.10.2018

Snadné stát se milionářem

Be a millionaire quickly and easily

4 + Číst dále
9.10.2018

Sběratelství s testosteronem

Testosterone collectibility

1 + Číst dále